dissabte, 25 de juliol del 2020

Pic d'Aspe (2645 mts.) des de la Vall d'Aisa.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Traverse.

Avui vaig a fer un cim del Pirineu Aragonès que no arriba als 3.000 mts. i que durant els anys que em vaig dedicar a fer tresmils no vaig poder pujar. És la continuació de La Collarada, Bisaurin, Mesa de los Tres Reyes, Mont Valier, Tuc de Mauberme, etc. 
És el Pic d'Aspe (2645 mts.) i el pujaré per la Vall d'Aisa. Per arribar aquí hem de passar Jaca i continuar cap a Somport, poc abans d'arribar a Villanúa agafem a l'esquerra una desviació per anar al poble d'Aisa (carretera molt estreta) després continuem per una carretera asfaltada i no tan estreta com la que ens ha portat al poble fins al final on trobarem una tanca de color verd.
Surto de l'aparcament de La Cleta (1480 mts.) i el camí ja comença a agafar forta inclinació, fins i tot hi ha un petit tram formigonat. Arribo al pla on deixo el camí principal per agafar el camí de la dreta, comença a guanyar alçada ràpidament, trobo un parell de cruïlles més però el meu camí sempre és recta.
Arribo al pas que li diuen de"L'Embut (1912 mts.)" on s'ha de fer un petit pas grimpant molt fàcil. Continua la forta pujada fins a arribar a Las Llanas (2200 mts.) un petit replà on comença un terreny de roca càrstica on hi ha forats amb bastants metres de fondària. Per tenir en compte els dies de boira o amb neu recent i que tapin les fissures. Aquí hi ha dos camins: un a la dreta més planer i l'altre a l'esquerra amb més pujada, jo agafo el de l'esquerra tot i que el track que portava em marcava el de la dreta. El que pujo és més directa i crec que és millor que el de la dreta, fins i tot a la cota 2380 aconsegueixo trobar aigua per beure, cosa força difícil en un terreny tan sec com aquest.
Arribo a la Bretxa d'Aspe (2400 mts.) que és el Coll que separa el Pic d'Aspe del Pico Llena de la Garganta i és per on puja la gent de Candanchú, continuo a la dreta per arribar a l'avantcim on una fàcil grimpada em deixa al mateix cim del Pico d'Aspe (2645 mts.) 2 hores i 50 minuts d'ença que he sortit del cotxe. Fa un dia magnífic amb una petita brisa per refrescar una mica l'ambient, menjo una mica i després de fer unes quantes fotos, inicio la baixada pel mateix lloc de pujada.
Faig una petita parada per reomplir aigua a la cota 2380 (l'havia vist a la pujada) i continuo fins al cotxe on m'espera la Irene.
Un bon bany al riu i un bon dinar de pic-nic per acabar la jornada, encara ens quedarà donar una volta  a la nit pel tranquil poble de Canfranc. A veure si el temps ens respecta aquestes pròximes setmanes on tenim sortides interessants al Pirineu.



Desnivell: 1205 mts.

Recorregut: 11,4 Km.

Horari: 4h 58m.






Amb la Irene al punt de sortida a l'aparcament de La Cleta (1480 mts.)


Després d'una primera rampa forta, arribo al pla on tinc totes les muntanyes davant meu.


No baixa massa aigua pel riu Estarrón però la suficient per fer aquest magnífic pou.


Començo a guanyar alçada ràpidament.



El Bisaurin (2670 mts.) ja es deixa veure a l'Oest.


Del fons de la vall he sortit, 550 mts. de desnivell per sota meu.


Tota aquesta part està molt verda, més amunt ja canvia el paisatge.


El que es veu per damunt meu.


Arribo a Las Llanas (2200 mts.) zona cárstica on hi han forats de més de 10 metres de profunditat.


Al fons ja es pot veure el cim del Pic d'Aspe (2645 mts.)


Tot el camí està molt ben fitat.


A l'esquerra està el cim.


Canvi de colors en alçada.


Al fons el Bisaurin (2670 mts.) i davant el Pico Llena de la Garganta (2597 mts.)


Des del cim hi ha una vista magnífica. A sota l'estació de Candanchú.










Dia magnífic al cim.


Pedra cimera.


Bisaurin (2670 mts.)


Al cim del Pic d'Aspe (2645 mts.)


Panoràmica des del cim.


Visió cap a Candanchú amb la bústia al cim.


La Collarada pel nord on va la via Russel que tinc pendent encara.


Al baixar amb el cotxe podem veure aquesta magnífica vista de La Collarada des de Villanúa amb 2000 mts. de desnivell.



Amb el zoom, els últims metres finals.


I al final del dia, un bon bany al riu amb aigua fresqueta.