dissabte, 4 de juliol del 2020

Pic d'Alba (3118 mts.) des de los Baños de Benasque (1675 mts.)

Mapa Alpina 1:25.000

Feia molts anys que havia pujat al Pic d'Alba (3118 mts.) pels Estanys de Paderna i era un cim que no  havia tornat més, amb la Teresa avui hem pujat pels Baños de Benasque, un itinerari dur i exigent, gens recomanable per gent sense massa experiència en muntanya.
Després de passar una bona nit, sortim de l'aparcament de los Baños de Benasque (1675 mts.) passades les sis del matí, agafem el GR 11·5 uns cinc-cents metres fins que veiem un rètol a mà dreta que indica "Ibones de Alba, expertos" a partir d'aquí la pujada és dura i constant, passem tres petits i fàcils trams equipats amb cadenes per facilitar la pujada fins a arribar a la cota 1975 (Turonet d'Alba).
Ara trobem un petit tram pla i amb herba però dura molt poc i una altra pujada forta que no dóna descans fins a l'Estany d'Alba (2250 mts.), el passem per la part esquerra i tornem, forta pujada entre grans blocs de granet i petits trams de sender fins a situar-nos uns metres per damunt de l'altre Estany d'Alba (2475 mts.), arribem a la cota 2600 i fem la primera parada del dia. Continuem seguint les fites però el millor és pujar per on es veu més fàcil, poc abans d'arribar al fals coll hi ha un petit camí de roca desfeta que seguim fins a arribar al fals coll (2900 mts.) des d'on podem veure ja el cim.
Veiem gent pujant per la part esquerra (normal) però no ho veiem clar perquè està força estona i donant voltes a dreta i esquerra (senyal que hi ha alguna cosa estranya), nosaltres decidim anar a la dreta i agafar l'aresta, a partir d'aquí és una fàcil grimpada (màxim II) però molt exposada amb força caiguda pel vessant dret, fins i tot hi ha un pas on has de passar "a cavall" és a dir assegut a la roca. Vigilant molt les mans i els peus assolim el cim del Pic de l'Alba (3118 mts.), no hi ha ningú al cim, en canvi veiem unes sis o set persones a l'avantcim.
Després de fer les fotos al cim, iniciem la baixada i quan ens apropem a l'avantcim ens adonem de per què la gent no passa fins al cim, hi ha una esmolada aresta de neu molt dura molt exposada amb gran caiguda pels dos vessants. No ho dubtem ni un moment i ens posem els grampons i el piolet. Paso jo primer sense encordar, el vessant on poses els peus (sud) tot i estar dura la neu no és res amb comparació de l'altre vessant (oest) on no puc ni clavar la punta del piolet i ho he de fer amb el bec. Només són 10 metres en horitzontal, a l'arribar a l'avantcim li comento a la Teresa que es posi l'arnès i li llenço la corda per assegurar-la en aquest pas. Després de passar sense cap problema li faig desgrimpar uns metres fins al punt on ha de passar a l'altra part de la roca i s'ha de trepitjar un pas a la neu dura, igual que abans, no és difícil però una relliscada i pots tenir problemes.
Després de passar a l'altra part s'acaben les dificultats, ella munta la reunió, s'assegura ella i després a mi. Quan ens trobem els dos, guardem tot el material i continuem la baixada pel mateix lloc (més o menys )que hem pujat. Igual que al matí ha estat magnífic per què al ser cara oest no ens ha tocat el sol fins a arribar a 2600 mts, ara a la baixada ens toca de ple, encara sort que corra una mica d'aire.
Parem a l'Estany d'Alba (2250 mts.) a beure i menjar una mica, després continuem sense parar fins a arribar a los Baños de Benasque (1675 mts.) on ens espera la sorpresa del dia.
Quan vam arribar el divendres a la nit amb el cotxe, just abans de fer-se fosc vàrem donar una volta pels voltants de los Baños (actualment tancats per necessitar una rehabilitació tot l'edifici) i quina és la nostra sorpresa que trobem a l'exterior un jacuzzi amb aigua constant per anar-la renovant, al tocar-la (per veure si estava molt freda) quina és la nostra sorpresa que l'aigua és calenta (termal). Ja tenim bany per quan tornem del Pic d'Alba vàrem pensar i dit i fet arribem al cotxe amb el cim a la butxaca, i marxem al jacuzzi, estava ocupat però ens diuen que en quinze minuts surten, ens esperem i després el nostre torn, quin relax, amb aquelles vistes davant nostre (la Vall de Literola), va ser espectacular.
Després van arribar un matrimoni de Fraga amb residència a Benasque i ens van explicar l'història del jacuzzi. En principi aquesta aigua calenta que és natural se la quedaven els de los Baños per la seva piscina interior a l'estiu, a l'hivern com estava tancat la desviaven al jacuzzi exterior i la gent pujava amb les raquetes de neu per ficar-se dins de l'aigua calenta.
Aquest any al ser el primer que no han obert l'han deixat com si fos l'hivern i nosaltres l'hem aprofitat i ben aprofitat.

Deixem los Baños de Benasque (1675 mts.) enrere.

I davant podem veure la Vall de Literola.

Deixem el GR 11·5 i agafem cap als Estanys d'Alba.

Pujada molt forta des del mateix inici del camí.

Nosaltres anem tota l'estona per la dreta del torrent.

A mesura que agafem altura, la Vall de Literola queda més abaix.

Hi ha alguns trams equipats amb cadenes.

Darrere nostre ja podem veure diferents tresmils: Boum, Maupas.

La Teresa assenyala el nostre objectiu (que lluny està i portem ja més de 1h,40m de pujada)

Amb el zoom veiem el camí de pujada (per l'aresta) i la baixada.

A la dreta la Cresta dels 15 Gendarmes al pic d'Alba.

Seguim amb els forts pendents, al fons l'Estany d'Alba (2250 mts.)

Pujada entre blocs de granit.

En algun punt hem de fer servir les mans per progressar.

Panoràmica del Posets, Perdiguero, etc.

A la part esquerra, la Cresta de l'Alba.

Últims metre per arribar al fals coll (2900 mts.)

Des del fals coll, el que ens queda per assolir el cim.

Quina quantitat de cims de tres mil metres podem veure davant nostre.

La Teresa arribant a l'aresta.

Grimpada (II) cap a cim.

Bona roca en general.

També trobem algun "pas de cavall".

Vinga que ja falta poc per arribar al cim.

Arribant al cim, a la dreta s'intueix la neu que hi ha a la via normal.

Al cim del Pic de l'Alba (3118 mts.)

Hem de travessar aquest pas de neu molt dura al vessant oest (dreta) per anar a l'avantcim.

No era difícil però si molt i molt exposat, amb molts metres de caiguda pels dos vessants.

Baixant del cim, la fletxa assenyala el pas anterior i la conseqüent caiguda.

Si la pujada ha estat dura, la baixada duríssima. Al fons l'Estany d'Alba (2250 mts.)

Estany d'Alba (2250 mts.)

Tot està molt verd, a l'esquerra el Posets.

Quin gust caminar per aquest sender d'herba després de tanta roca.

La carretera entre Los Llanos i Benasque i l'Embassament del Paso Nuevo.

Últims metres de baixada dura, ara només falta un tram suau.

Arribant a los Baños de Benasque (1675 mts.)

I l'agradable sorpresa del dia, jacuzzi d'aigua termal a l'exterior (gratuït)

Després d'una dura jornada de muntanya, quin relaxament l'aigua calenta.....

I tant que si , una sortida en conjunt molt ben aprofitada.