divendres, 2 d’abril del 2021

Circular L'Escala- Banyoles- L'Escala amb Gravel.

Altimetria del dia d'avui amb els quatre controls per retrobar-nos amb la Irene.

Avui per celebrar la meva vintena sortida amb bicicleta (la desena amb l'Orbea Terra) vull mirar de passar dels cent kilòmetres de recorregut. Hem dissenyat una circular que començo a L'Escala, vaig fins a Banyoles i torno a L'Escala. Finalment han sortit més de cent vint kilòmetres, dels quals més de setanta   són per pista, itinerari perfecte per fer amb gravel, pistes en bones condicions i ràpides.
La Irene m'acompanya amb el cotxe i hem previst quatre punts de control, just on les pistes coincideixen amb carretera asfaltada. Com podeu veure al gràfic superior estan marcats els quatre punts amb els seus kilòmetres respectius des del punt de sortida.
Passen uns minuts de les nou del matí quan m'acomiado de la Irene i començo la sortida, surto de L'Escala i vaig a buscar el Passeig d'Empúries, deixo a la meva esquerra les Ruïnes grecoromanes d'Empúries i passat el càmping Les Dunes ja agafo el primer tram de pista del dia. A l'arribar a la Platja de Sant Pere agafo a l'esquerra i entro al poble de Sant Pere Pescador. Continuo cap a Vilacolum on a la sortida del poble torno a agafar una pista que s'allargarà quasi deu kilòmetres, just en el punt que he de travessar la N-II (cruïlla perillosa), ara només em queda continuar uns kilòmetres per una carretera estreta i amb un fort pendent de baixada per arribar al Primer Control (Km 28'5) a l'entrada del poble de Creixell on m'espera la Irene.
Uns minuts de descans i continuo que el dia és llarg, surto de Creixell i a la sortida del poble ja torno a agafar una pista amb un fort pendent inicial (encara pujo amb el 46), travesso el poble de Pontós on està la Torre de l'Àngel, poc abans d'entrar al poble de Romanyà de l'Empordà la pujada és forta i per primera vegada en el dia d'avui poso el plat petit (30 dents), a l'assolir el Turó el camí comença a baixar fins ben a prop de Canelles on aquí la pista ja és més tècnica i té moltes pedres, això fa que vas saltant tota l'estona.
A Espinavessa agafo el camí fins a Esponellà, travesso el Riu Fluvià i agafo la pista que segueix paral·lela al mateix riu.
Poc abans de la Font del Molí d'en Quer, agafo la pista de l'esquerra que amb una pujada pronunciada, però constant em deixa a Melianta al Segon Control (Km 59'5) on ja està la Irene, reposo una mica d'aigua, menjo un dàtil i continuo, hem quedat que les dues següents parades les farem més llargues.
Pista de terra paral·lela a la C-66, després agafo el camí de les Costes de Mata, a la part final de la carretera de Borgonyà s'inicia un bon tram de Via Verda, pista magnífica, molt cuidada i ràpida, he trobat molt poca gent. Finalitza a Sords on agafo el Camí de Sant Mer i després el de Les Serres on gaudeixo d'una gran baixada fins a Medinyà on situem el Tercer Control (Km 77'8), aquí sí que faig una parada una mica més llarga (10 minuts), on torno a reomplir el bidó d'aigua i menjo una barreta.
Segueixo la ruta amb uns quants kilòmetres de baixada fins a travessar la N-2 on torna a començar la pista que va força estona paral·lela al riu Ter. Són quasi vint kilòmetres de pista fins al bonic poble de Colomers força planers, però no massa ràpida perquè hi ha molta pedra i canyes al mig de la pista, fins i tot algun tram força estret. Passo pel mig del Parc del Ter on hi han moltes famílies jugant i agafo la Ruta del Ter que ara si per pista en bones condicions em deixa al costat de la Parròquia de Sant Mateu de Canet al poble de Canet de la Tallada on tenim el Quart i últim Control (Km 105), aquí sí que menjo una mica més i ara no fa falta reomplir el bidó, amb la que em queda en tinc suficient per fer els disset kilòmetres que falten.
La pista continua pels camins agrícoles de la zona, fins a arribar al poble d'Ullà on agafo els camps de la Pirinexus (ruta de 350 kilòmetres de Girona a Girona que passa a França pel Coll d'Ares) que després de passar per Bellcaire de l'Empordà em deixa a les portes de L'Escala punt final d'aquesta magnífica sortida.
Moltes gràcies a la Irene per acompanyar-me un dia més en aquestes aventures meves, després de dinar-berenar fem una caminada i aprofitem l'últims raigs de sol pel Passeig d'Empúries.

Horari: 6h, 33m. (sense parades)

La Platja del Portixol a Sant Martí d'Empúries.

Al sortir de Sant Martí d'Empúries ja entro a terreny gravel, més de setanta kilòmetres per pista.

El GPS del Suunto Traverse funciona perfectament.

Entro al Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà.

Segueixo per bona pista.

Deixo la pista i entro al poble de Vilamacolum, kilòmetre 16,3 des de l'inici.

A la sortida del poble ja torno a agafar pista que no deixaré fins al primer control.

Entrant a Creixell, Primer Control: Kilòmetre 28'5.

Continuo direcció a Melianta on està el Segon Control, a partir d'aquí tot pujada.

Pista direcció a la Torre de l'Àngel al terme de Pontós.

La primavera en el seu moment més àlgid.

Magnífica finca uns kilòmetres després de passar Romanyà de l'Empordà.

Ben a prop de l'Estany de Banyoles.

Segon Control a Melianta, kilòmetre 59'5 des de la sortida a l'Escala.

Direcció a Borgonyà.

Bona pista, però tota marcada en sentit transversal de la ruta.

En aquesta segona part de la sortida, he trobat més pistes amb sorra, això dificulta molt el pedaleig.

Arribant al Tercer Control, ben a prop de Medinyà. Kilòmetre 77'8.

El poble de Colomers a la meva esquerra.

Entrant al poble de Canet de la Tallada on fem el Quart Control.

Quart i últim Control, kilòmetre 105.

Amb la Irene, al costat de la Parròquia de Sant Mateu de Canet.

Entro al poble d'Ullà i agafo un tram de pista que coincideix amb la Pirinexus.

Finalment arribo a L'Escala, últim poble d'aquest recorregut circular.

Després de més de 122 kilòmetres arribo al final.

Una gran circular realitzada en el dia d'avui.

Després de dinar-berenar, anem a caminar una estona pel Passeig de Sant Martí d'Empúries.

Últims raigs de sol a la Platja de les Muscleres.

Si per celebrarla vintena sortida el propòsit són més de 100 km , no m'espantis per a celebrar la trentena.....!!!!!!!!