dissabte, 21 d’abril del 2018

Circular a les 5 Portelles (o colls) per la zona de l'Estany de Lanòs, entre l'Ariège i la Cerdanya Francesa.

Primera part fins a la Portella d'en Garcia 2534 mts.), mapa IGN 1:25.000.

Segona part de la sortida, mapa IGN 1:25.000.

Aquesta és una circular que comença a la comarca de la Cerdanya Francesa per després passar a l'Ariège i tornar a la Cerdanya Francesa. L'hem titulat com a "Circular a les 5 Portelles (o colls) per la zona de l'Estany de Lanòs" per què sortim del Col de Puymorens (1915 mts.), pugem a la Portella de la Coma d'en Garcia (2534 mts.), baixem al refugi de Besinés (2105 mts.) per pujar a la Portella de Lanòs 1 (2490 mts.), baixem a l'Estany de Lanòs i després de passar-lo d'una punta a l'altre pugem a la Portella de Lanòs 2 (2460 mts.), iniciem un franqueig amb puja baixa per assolir la Portella de Cortal Rossó (2501 mts.), en pocs minuts arribem a l'última del dia: Portella de la Coma d'en Garcia (2534 mts.).
Per fi tenim un dia de molt bon temps, sense vent i sense núvols però com que no estem mai contents amb tot, les temperatures seran altes, una cosa molt dolenta per la neu. Un altra setmana que abans de 2/4 de 6 de la matinada ja estem en ruta, poc abans de les 8 del matí arribem al Col de Puymorens (1915 mts.) punt d'inici de la nostra sortida en el dia d'avui.
Enfilem el camí més que conegut fins a arribar a la Portella d'en Garcia (2534 mts.), la neu (al ser cara oest) encara està una mica dura i hem de posar ganivetes per pujar l'últim tram, només portem un grup de 4 francesos davant que a l'arribar a la Portella, enfilaran cap al Coma d'Or i ja no veurem ningú en la resta del dia. Avui al ser la jornada molt llarga, planifiquem bé les parades i aquí a la Portella d'en Garcia fem un mos i bevem una mica. Ens preparem per al descens i iniciem la baixada direcció al refugi de Besinés, al ser cara est aquesta baixada, el sol ja ha estovat una mica la neu i trobem una fantàstica "moquette" com li diuen els francesos a aquesta classe de neu.
Gaudim de la baixada, quan arribem a la cota 2200, en lloc de baixar directes a l'Estany de Besinés seguim fent un franqueig descendent, passem pel refugi Claude Tudon (2160 mts.), seguim el franqueig descendent fins a arribar a la Jasse de Bessinelles (2060 mts.), 45 metres per sota del refugi de Besinés (2105 mts.), punt on tornem a posar pells i així iniciar la segona pujada del dia.
La neu aquí està perfecte, el regel d'aquesta nit ha estat el necessari, no costa gens pujar per què pràcticament ni ens ensorrem. La pujada és relativament suau tota l'estona, fa calor però sense ser res exagerat i fa una mica de vent (fresquet), això ajuda molt a ventilar-nos. Arribem a uns 100 metres del segon coll de la jornada i aquí la cosa es posa una mica més dreta, decidim posar ganivetes per aquest últim tram i així poder pujar amb molta més seguretat. Arribem a la Portella de Lanòs 1 (2490 mts.), aquest número 1,  l'he posat jo perquè al mapa francès IGN 1:25.000 surten dues amb el mateix nom i justament avui passarem per les dues. Aquí dalt s'està molt bé, hi han roques on podem seure sense mullar-nos, la visió cap a l'Estany de Lanòs és impressionant. Tornem a treure pells i baixem direcció a la part final de l'Estany, la neu aquí ja està més desfeta però encara podem baixar força bé, arribem a la part inferior més segura de l'Estany (2170 mts.), tornem a posar pells per tercera vegada i iniciem una lleugera pujada fins a situar-nos bastants metres per damunt de l'Estany i iniciem un franqueig amb puja-baixa, després de més de 4 kilòmetres assolim el camí que puja des de la presa de l'Estany cap al Carlit (el mateix itinerari que vàrem utilitzar el Xavi i jo l'hivern del 2009).
Poc abans de l'inici de la presa trobem un lloc on raja aigua, aprofitem per menjar i omplir les ampolles que ja començaven a estar mig buides. Arribem a la part més baixa de la pressa (2160 mts.) i punt on comença la pujada al tercer coll de la jornada, aquí, igual que l'anterior la pujada és molt suau i no fa falta fer cap gir, pots pujar directament si les cames t'ho permeten. Assolim la Portella de Lanòs 2 (2460 mts.) tercer coll del dia, ara iniciem un franqueig a la dreta sense mirar de perdre alçada, aquí també és un puja-baixa i la duresa del dia comença a passar factura, arribem a l'Estany del Coma d'Or (2466 mts.), just davant ja veiem el següent coll al qual arribem en uns minuts, Portella de Cortal Rossó (2501 mts.), ara sí que ja veiem el final, fem un franqueig a la dreta i agafem el tram final pel qual aquest matí hem baixat direcció a Besinés, a l'anar direcció a l'oest, el sol ens toca a la cara i a aquesta hora de la tarda i amb el vent que fa no molesta gens ni mica. Arribem al darrer coll del dia: Portella de la Coma d'en Garcia (2534 mts.), ara només ens queda treure pells i gaudir de l'últim descens que ens portarà fins al cotxe. La veritat és que la neu la trobem molt millor del que pensàvem a aquestes hores de la tarda i amb les hores que ha tocat el sol, aconseguim baixar amb els esquís fins a arribar a 5 minuts del cotxe.
Magnífica sortida,  on la massificació de gent encara no ha arribat al Pirineu, gràcies Teresa per deixar-te enredar un cop més.

