dissabte, 22 de febrer del 2020

Travessa entre el Col de Porté (1920 mts.) i l'estació de Les Angles (1640 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse, les fletxes vermelles: pujada, blaves: baixada.

Mapa IGN 1:25.000. Color vermell: pujada, color blau: baixada.

Mapa IGN 1:25.000, des de la Portella de la Grava a Les Angles.

Aquesta travessa ja fa molts anys que la teníem al cap,  l'any 2018 ja havíem pujat al Puig de la Grava (2671 mts.) per inspeccionar la zona. Aquest passat 11 de Gener tornem a la zona per acabar de perfilar la travessa. Finalment avui juntament amb la Carme i la Teresa, l'hem pogut realitzar amb un dia magnífic i unes condicions de neu perfectes.
Sortim del Col de Puymorens (1920 mts.) a 2/4 de 9 del matí, encara no toca el sol aquí dalt. La fossa de neu ha estat espectacular, necessitem que torni a nevar ja. Caminem 5 minuts amb els esquís a les mans i per l'obaga ja podem calçar esquís.
La neu està dura però no glaçada, anem pujant i poc després de passar l'antiga estació minera (2300 mts.) i quan comença a guanyar inclinació, posem ganivetes per pujar amb més seguretat. Després d'aquesta primera rampa forta ens trobem un tram planer i ben aviat iniciem la pujada a la Portella d'en Garcia que amb les ganivetes es puja molt bé.
Portella d'en Garcia (2520 mts.), primer coll del dia, aprofitem per beure una mica, avui és molt important hidratar-se amb condicions al ser una sortida tan llarga. Traiem pells i iniciem la baixada cap a la Vall de Bésines, la neu està dura però s'agafa molt bé i el terreny està força llis,  sense bonys que dificultin l'esquiada. A l'arribar a la cota 2190 iniciem un franqueig descendent a l'est fins a assolir un replà (2090 mts.) on aprofitem per fer la transició i tornar a posar pells per encarar la següent pujada.
Aquesta pujada en general és força suau cosa que et permet pujar a un bon ritme, al fons ja podem veure el coll que hem d'anar a parar. Ens situem al peu de l'última pujada amb forta inclinació, igual que abans parem a posar les ganivetes, aquesta pala és més dreta i té més inclinació que l'anterior. Fent unes llargues llaçades assolim la Portella de Lanòs (2480 mts.), la visió des d'aquí dalt sempre m'agradat molt. Cap a l'est és impressionant amb l'Estany de Lanòs, el Carlit, Puig de la Grava, etc.
Aquí aprofitem per fer un descans, beure i menjar avui és molt important. Iniciem la baixada cap a l'Estany de Lanòs i a la cota 2220 parem per posar pells per tercera vegada en el dia d'avui, pugem un tram suau fins a situar-nos a un gran pla on podem veure la Cabane de Rouzet, girem direcció al cim del Puig de la Grava, iniciem la pujada a la seva Portella per la part dreta. El pendent és suau i la neu està en magnífiques condicions, una barreja perfecte per gaudir d'aquesta tercera pujada.
Arribem a la Portella de la Grava (2430 mts.) on coincidim amb les primeres persones avui, son 4 francesos que han sortit del llac de les Bouilloses i van a dormir a la Cabane de Rouzet, els hi desitgem sort i nosaltres preparem la baixada. La primera part amb una inclinació mantinguda i neu primavera molt bona, després al passar l'Estanyol mirem de franquejar pel vessant obac sense perdre massa alçada, això ens permet avançar més kilòmetres amb els esquís als peus i sense posar pells, això és degut al fet que la Vall es força planera.
Arribem a la cota 2055 on posem pells (quarta i última vegada avui), aprofitem el riu per agafar una mica d'aigua que barrejada amb les pastilles isotòniques que portem ens permet continuar sense cap mena de por a quedar-nos sense beguda. Anem a buscar el pont (2060 mts.) per travessar el riu i just en aquest punt comença la pujada al Mont LLaret (2376 mts.). Tot i les hores de travessa pugem a un bon ritme. Just fa un mes i onze dies pujàvem per aquí mateix però amb una costella trencada i sense saber-ho, quina diferència de dia. Són les 17:30 quan estem tots tres al cim del Mont Llaret (2376 mts.), la tarda és espectacular, no fa gens de fred ni vent (cosa estranya en aquesta zona), de cop sona el telèfon, és l'Antonio el taxista de Llívia que ja ha sortit de casa per venir-nos a buscar i portar-nos fins al Col de Porté on tenim el nostre cotxe.
Preparem l'última baixada del dia, la qual realitzem per les pistes tancades (ja fa una estona) de Les Angles, a la part superior està força bé a mesura que baixem s'ha gelat i has d'estar atent als girs però res que no podem controlar. Finalment passades les 18:15 arribem tots tres a la base de l'estació de Les Angles (1640 mts.) amb la feina aconseguida. Ara només ens queda un viatge més que divertit (ni en els millors somnis ho podia imaginar) amb l'Antonio fins al Col de Puymorens on recollim el nostre cotxe a les 19:20 "EXACTE".
Moltes gràcies a la Carme i la Teresa per deixar-se enredar un cop més.
I si alguna vegada esteu per la Cerdanya i necessiteu un taxi, no ho dubteu ni un minut, truqueu a l'Antonio, Telèfon: 659432516.

