dissabte, 20 de març del 2021

Circular a la Serra de Cardó.

Aquest és el primer cap de setmana que ens permeten moure'ns per Catalunya però dins de la nostra bombolla familiar. Ja fa temps que tenia mirada aquesta circular per la zona de Tortosa, així que avui és el dia per anar a provar-la.
És una ruta molt bonica en la qual quan la torni a repetir faré un parell de canvis, hi ha un tram de quatre-cents metres entre el kilòmetre 31,6 i 32 que transita per un corriol estret, ple de matolls i pedres. Un cop a casa i repassant els mapes, he vist que si hagués continuat per la pista principal, sortia al mateix lloc. El segon tram és entre el kilòmetre 48,8 i 49,3 que has de baixar de la bici en un parell de trams, aquí si surts a la carretera i circules per ella un parell de kilòmetres, surts al mateix lloc.
Baixem amb la Irene fins a Tortosa, hem quedat en veure'ns quan la pista passa el costat de la carretera, això passa en quatre ocasions. Passen pocs minuts de les nou del matí quan començo la sortida al costat mateix del Mercat Central de Tortosa, el primer que faig és travessar el riu Ebre pel Pont antic del Ferrocarril i agafar la Via Verda del Baix Ebre, passo per Roquetes, Aldover, Xerta i a la sortida del poble just en el kilòmetre vint, tenim el primer punt de trobada. A partir d'aquí començo a passar túnels i més túnels, arribo a un on l'il·luminació no funciona i he de parar i continuar amb la llanterna del mòbil. Poc abans de Benifallet agafo un tram de la C-12, però no hi ha problema perquè hi ha molt poc trànsit.
Arribo al segon punt de trobada (Km 28,5) on ja torno a entrar en pista, després d'una breu parada, m'acomiado de la Irene i continuo per la pista tota foradada i plena de tolls d'aigua dels aiguats dels dies anteriors. Aquí comença la pujada i trec el plat gran que tan bé m'ha anat aquests kilòmetres passats, arribo a la desviació on el GR-7 va a la dreta (el meu track va per aquí) i el segueixo, error, són quatre-cents metres de patiment, arrosegant la bici entre matolls i camí ple de pedres, finalment torno a sortir a la pista que puja i puja fins a arribar a la C-12 per la qual circulo només uns metres, agafo a la dreta la T-302 que en lleugera pujada i després baixada em deixa al poble de Rasquera on fem el tercer punt de trobada amb la Irene (Km 38 des de Tortosa).
Petita parada i continuo, surto del poble per la carretera del Perelló i en pocs metres agafo a mà dreta una desviació de terra. A partir d'aquí s'ha d'anar amb compte amb la navegació perquè està ple de camins per tot arreu i de vegades és difícil saber interpretar bé el camí a seguir. Després de pujar un tram formigonat amb força desnivell, entro a unes pistes de gravilla i quasi planes, magnífiques per circular amb la Terra.
Pujo al costat del Coll de Vilamar i per un camí ample, però ple de pedres començo a baixar, aquí arribo per mi a la segona errada del track. Aquesta pista que estic baixant per anar bé l'hauria de continuar fins a la carretera, però el track es desvia un centenar de metres abans per uns corriols que són molts difícils de baixar i més encara de pujar, he de baixar un parell de vegades de la bici, finalment arribo on m'espera la Irene al quart i últim punt de trobada (Km 49,5).
Última parada curta per hidartar-nos una mica i ens acomiadem fins a Tortosa, la pista segueix pujant progressivament fins que arribo al Cami del Coll de la Mola ( Km 52,3) a partir d'ara venen quatre kilòmetres de pujada constant amb un màxim del 10%. A l'arribar a dalt del coll (402 mts.) s'acaba l'asfalt i comença la pista. Són 22 kilòmetres de baixada gens tècnics on només has de vigilar la quantitat de pedres que trobes pel mig del camí.
A l'arribar a baix de tot (Km 80) he d'anar buscant camins secundaris per apropar-me a Tortosa, finalment després de noranta kilòmetres (cinquanta dels quals han estat per pista o camins) ens retrobem amb la Irene al punt de sortida d'aquest matí.

Comencem la sortida al costat del riu Ebre.

El dia és magnífic però una mica fred (6º) i ventós.

L'Orbea Terra a punt d'iniciar la marxa.

Moment de la sortida, de moment surto amb el paravent.

Durant els primers kilòmetres vaig seguint la Via Verda del Baix Ebre.

Travessant el riu Ebre per l'antic Pont del ferrocarril.

Anant a Xerta, La Irene m'espera en uns quants punts on la pista passa a prop de la carretera.

Tram de Via Verda al seu pas per Xerta.

Entrant a Xerta, porto setze kilòmetres des de la sortida a Tortosa.

Uns metres més endavant, deixo la carretera per entrar a pista cap a Rasquera.

A l'esquerra el poble de Benifallet amb el riu Ebre al seu costat.

Segon  punt de trobada amb la Irene, kilòmetre 28,5.

Vista enrere pel corriol intransitable que estic passant, era molt millor no seguir el GR 7.

Són només quatre-cents metres de recorregut però molt emprenyadors amb la bici al costat.

Arribant al poble de Rasquera, tercer punt de trobada amb la Irene, Km 38 des de la sortida.

Bona pista amb gravilla per anar de pressa.

Recorregut totalment solitari on no he trobat pràcticament ningú.

Tram de força pedres el que acabo de passar.

Que bé que va la Terra en aquests terrenys.

Quart i últim punt de trobada, Km 49,5 des de la sortida.

Vista enrere per veure l'última pujada (402 mts.) del dia al Camí de Fullola, Km 56,7.

La Serra de Cardó al fons.

Arribada a Tortosa després de més noranta kilòmetres de recorregut.

Xavier M ha dit...

Ja veig que després dels 212 tresmils del Pirineu vindran les 212 travesses circulars amb bicicleta de Catalunya.
Feina no falta.
Molt bon treball de la Irene amb la càmara.
Felicitats !

Quina raó té el Xavier Marti, però, no crec que això es quedi a Catalunya i a més si es te el suport de reportera i logistica inclòs.