dissabte, 11 de novembre del 2023

Tortosa- Alcañiz per La Via Verda del Baix Ebre, Via Verda de la Terra Alta i la Via Verde del val de Zafán.

Itinerari marcat amb el Suunto Vertical.

Primera de les dues etapes per la comarca del Matarranya. Avui dissabte volem anar des de Tortosa fins a Alcañiz passant per les tres vies verdes: Via Verda del Baix Ebre, Via Verda de la Terra Alta i Via Verde del val de Zafán.
Sortim al costat mateix de l'antic pont del ferrocarril al centre de Tortosa i ben aviat ja agafem la primera Via Verda que és la del Baix Ebre, passem per Roquetes, Aldover i Xerta. Poc abans d'arribar a Benifallet deixem el riu Ebre a la nostra dreta i ens comencem a separar d'ell, el riu segueix el seu camí cap a Móra d'Ebre, Ascó, etc.
Nosaltres continuem cap al nostre camí, just a l'arribar al kilòmetre vint-i-set, quan el camí comença a guanyar altura, agafem la segona Via Verda del dia, la Terra Alta. Passem al costat de l'antiga estació de Bot on han reconvertit un vagó en bar, trobem infinitat de túnels, la majoria sense llum (imprescindible portar una bona llum davantera i posterior), tot i no ser una pujada massa dura, ja fa forces kilòmetres que anem pujant.
A la llunyania veiem el poble d'Horta de Sant Joan, passem al costat de l'antiga estació, però sense pujar al poble. Al kilòmetre cinquanta-un deixem Catalunya i entrem a Aragó, concretament a la província de Terol i comarca del Matarranya. Entrem a la tercera Via Verde del dia: val de Zafán, a l'estació de Cretas fem una petita parada per reposar líquid i al mateix temps parlem una estona amb la persona encarregada d'aquest centre, ens explica les dificultats que tenen per tirar endavant avui en dia.
Deixem a la nostra esquerra la Torre del Compte, travessem el riu Matarraña per un pont elevat magnífic, arribem al kilòmetre vuitanta-un, final de l'última pujada del dia, a partir d'ara tot pla i baixada fins al mateix Alcañiz.
Quatre kilòmetres després arribem a l'entrada del Tunel del Equinocio, un curiós túnel que uns dies després dels equinoccis de primavera i tardor, el sol travessa els quasi tres kilòmetres del túnel, creant un efecte espectacular. Tot el contrari del que vàrem sentir nosaltres, un túnel sense cap llum, amb un terra amb força pedres, cosa que dificultava molt la marxa, tot i que nosaltres en aquest sentit el teníem de baixada, però la veritat és que es va fer llarg.
La sortida del túnel, coincideix amb l'entrada del poble de Valdealgorfa (ens queda a la nostra esquerra), una pista amb forces pedres ens deixa a l'entrada d'Alcañiz, només ens queda pedalejar uns kilòmetres per la carretera de Zaragoza i així arribem al nostre hotel, fi de la jornada. Arribem amb les últimes llums del dia, una jornada molt ben aprofitada. Demà la tornada cap a Tortosa per una altre ruta totalment diferent.

Inici dels dos dies d'activitat amb les gravels a Tortosa.

Les dues bicicletes preparades, una amb alforges i l'altre amb bossa de bikepacking.

Travessant el riu Ebre per l'antic pont del ferrocarril a Tortosa.

Primers kilòmetres per la Via Verda del Baix Ebre.

Bona pista per rodar amb les gravels.

Hem iniciat el dia amb una mica de fresca, a mesura que passa el dia, augmenta la calor.

Entrant a Xerta, poble on les taronges són protagonistes actualment.

Sortida d'un dels molts túnels que hem passat avui.

Comencen a caure quatre gotes, per sort no passarà d'aquí.

Deixem enrere la Via Verda del Baix Ebre i entrem a la Via Verda de la Terra Alta.

Entrant en un altre túnel.

La majoria no hi ha il·luminació, una bona llum és senyal de seguretat.

Tot i no haver-hi pujades fortes, des de Benifallet vas tota l'estona pujant.

Antiga estació de Bot.

Antic ferrocarril reconvertit en bar.

Antiga estació d'Horta de Sant Joan.

Entrem a la Via Verde del Val de Zafán, comarca del Matarranya, província de Terol.

Moltes oliveres per tot arreu.

Petita parada a Cretas.

La tardor ja ha arribat al Matarranya.

Tram dolent de pista.

Tot i estar bastant sec, has d'anar amb compte, per què rellisca força.

Entrada al túnel de Valdealgorfa o Equinocio. Amb una llargada de 2,5 kilòmetres, sense llum i amb molta pedra a terra.

Inici del túnel, ens esperen 2,5 kilòmetres fins al final de la llum.

Per fi s'acaba el p....... túnel, mireu el terra com estar de pedres.

La Teresa bufant, han estat 2,5 kilòmetres perillosos.

Foto d'internet on es pot veure com dos cops a l'any, el sol travessa els quasi tres kilòmetres de tunel.

A la sortida del túnel, una pista ràpida amb pedres ens portarà fins a Alcañiz.

Amb les últimes llums del dia arribem a Alcañiz.

Entrada a Alcañiz, encara ens queden uns quants kilòmetres fins a l'hotel.