dissabte, 24 d’octubre del 2020

Circular al Pic Soularac (2368 mts.), Pic de Saint Barthélemy (2348 mts.) i Pic des Bugarels (2222 mts.) des de l'aparcament de Talc de Luzenac (1560 mts.)

Mapa IGN francès. 1:25.000

Finalment hem pogut pujar el Pic de Saint Barthélemy (2348 mts.) amb la Teresa i de quina manera, fent la circular i afegint el Pic Soularac i Bugarels.  Ja feia uns quants anys que ho intentava a l'hivern però el temps mai havia estat bo, no havia pogut sortir ni del cotxe.
El Pic Soularac (2368 mts.) i el Pic de Saint Barthélemy (2348 mts.) són els dos cims més alts del massís de Taba situat al departament de l'Ariége. Per arribar aquí hem de passar Ax-lesThermes, continuar fins a Luzenac i en aquest poble agafem una petita carretera que ens porta al poble de Lordat (on hi ha una font i una bonica àrea de pic-nic orientada al sud), agafem la desviació que indica "Carrière de Talcs" (Pedrera de talc) i després de quasi 10 kilòmetres asfaltats (només els dos últims són de terra en perfecte estat) arribem a un gran aparcament.
Sortim de l'aparcament (1560 mts.) i continuem per la pista (està prohibit pujar amb cotxe), a l'arribar a la cota 1640 ens trobem un rètol amb dues indicacions: a la dreta al Pic Soularac i a l'esquerra al Pic de Saint Barthélemy, nosaltres agafem per la dreta, per baixar ja ho farem per l'altre camí. El camí està perfectament assenyalat amb fites i marca de pintura groga. Durant tota la nit ha esta plovent aquí, la neu ha agafat a partir de la cota 2000. Arribem al Col de Techeyrou (2075 mts.) on comencem la pujada final fins al Pic de Soularac, tota la part final hi ha força neu, poc abans d'arribar al cim passem per una punta secundària (2330 mts.) des de la qual tenim una visió fantàstica del cim principal.
Baixem a un fals coll i enfilem els últims metres fins a assolir el Pic Soularac (2368 mts.), el vent bufa una mica amb ganes i ens hem d'abrigar una mica. Després de la foto al cim iniciem la baixada direcció al Pic de Saint Barthélemy, la neu caiguda aquesta nit ha deixat la roca enfarinada i amb trams de verglas (gel transparent que es forma damunt de la roca i quasi no es veu però que rellisca molt)
Anem amb molta cura en aquests primers metres de baixada, a poc a poc veiem que es pot anar fent, finalment arribem a una bretxa on continuar per la mateixa aresta es força exposat, la roca patina molt i no hi ha lloc per agafar-se en condicions, després de mirar per la dreta i per l'esquerra, decidim desgrimpar una cinquantena de metres pel vessant sud i després fer un franqueig ascendent fins a anar la mateixa aresta.
Ens ha funcionat, a partir d'ara el que queda es veu més factible però encara així no val a badar. Arribem a la part més baixa de l'aresta, Col du Trou de l'Ours (2200 mts.), només ens queden 150 mts. i assolim el Pic de Saint Barthélemy (2348 mts.) punt que aprofitem per beure i menjar, veiem al vessant nord l'estació d'esquí de Mont d'Olmes, nosaltres iniciem la baixada pel vessant contrari (Sud) i en pocs minuts arribem a l'insignificant cim del Pic de Bugarels (2222 mts.), en canvi aquest mateix cim vist des de l'aparcament sí que té cara i ulls.
Baixem per l'aresta fins a arribar a la cota (1730 mts.) on canviem de vessant i baixem al fons del barranc (1660 mts.) per després tornar a pujar (1780 mts.) on agafem la pista que ens deixarà a l'aparcament d'on hem sortit fa unes quantes hores.
Sortida totalment recomanable sobretot en temps de pandèmia si no vols coincidir amb quasi ningú, sense contar al cim del Saint Barthélemy (la gent puja de Mont d'Olmes) només hem coincidit amb una persona que baixava del Soularac (no s'ho havia vist de continuar cap al Saint Barthélemy), i al mateix temps altres parts del Pirineu han de controlar l'accés........en fi.

Els primers raigs de sol ja toquen al Pirineu.

Cartell orientatiu a l'aparcament (1560 mts.)

Inici de la sortida, podem veure l'aparcament i les vagonetes que baixen el talc al poble.

En aquest punt ens desviem, ara cap al Pic de Soularac, després tornarem pel Saint Barthélemy.

La Pedrera de talc de Luzenac.

L'Estany de Beséil (1840 mts.).

Al fons a la dreta el Pic Soularac (2368 mts.), a l'esquerra el Saint Barthélemy (2348 mts.)

Panoràmica on podem veure els tres cims que farem avui., des del Col de Techeyrou (2075 mts.)

Primer franqueig a la neu nova d'aquesta temporada 2020-2021.

Al fons podem veure la cota alta de neu al Pirineu.

A poc a poc es va fent base per aquesta temporada hivernal.

Desviació cap a l'Estany Tort (2100 mts.)

Arribem a l'aresta que ens deixarà al cim del Soularac.

Ja estem a l'aresta, ara comença a bufar una mica el vent.

Abans de pujar el cim, pujarem aquest cim secundari de l'esquerra.

Arribant a la punta secundària (2330 mts.), al fons el cim principal.

Al coll entre la punta secundària i el cim principal.

Al cim del Pic Soularac (2368 mts.)

La cresta enfarinada i entretinguda cap al Pic de Saint Barthélemy.

S'ha d'anar amb compte, la roca està força gelada.

Visió cap al nord.

Un cop passat el tram més perillós i exposat.

Des d'aquí podem veure la part que acabem de desgrimpar ara ja és fàcil.

Última grimpada, des d'aquí dalt ja veurem el Pic de Saint Barthélemy.

Aquesta és la continuació fins al Saint Barthélemy.

Tot i que no és difícil, s'ha d'estar concentrat tota l'estona.

Arribant al Col du Trou de l'Ours (2200 mts.)

Al cim del Pic de Saint Barthélemy (2348 mts.)

Tota l'aresta recorreguda des del Pic Soularac, a l'esquerra l'Estany Superior del Diable (2170 mts.)

L'estació d'esquí de Mont d'Olmes.

Baixant cap al Pic des Bugarels (2222 mts.)

Encara trobem trams amb neu fonda.

Pic des Bugarels (2222 mts.)

Des de la pista podem veure en primer terme el Pic des Bugarels, al fons el Saint Barthélemy.

Panoràmica dels tres cims aconseguits en el dia d'avui.

Unes vistes impressionants ,un espectacle i sense aglomeracions, això si... està una mica lluny de casa.

Xavier M ha dit...

Quina sortida més xula... I amb la nova neu d'aquesta temporada.