Desnivell: +1605 mts.
                  - 1890 mts.

Inici al Col de Porté (1920 mts.) diferència de neu a la solana (esquerra) a obaga (dreta).

Franqueig amb neu dura però de moment sense ganivetes, aquesta nit no ha glaçat massa.

Mirada enrere per veure el Pic de la Mine, Pedrons, etc.

La Carme arribant al primer coll.

Els primers raigs de sol del dia ja comencen a tocar a la Portella d'en Garcia (2540 mts.)

Arribant a la part superior de la Portella.

La Carme i la Teresa arribant a la Portella d'en Garcia, al fons el Pic de Trespunts (2624 mts.)

Iniciant la baixada cap a Bésines.

Neu dura però que s'agafa molt bé, al fons la Portella de Bésines.

Refugi de Bésines (2104 mts.)

Fins aquesta vall hem de baixar.

Iniciem la segona pujada del dia, direcció a la Portella de Lanòs (2480 mts.)

La Carme i la Teresa amb el Pic d'Auriol (2695 mts.) a la dreta.

Valls solitàries on no trobem a ningú.

Anem pujant a poc a poc, en aquest punt posarem ganivetes per pujar els metres més drets de la Portella de Lanòs.

La Teresa en els últims metres no tan drets per arribar a la Portella.

Des de la Portella de Lanòs podem veure la següent pujada a la Portella de la Grava (2430 mts.)

Panoràmica de la zona de l'Estany de Lanòs.

Les dues noies realitzant un merescut descans abans de continuar amb la travessa.

Neu primavera magnífica per baixar fins a l'Estany de Lanòs.

Quina neu més disfrutona, uauuuu.

A l'arribar a l'Estany de Lanòs (2220 mts.) tornem a posar pells per tercera vegada.

Iniciem la pujada direcció a la Portella de la Grava.

A la dreta la Portella i a l'esquerra el Puig de la Grava (2671 mts.)

Immensitat de neu, solitud garantida.

Arribant a la Portella de la Grava (2430 mts.), al fons podem veure la nostra baixada fins a l'Estany de Lanòs des de la Portella de Lanòs.

Les nostres traces de baixada des de la Portella de la Grava, al pla podem intuir el llac de l'Estanyol, completament glaçat.

Primera visió del Mont Llaret (2376 mts.) al fons, serà l'última pujada del dia, però encara està lluny.

Podem franquejar per aquí dalt en lloc de baixar al fons de la vall, això ens permet recórrer més kilòmetres sense haver de posar pells.

Travessant ponts de neu per salvar el riu.

Fins aquí hem arribat sense remar, ara tocar posar pells per quarta vegada i última.

Aquest tram planer el fem molt de pressa perquè la neu ens permet avançar amb comoditat.

La primavera està arribant al Pirineu.

Pont (2060 mts.) per travessar el riu amb força cabal.

Iniciem la pujada al Mont Llaret (2376 mts.)

El Puig Peric i el Petit Peric ens vigilen les nostres traces.

Carlit (2921 mts.) per l'altre vessant (Llac de les Bouilloses)

Arribant al replà cimer, d'aquella Portella venim.

Els tres al merescut cim del Mont Llaret (2376 mts.)

Panoràmica de la zona amb el sol a punt d'apagar-se.

Travessa aconseguida, estem a Les Angles (1640 mts.)

Amb l'Antonio el taxista de Llívia camí del Col de Puymorens.

Carme S ha dit...

Travessa llaaaarga i maaaaaca ......GRÀCIESSSSS

Us aviso, jo em deixo enredar fàcilment, espero ja la pròxima proposta.

Xavier M ha dit...

Travessa llarga i ben dissenyada
I pensar que ara molts fan esquí de muntanya a les pistes de la Molina perque diuen que no hi ha neu ....