diumenge, 23 de desembre del 2018

Tossa de la Muga (2860 mts.)

Mapa Alpina 1:25.000

Avui, aprofitant que li han donat l'alta a la Teresa (el trauma ja li ha dit, fes alguna cosa tranquil·la, jajaja) i que és el primer dia d'hivern, volem fer una circular hivernal. La idea inicial era pujar a la Tossa de la Muga (2860 mts.) per després continuar per l'aresta cap a la Tosseta de Vallcivera i Tossa Plana de Lles però la quantitat de neu acumulada pel vent que ens trobem durant trams de la pujada ens fa endarrerir la pujada i arribem més tard del previst al cim, ara es fa de nit força d'hora i no volem forçar una tornada de nit, per tant a l'arribar al cim de La Muga decidim baixar pel mateix lloc de pujada, encara així arribem amb les últimes llums del dia al cotxe (si hagués fet falta hauríem obert els frontals, que per això els portem sempre amb nosaltres).
Sortim del refugi de Cap de Rec (1950 mts.) i agafem el GR-10, quan portem 1 kilòmetre des del cotxe, deixem el GR i nosaltres continuem a l'esquerra per la pista del Prat de l'Acna, a l'arribar a la bifurcació de pistes agafem a mà dreta (la pista segueix per l'esquerra) i després de 3,2 kilòmetres des del cotxe estem a la mateixa alçada que el punt de sortida.
A partir d'aquest punt ens fiquem dins el bosc i pel mig del torrent pugem per forts pendents, no és un itinerari fàcil de seguir, com a mínim com ho hem trobat nosaltres en el dia d'avui, amb un gruix de  neu per la part superior del camí i de les fites,  queda tot força tapat. Aquesta primera part del bosc la deixem a l'arribar a la cota 2200, aquí aprofitem per beure una mica i així podem estudiar el camí a partir d'aquest punt. Pugem fins a la cota 2280, en aquest punt ens desviem a la dreta i iniciem un franqueig dins del bosc per canviar de vall i anar a buscar el Circ de la Muga. Aquest tram planer és d'1,5 kilòmetres i ens ha costat una bona estona per què hi havia molta neu acumulada pel vent i hem hagut d'obrir traça, finalment i per sort per nosaltres s'acaba i sortim del bosc.
Iniciem la pujada que ens porta fins a l'Estany de la Muga (2550 mts.), continuem cap al fons de la vall, aquí hem de parar a posar grampons, perquè el pendent guanya inclinació i la neu està força dura.  Després girem a la dreta i així anem a buscar el Coll de la Muga (2700 mts.), no hem vist ningú en tot el dia i així continuarem fins al final de la sortida. Després del Coll la neu torna a estar tova i això ens fa incrementar el cansament, finalment després de 5 hores arribem al cim de la Tossa de la Muga (2860 mts.), ja podem veure que se'ns ha fet tard i no podem continuar per l'aresta com era la nostra idea inicial.
Unes fotos al cim i iniciem la baixada amb compte perquè el sol ha estovat la neu i és molt perillosa al poder-se fer pams sota els grampons, finalment arribem a l'Estany de la Muga (2550 mts.) on aprofitem per beure i menjar una mica, no ens adormim perquè no volem que se'ns faci de nit. Baixem pel mateix camí de pujada i amb les últimes llums del dia, arribem al cotxe molt contents pel cim realitzat (no havíem pujat mai), ara a buscar la neu els pròxims dies per poder fer esquí de muntanya, si al Pirineu no hi ha neu, cap on anirem?? Els dies vinents al bloc...........

Inici de la sortida per les pistes d'esquí de fons de Lles.

Amb el zoom ja podem veure el nostre objectiu a l'esquerra.

Amb la panoràmica podem veure a l'esquerra, la Tossa Plana de Lles (2905 mts.)

A la dreta La Carabassa (2736 mts.)

El vent ha transportat la neu i hem d'obrir traça una bona estona.

Neu irregular en tot el recorregut, de vegades molta, de vegades poca.

La Vall de la Muga.

Al fons podem veure l'aresta que uneix la Tossa Plana de Lles amb el Pic de Roc Blanc.

El riu Muga ja comença (ja va sent hora) a tapar-se per la neu.

A la dreta la Tosseta de Vallcivera (2848 mts.)

Panoràmica arribant a l'Estany de la Muga.

Estany de la Muga amb la Tossa Plana de Lles al fons.

Ja quasi estem arribant al cim.

Panoràmica des del cim mirant cap a Andorra.

Fita de formigó al mateix cim.

Al cim de la Tossa de la Muga (2860 mts.)

Iniciem la baixada amb precaució.

Després del coll, la neu s'estova i s'ha d'anar amb compte amb els pams a les soles.

Contrallum amb l'Estany de la Muga (2550 mts.)

Per ser una sortida de recuperació he tingut un munt de agulletes, no recordo l'última vegada :):), un final de dia molt feliç d'haver conegut una nova vall i un cim més a la butxaca
Una sensació de silenci i solitud absoluta durant tot el trajecte.
Espero que us vagi molt bé aquests dies i esperem notícies.