dissabte, 3 d’octubre del 2020

Via Bob Esponja (IV- 70 mts.) i Aresta de l'Abellarol (IV 70 mts.) a Sant Llorenç de Montgai.

Via Bob Esponja (IV- 70 mts.)

Aquest cap de setmana el temps al Pirineu en general, és força dolent. Amb la Teresa, ja fa dies que teníem pendent fer aquesta sortida d'escalada fàcil que ens va força bé per no perdre els coneixements del món de l'escalada.
Pujarem al bonic poble de Sant Llorenç de Montgai (Noguera) on ja fa molts anys amb el Xavier Martí van fer la via Isaac Gabriel a la Paret de l'Ós, aparquem poc abans d'arribar al poble a mà esquerra i després de preparar tot el material, agafem el camí que va cap a la Via Ferrada o a la Peret de la Formiguera. Quan aquest camí es desvia a l'esquerra, nosaltres continuem recta i en cinc minuts arribem al peu de via la qual tenim a la nostra esquerra. Pugem uns metres i muntem la reunió 0 on hi ha el primer parabolt de la via.
Aquesta primera tirada són 20 mts. de III amb 7 parabolts i es desenvolupa per una placa inclinada i sense masses presses, la roca rellisca una mica però no excessivament com havia pogut llegir a la xarxa. A l'arribar la Teresa a la reunió i veure que no hi ha ningú per darrere li comento que si vol que rapelem fins a terra (la reunió està equipada amb anelles) i així practiquem la tècnica del descens rapelant. Doncs no ho fem una vegada, si no que ho fem tres vegades i així podem fer aquesta tirada varies vegades.
La segona tirada són 23 mts. de III amb 6 parabolts, pugem per un esperó a l'esquerra de la primera reunió, la roca aquí al quedar més a l'exterior i tocar-li més el sol ja no rellisca com al primer llarg.
La tercera tirada són 30 mts. amb un pas de IV- amb 8 parabolts, la reunió la fem al costat d'una cova. Un cop reunits tots dos aquí, ens traiem els peus de gats i ens posem les sabatilles per baixar fins a l'aparcament. A l'inici de la baixada trobem una corda fixa amb unes cadenes per ajudar-se a la baixada però si el terreny està sec com era el cas no fa falta. En quinze minuts estem al cotxe, aquí deixem el Gore-Tex que havíem agafat aquest matí a primera hora i marxem cap a l'Aresta de l'Abellarol.

El petit poble de Sant Llorenç de Montgai amb el riu Segre al costat.

A l'inici de la via, a la part superior es pot veure la R1.

Després d'equipar-nos, comencem l'escalada.

Primers metres a la paret.

Aquesta primera tirada és III, tot i que s'ha de vigilar perquè la roca rellisca una mica.

Vista des de la primera reunió, la Teresa comença a pujar.

Aquesta primera tirada tot i ser fàcil, no hi ha gaires presses i has de confiar amb els peus.

Arribant a la primera reunió.

Al començar a escalar ben d'hora, a l'arribar a la primera reunió, decidim baixar rapelant i tornar a pujar fins a tres vegades.

Fem dues vegades aquest rapel i així fem un recordatori d'assegurar, rapelar, col·locar tascons, etc.

Arribant a la reunió 0.

La Teresa arribant per tercera vegada a la primera reunió, ara sí que continuem cap a dalt.

La segona tirada va per un esperó fàcil (III).

Arribant a la segona reunió.

La continuació cap a la tercera tirada.

A la segona reunió.

Arribant al pas de IV- de la tercera tirada.

Pujant, mirada enrere per veure la segona reunió.

Sortint del pas de IV-, el final de la via ja és a tocar.

Inici de la baixada amb una corda fixa i cadenes, si el terreny està sec, no fa falta.

Baixant a buscar el camí que ens portarà a l'aparcament.

Cresta de l'Abellarol (IV 70 mts.)

El més normal és deixar el cotxe a l'aparcament que hi ha sota l'aresta (cinc minuts caminant), nosaltres al venir de fer la via Bob Esponja ens estimem més caminar una estona per la carretera. Un cop arribats a l'aparcament hem de continuar com si tornéssim enrere i agafar un corriol marcat amb tendència a la dreta i en pocs minuts arribem al peu de l'aresta.
La primera tirada són 20 mts.  de III i no hi ha cap assegurança, he posat una baga en un arbre. La segona reunió la fem en una plataforma i assegurem a un arbre.
La segona tirada són 18 mts. de III amb un tram de IV i he trobat un pont de roca i un pitó. La reunió també la fem a un arbre.
La tercera i última tirada són 20 mts. de II amb un pas de III on hem trobat tres ponts de roca. La reunió la fem en un pont de roca a l'últim tram pla de la cresta, després només queden cinc metres de descens per roca molt fàcils i ja arribem a terra.
Després de recollir tot el material, baixem per un corriol a la dreta de la cresta i en deu minuts ja estem a la carretera, ara només ens falta caminar un tram per la carretera fins a arribar a l'aparcament.
A l'entrada de Sant Llorenç de Montgai a mà dreta hi ha un parell de taules per fer un bon pícnic que hem portat des de casa. Un dia molt ben aprofitat i sense cap exposició. A veure el temps cap a on va les pròximes setmanes i si podem sortir a fer activitats al Pirineu.

Des de la mateixa carretera ja veiem la Cresta de l'Abellarol.

Primers metres d'escalada.

Sortint del primer tram dret, al fons el riu Segre.

Vinga Teresa, segona escalada del dia.

Des de la primera reunió ja veiem el tram de IV.

Al peu del pas de IV.

Aquest tram de IV està protegit amb un vell pitó.

Uns metres més amunt s'acaben les dificultats de la via.

Des de l'aresta es poden veure les magnífiques parets de roca en aquesta zona.

Assegurant a la primera reunió.

Sortint del pas de IV.

L'última i fàcil tercera tirada.

A punt d'arribar a la tercera reunió.

Últims metres del dia.

I amb això acabem l'escalada en el dia d'avui.

Cresta Coma de Gelís (V 300 mts.), aquesta la tenim pendent amb l'amic Juan Carlos Vizcaíno.

JMM
Perill, això enganxa molt i molt...