dissabte, 8 d’agost del 2020

Pic d'Ansabère o Petrechema (2371 mts.) i Pic Sobarcal (2259 mts.) des de Lescún.

Mapa IGN Francès 1:25.000

Amb el Pic d'Ansabère i el Pic Sobarcal, ja són cinc els cims que he fet des de Lescun, també s'ha d'afegir la Tabla y la Mesa de los Tres Reyes i el Anie.
El divendres tarda-nit ens apropem amb la Irene fins al poble de Lescun, situat a la regió francesa de la Nova Aquitània, al departament dels Pyrénées-Atlantiques, a quasi 400 kilòmetres de Gavà.
Arribem amb les últimes llums del dia a l'aparcament de Pont de Lamareich (972 mts.), ràpidament preparem el cotxe per passar la nit, veiem al fons llampecs i trons. Efectivament quan per sort ho tenim tot a punt, comencen a caure les primeres gotes, ens fiquem dins i en un minut comença a caure el que no està escrit, quina primera part de la nit, aigua, trons, llampecs, pedra, en fi va durar un parell d'hores, per sort tot s'acaba i vam poder descansar en condicions.
Sis del matí, despertador, mirada exterior i la pinta és genial, ni un núvol. Esmorzar i abans de les set ja m'acomiado de la Irene. Surto del Pont de Lamareich (970 mts.), òstia no estic ni a 1000 mts. d'alçada, avui serà un dia dur.
Pujo els primers 2,5 kilòmetres per una pista en molt bones condicions (ja ho sabia però no vaig voler pujar amb el cotxe per fer més desnivell) fins a arribar al Pont Lamary (1173 mts.) on aquí sí que s'ha de deixar el cotxe. Arribo a la primera pujada forta del dia que em porta fins al Plateau d'Ansabère (1360 mts.) on tinc la primera visió del dia de les Agulles d'Ansabère. Aquesta era una imatge que buscava des de fa molts anys, quan l'any 1984 li vaig comprar a l'amic Jordi Vicente (Llibreia El Nou Rals) el llibre de "Las 100 mejores ascensiones del Pirineo" de Patrice de Bellefon, unes de les escalades que en van marcar van ser la de la Petite Aiguille d'Ansabère i la Grande Aiguille d'Ansabère.
Continuo per un bon camí fins a arribar a la Cabane d'Ansabère (1569 mts.) on aprofito per fer el primer glop d'aigua. A partir d'aquí el pendent guanya molta inclinació (en menys de 2 kilòmetres pujo 515 mts. de desnivell), el camí està molt ben marcat i encara que sembli que no hi ha pas per la tartera, si que n'hi ha i aguanta molt. Passo pel peu de la Petite Aiguille d'Ansabère i miro per on va la via Muntaner-Vicente, segueixo pujant i quan ja començo a veure el Col, mirada enrere per veure ara el Spigolo Sur per on va la via directa, uffffff.
Arribo al Col de Petrageme (2084 mts.), descanso uns minuts després de tantes emocions, agafo a la dreta sentit ascendent i seguint un petit sender arribo al primer cim del dia, Pic d'Ansabère o Petrechema (2371 mts.) hi ha molta gent que puja del Refugi de Linza on la pujada és molt més suau que per Lescun. M'apropo al costat del precipici per veure la bretxa que hi ha entre aquest Pic en territori Aragonès i la Grande Aigulle d'Ansabère, 7 metres més alt que el que estic jo i amb un tallat entre un i altre de més de 40 metres de profunditat. També puc veure el rappel que hi ha per baixar fins a la bretxa que comunica amb el Pic d'Ansabère.
No estic massa estona al cim perquè encara queda força feina, baixo els 300 mts. fins al Col i començo a pujar per la part contrària fins al peu del cim on he de fer una petita grimpada sense més, assoleixo el Pic Sobarcal (2259 mts.) amb unes magnífiques vistes de les Agulles i Pic d'Ansabère. Torno a desgrimpar fins a la bretxa, on m'acabo l'aigua que em queda, continuo baixant fins al Col de Petrageme i aquí agafo el camí per on he pujat fins a la Cabane d'Ansabère on hi ha una font i puc reposar l'aigua.
Després de refrescar-me continuo pel mateix camí d'aquest matí fins a l'aparcament del Pont de Lamareich (972 mts.). Llàstima els anys 90 quan escalava força no haver vingut per aquí, en fi en la següent reencarnació..........