Desnivell: 1950 mts.

Sortint del Col de Puymorens (1915 mts.), al fons el Pic de la Mine, Pedrons, etc.

Avui és el primer dia de bon temps en uns quants mesos.

Franqueig per anar a buscar el pla sota la Portella d'en Garcia.

Al fons podem veure la Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Ja falten pocs metres per assolir el primer coll del dia.

Al fons podem veure el Pic de Trespunts (2624 mts.)

Assolim el primer coll del dia: Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Autofoto a la Portella d'en Garcia (2534 mts.), al fons el Puigpedrós de Lanòs (2842 mts.)

I ens preparem per baixar direcció al Refugi de Besines (2104 mts.)

Primera part de la baixada amb una neu primavera magnífica.

En aquest punt iniciem un franqueig descendent a la dreta, al fons el refugi de Besines (2104 mts.)

Refugi Claude Tudon (2160 mts.)

Arribem a Jasse de Bessinelles (2060 mts.) on posem pells per segona vegada, 45 metres per sobre nostre veiem el Refugi de Besines.

Iniciem la pujada a la Portella de Lanòs 1 (2490 mts.)

A la llunyania podem veure el segon coll del dia.

La neu està molt bona, aquesta nit hi ha hagut petit regel i això ajuda a l'estat de la neu.

Magnífiques i solitàries valls per la pràctica de l'esquí de muntanya.

A poc a poc ens apropem a la Portella de Lanòs 1.

El Puigpedròs de Lanòs (2842 mts.)

Arribant a la Portella de Lanòs 1.

Cara Oest del Carlit (2921 mts.)

Des de la Portella visió cap al Carlit.

Portella de Lanòs 1 (2490 mts.), segon coll del dia.

Des del coll podem veure part de la baixada que farem.

Punt on posem pells per tercera vegada avui.

Al fons i a la dreta es pot veure el coll que acabem de baixar.

I ja podem veure el tercer coll a assolir en el dia d'avui.

Hem de passar bastant per damunt de l'Estany de Lanòs.

Podem veure la neu marró, això és de la tempesta amb sorra que va caure al Pirineu fa un parell de mesos.

Ja tenim el coll quasi davant nostre però encara ens falta una bona estona per arribar al peu.

A la dreta les dues puntes del Puigpedròs de Lanòs, a l'esquerra el Coma d'Or.

Al costat del pluviòmetre, darrere grans cornises.

Cara Oest del Carlit, per l'esperó de l'esquerra vàrem pujar a l'estiu fa uns anys.

A mitja pujada de la Portella de Lanòs 2.

Ja es veu el final, els núvols ajuden a tapar el sol una estona.

Tot i portar més de 1800 metres de desnivell positius encara queden forces.

Arribant a la Portella de Lanòs 2, al fons el Carlit.

Des de la mateixa Portella, visió de la zona de Porté Puymorens.

Portella de Lanòs 2 (2460 mts.), tercer coll del dia.

Franqueig delicat al ser cara oest, passem guardant la distància de seguretat com diuen els manuals.

Pujant a buscar el quart coll del dia.

Mirada enrere per veure el que acabem de baixar amb les pells posades i talonera fluixa.

Arribem a l'Estany de Coma d'Or (2466 mts.)

El mateix Estany des de la part superior, encara està mig gelat, acabem d'arribar al quart coll de la jornada: Portella de Cortal Rossó (2501 mts.)

Falten pocs metres per assolir l'últim coll del dia

Visió des de la Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Cinquè i últim coll:  Portella de la Coma d'en Garcia (2534 mts.)

Deixem els nostres dibuixos a la neu primavera.

Carme S ha dit...

Quina circular....i quants colls. I sense gent...
Molt bona sortida.
BONA DIADA DE SANT JORDI

Gràcies a tu per enredar-me una vegada més.
Una sortida molt bé planificada, sense perdre el camí en tot el recorregut , un dia per gaudir durant hores del silenci, de la neu , del sol...