dissabte, 7 de desembre del 2019

Circular al Pic d'Astú (2277 mts.) des de l'aparcament d'Araille al Portalet (1730 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse, en vermell pujada, en lila baixada.

Mapa IGN francès 1:25.000

Veient la poca neu al Pirineu Oriental i Capcir, durant la setmana hem de triar bé la zona per aquest cap de setmana. El dijous neva a l'Oriental i ens fa pujar la moral però veiem que només han estat uns 20 cms., insuficients per la manca de neu en aquesta zona del Pirineu.
Finalment decidim pujar al Pirineu Occidental, concretament al departament francès dels Pyrénées Atlantiques, molt a prop del pic del Midi d'Ossau. Al ser un cap de setmana llarg (3 o 4 dies depèn del municipi espanyol) no hi ha lloc per dormir enlloc, tot està ple. Pugem el Xavi, el Pol, la Teresa i jo i per dormir ho arreglem ràpidament, dos al cotxe i dos a la tenda, dormim a prop de Piedrafita de Jaca i la nit no ha estat gens freda, al llevar-nos a les 6:45 el termòmetre senyala -1ºC.
Pugem fins al Coll del Portalet (1795 mts.) i entrem a França, baixem un parell de kilòmetres i a mà dreta deixem el cotxe a l'aparcament d'Araille (1730 mts.). Sortim amb les pells posades des del cotxe, baixem uns metres, travessem el riu per un parell de ponts de fusta i iniciem la pujada suau direcció al Col de l'Iou (2194 mts.), al cap de pocs minuts ja ens acomiadem del Xavi i el Pol que van a fer la "Volta al Midi", quedem per veure'ns a l'aparcament d'aquí a unes hores.
La pujada tota l'estona és suau i fins i tot hi ha algun tram planer, la neu està molt bé, una mica dura però no fan falta ganivetes. Quasi sense adonar-nos arribem al Col de l'Iou (2194 mts.) on ha pujat molta gent amb nosaltres, tothom puja al cim que hi ha al costat (Pic Peyreget 2487 mts.) o molta gent ja torna a baixar, som els únics que continuem per una vall diferent. Traiem pells (per una altra vegada, em sembla que les deixaré fins al següent coll) i iniciem una petita baixada fins a un fals coll, ara hem de remuntar uns metres fent escaleta fins al següent coll, tenim tota l'estona la imatge del Midi d'Ossau al costat nostre.
Iniciem la baixada en tendència a l'esquerra, la neu aquí encara està dura però els esquís s'agafen bé, aquesta part inicial té un cert pendent fins que entrem dins del bosc on la neu millora i no es tant dret. Continuem fins al final de la vall on ens hem de treure els esquís per travessar el riu, arribem a la Cabane de la Glère (1730 mts.) on fem la primera parada del dia, aprofitem per beure i menjar una mica, posem pells i sense entretenir-nos massa (a l'hivern els dies són molt curts, tot i que portem els frontals) iniciem la segona pujada del dia.
Seguim el trac que portem i que puja paral·lel al riu però uns quants metres per damunt d'ell, arribem un punt on la neu és molt dura, posem ganivetes però és un franqueig ascendent amb una forta caiguda a la dreta fins al marge del riu, preferim tornar uns metre enrere i pujar per una pala més dreta però sense cap exposició i després superar per la part superior aquest pas sense cap perill, perfecte, ho hem solucionat sense cap exposició i tornem a estar damunt mateix del trac. Seguim el torrent fins al seu final i després agafem a mà esquerra (Est) per uns pendents moderats fins a un fals coll (2202 mts.) des d'on ja veiem el cim, en uns minuts i amb els esquís als peus assolim el Pic d'Astú (2277 mts.).
Tenim darrere nostre l'estació d'esquí d'Astún, traiem pells i després de beure una mica, comencem a baixar, quina baixada......... Agafem un mica a la dreta (sud-est) fent un franqueig descendent fins al Col d'Astu (2240 mts.) i a partir d'aquí hem gaudit com a nens, una neu dura a la part inferior amb una capa d'uns 5cms. de neu pols per damunt que ha fet que els nostres crits s'escoltessin al Col du Portalet. Però tot el bo s'acaba, arribem a la cota 1870 on hi ha un gran pla, punt que aprofitem per tornar a posar pells per tercera vegada i menjar i beure una mica al sol. Fa un dia espectacular, perquè no fa gens de fred però el dia tampoc és calorós, aquí assegut damunt dels esquís amb aquesta solitud no té preu.
Aquesta tercera pujada del dia és la més suau i sense adonar-nos assolim el Col d'Anéou (2083 mts.), quina visió des d'aquí dalt, al fons veiem cims molt coneguts per nosaltres com el Palas, Balaitous, Arriel, Frondellas, etc. I també l'aparcament on tenim el cotxe, iniciem una rapida baixada amb neu primavera  fins a un punt on ens hem de treure els esquís per travessar el riu i remuntar caminant uns metres (per una altra vegada, crec que és millor des del col no treure pells i després de fer un franqueig a l'esquerra, anar a buscar el camí de pujada al Col de l'Iou i baixar directes fins al cotxe), a partir d'aquí ja només ens falta deixar-nos caure per un pendent suau fins a sota mateix del cotxe on ens retrobem amb el Xavi i el Pol que fa uns minuts que han arribat. Ara toca explicar experiències al mateix temps que mengem alguna cosa (ben poca) per algun lloc d'aquest Pirineu Aragonès on donin  menjar a hores intempestives.
Gran sortida d'esquí de muntanya per una zona nova per nosaltres amb esquís no així a la temporada estival.

