diumenge, 28 de juliol del 2019

Punta Alta de Comalesbienes (3014mts.) i Pic de Comalesbienes (2993 mts.) des de l'Estany de Cavallers.

Mapa Alpina 1:25.000

La idea inicial era sortir dissabte però el mal temps ho impedeix i hem de fer la sortida diumenge. Sortim de l'aparcament de l'embassament de Cavallers (1730 mts.) quan falten pocs minuts per les 7 del matí, caminem 400 metres per la mateixa carretera que acabem de passar amb el cotxe i agafem una desviació a mà esquerra. La pista és ampla i va fent ziga zagues entremig del bosc.
Quan portem 1,25 kilòmetres des de la sortida deixem aquesta pista tan maca i agafem a mà dreta una tartera amb forta inclinació. Guanyem 300 metres de desnivell en un moment gràcies al fort pendent, ja fa més de 12 anys que vaig estar aquí i ho recordo molt diferent, avui hem pogut pujar per la part dreta de la tartera i quasi no hem tocat pedres, abans pujaves més per la part central amb el conseqüent cansament pel fet de pujar per una tartera (una passa endavant i dues enrere).
A l'arribar a la cota 2100 el camí gira a la dreta i ens trobem una curta i fàcil grimpada, sortim del bosc i agafem un tram de blocs granítics grans, els quals hem de passar per la seva part superior. Aquest tram es fa una mica pesat, assolim l'Estany de Comalesbienes (2620 mts.) i arribem a la seva part inferior. Tornem a iniciar la pujada amb un fort pendent mirant de pujar sempre per la nostra esquerra (vessant oest). Els últims metres abans d'assolir el cim hem de fer servir les mans per progressar però sense cap dificultat ni exposició, així arribem al Pic de Comalesbienes (2993 mts.). A l'arribar al cim aprofitem per fer una parada per què hem pujat des del cotxe sense parar per res.
Després d'hidratar-nos bé continuem, seguim per la mateixa aresta amb compte perquè al vessant nord hi ha gel amb la gelada d'aquesta nit, arribem al pas més complicat que consisteix a desgrimpar un petit diedre (II), sense cap problema arribem al fals coll i ja només ens falta continuar per la fàcil aresta fins al cim de la Pala Alta de Comalesbienes (3014 mts.). Avui en ser diumenge i demà haver de treballar ni parem al cim, fem les fotos i iniciem la baixada per la via normal direcció al refugi Ventosa i Calvell, aquesta primera part és força inclinada i amb pedres soltes, hem d'anar amb compte de no tirar cap abaix i perjudicar a la gent que està pujant, passem pel costat de l'estany de la Roca (2415 mts.) i agafem el camí de la travessa Carros de Foc a l'assolir els 2200 mts.
Arribem a l'estany de Colieto que està situat just a sota del refugi, ara només ens falten 60 mts. de desnivell per arribar al refugi Ventosa i Calvell (2215 mts.) Aprofitem per fer una parada i poder hidratar-nos, sense perdre més temps continuem cap abaix que encara ens falta una bona estona per arribar al cotxe (2 hores), ara només hem de seguir els pals de fusta de color groc que senyalen el camí.
Arribem a l'inici de l'Embassament de Cavallers (1780mts.) ara només ens queden més de 2 kilòmetres per recorrer en tota la seva longitud. Finalment arribem a l'aparcament de Cavallers (1730 mts.) d'on hem sortit ja fa unes quantes hores.

A primera hora del matí els núvols encara estan  sobre nostre.

A l'arribar a la cota 1825 deixem la pista i agafem aquesta tartera.

Forta inclinació per guanyar aquests primers 300 metres de desnivell.

Per la part dreta podem pujar sense tocar quasi pedres.

Al fons ja podem veure el Pic de Comaloforno (3029 mts.)

Estanys de Comalesbienes (2620 mts.)

A l'esquerra el Pic de Comalesbienes (2993 mts.) i a la dreta la Punta Alta (3014 mts.)

Per fer els últims metres hem de fer servir les mans per pujar, F+

Primera gelada de la temporada, arriba l'hivern,jajaja.

Des del Pic de Comalesbienes podem veure la Punta Alta (3014 mts.)

Cim del Pic de Comalesbienes (2993 mts.)

Desgrimpant cap al fals coll, al vessant nord podem veure la roca gelada.

Abaix podem veure l'Embassament de Cavallers (1781 mts.)

Arribant al cim de la Punta Alta.

Cim de la Punta Alta (3014 mts.)

Baixada de la Punta Alta direcció al Ventosa i Calvell.

Mirada cap abaix, tot això hem de baixar.

Estany de la Roca (2415 mts.)

Refugi Joan Ventosa i Calvell (2215 mts.)

Cresta dels Besiberris, a la dreta el Besiberri Nord (3015 mts.)

Ja estem baixant força, Embassament de Cavallers (1781 mts.)

Al mateix nivell que Cavallers.

pere armora ha dit...

Hola, ho volem fer el 21 d’agost en sentit contrari i dormi t al Ventosa. La baixada directe a Cavallers es fàcil i esta ben marcada? Es molt aèria? Gràcies

Josep Mª Moyà ha dit...

Bona tarda Pere. Des del cim de la Punta Alta pots baixar fins a un fals coll entre aquest cim i el Pic de Comalesbienes, en aquest punt pots decidir baixar directe cap a l'Estany de Comalesbienes però jo t'aconsello que pugis per la fàcil aresta (us pas de II-) fins al Pic de Comalesbienes i després baixar per la cara oest (hi han força fites) i a l'alçada 2750 agafes el mateix camí cap a l'Estany de Comalesbienes. No és massa aèria i és fàcil.