El cotxe a l'aparcament de Pont de Lamareich (972 mts.)

La lluna escara és present a territori francès.

Començo la sortida, al fons es veu el Col de Petrageme o Puerto de Ansó (2084 mts.), a l'esquerra el segon cim del dia. Des d'aquí he trigat 2h, 34m. fins al Col.

Passat el Pont de Lamary tinc la primera visió de les Agulles d'Ansabère. Impressionant

No sembla els Pirineus, és el més semblant a Dolomites.

La Petite Aiguille d'Ansabère (2271 mts.)

La Grande Aiguille d'Ansabère (2377 mts.)

Cabane d'Ansebère (1569 mts.)

Al costat de la Cabane d'Ansabère amb vista al Col.

Forta pendent des de la Cabane (1569 mts.) fins al Col de Petrageme (2084 mts.). En menys de 2 kilòmetres pujo 515 mts. de desnivell.

Cada cop m'apropo més a l'Petite Aiguille.

Encara falten més de 200 metres per assolir el Col.

Mirada enrere, al costat de les pedres està la Cabane d'Ansebère.

La Petite Aiguille d'Ansabère amb la ressenya de la Muntaner-Vicente.

Al fons ja puc veure el Col.

Ja em falten molt pocs metres pel Col.

Resenya de la via Despiau en lliure. Primera en lliure pel gran Serge Casteran l'any 1984.

Vista enrere, al fons de la vall està Pont de Lamareich.

Col de Petrageme o Puerto de Ansó (2084 mts.), al fons el primer cim del dia.

Just a l'altra part del Col puc veure el Pic de Sobarcal (2259 mts.), aquest per a després.

Des del Col de Petrageme vista cap a Lescun.

Els quasi 300 mts. de desnivell del Col fins al cim es fan durs.

Al cim del Pic d'Ansabère o Petrechema (2371 mts.), darrere la Grande Aiguille d'Ansabère.

Visió cap al Coll de Linza (1906 mts.), al fons Lapakiza de Linzola (2112 mts.)

Bústia al cim del Petrechema (2371 mts.)

Grande Aiguille d'Ansabère (2377 mts.), amb un rappel de 40 mts. pots baixar fins a la bretxa i pujar cap al Pic d'Ansabère (2371 mts.)

Amb el zoom podem veure millor el rappel per baixar de la Grande Aiguille d'Ansabère.

Estic a punt d'iniciar la baixada, a la part inferior el Col de Petrageme i davant el Pic Sobarcal (2259 mts.). Som-hi anem pel segon cim de la jornada.

Panoràmica amb el Mallo de Acherito (2378 mts.) al centre.

Poc abans d'arribar al cim, puc veure la pujada que acabo de fer al Pic d'Ansabère (2371 mts.)

El cim és la pedra més alta de l'esquerra, grimpada fàcil.

Últims metres de grimpada abans d'arribar al cim.

Al cim del Pic Sobarcal (2259 mts.)

Des del cim del Pic Sobarcal puc veure aquesta magnífica vista de les Agulles d'Ansabère.

Visió cap a Lescun.

El Mallo de Acherito (2378 mts.)

El Col de Petrageme (2084 mts.), quasi 200 mts. per sota meu, cap allà vaig.

Refugi lliure al costat de la Cabane d'Ansabère (1569 mts.)

Panoràmica des de la mateixa Cabane d'Ansabère.

En aquesta zona del Pirineu, el color que predomina és el verd, preciós....