A la nit, abans d'anar a dormir fem un repàs dels itineraris de l'endemà.

Dormim al costat de Piedrafita de Jaca.

Amb la Teresa, el Xavi i el Pol abans de sortir a l'aparcament d'Araille (1730 mts.)

Panoràmica de la zona per on hem de pujar i baixar.

Nosaltres continuem cap al Col d'l'Iou (2194 mts.), aquí ens separem del Pol i el Xavi, ens retrobem més tard al cotxe.

Molta més neu en aquesta zona del Pirineu Occidental que a l'Oriental.

Passant per la base del Pic Peyreget (2487 mts.)

A poc a poc anem guanyant metres, el pendent és suau.

Ja veiem el primer coll del dia.

Arribant al Coll.

Col de l'Iou (2194 mts.) amb el Midi d'Ossau (2884 mts.) al fons.

Traiem pells per baixar a un collet, després hem de remuntar aquest pendent que tenim davant.

A punt d'iniciar la baixada.

Neu una mica dura en aquesta primera part del descens.

Cap al fons de la vall que anem.

Els cantells dels esquís fan una bona feina.

Ja podem veure les Cabanes des lous Quebottes (1720 mts.)

I una mica més a l'esquerra, la Cabane de la Glère (1730 mts.)

Sortim de la Cabane de la Glère (1730 mts.) per damunt del Ruisseau de Rébec.

A sota podem veure la Cabane de la Glère.

Al pujar podem veure la baixada que hem fet fa una estona fins a la Cabane de la Glère.

No hi ha traça de pujada en aquest tram del recorregut.

Sortint de la part més dreta de la pujada al Pic d'Astú.

Arribant al cim amb els esquís als peus.

Pic d'Astú (2277 mts.)

Per la vall que acabem de pujar.

L'estació d'esquí d'Astún.

Baixada amb una neu excel·lent.

Que fàcil és esquiar amb aquesta neu.

Ja hem deixat els nostres dibuixos a la neu.

Més de 450 mts. de desnivell de baixada fins on parem per tornar a posar pells.

Buscant el millor itinerari de baixada fins al pla on podem veure l'última pujada del dia.

Iniciem la pujada al Col d'Anéou (2083 mts.)

Ja podem veure el Coll.

Arribant al Coll, mirada enrere per veure part de la circular que hem fet.

Col d'Anéou (2083 mts.)

Des del Coll ja podem veure l'aparcament d'Araille on tenim el cotxe (rectangle) i molts cims.

A mesura que baixem, ens apropem al cotxe.

Xavier M ha dit...

Maca sortida. Una zona genial.
Gràcies per la companyia aquest cap de setmana

Una sortida com es diu per fer afició, la neu genial el dia ens va acompanyar i en bona companyia, no es pot demanar més.
Fins la propera.
TTF

Hola sóc l'Oscar.
Escric perquè l'altre dia vaig preparar aquesta ruta (més o menys) que no vaig realitzar per mal temps.
M'ha fet gràcia, Quina casualitat, no?
Molt bona! Felicitats pel blog i per ser un fal·lera inquiet
Salutacions, Oscar

Josep Mª Moyà ha dit...

Xavi, com sempre un plaer sortir amb tu després de 35 anys junts.
Teresa, això que estàs fent a la muntanya era impensable fa 10 anys. Poca gent hi ha amb la teva perseverança. No defalleixis mai!!
Òscar, Et recomano que quan faci bon temps facis aquesta circular, és magnífica i moltes gràcies per seguir el blog.