dissabte, 10 de març del 2018

Travessa Col de Puymorens (1920 mts.), Mérens les Vals (1050 mts.)

Primera part recorregut, mapa IGN francès, 1:25.000

Segona part recorregut, mapa IGN francès, 1:25.000

Tot i la grip que em va impedir sortir el passat cap de setmana i encara sense recuperar al 100 x 100, la temporada hivernal toca a la seva fi i per poder fer depèn de quines sortides comença a ser tard, el cas d'aquesta travessa és un clar exemple. Inicies la sortida en un punt alt (1920 mts.) però acabes a un punt molt baix (1050 mts.) per això necessites neu a cotes baixes i això només ho pots aconseguir a ple hivern. Fa 15 dies era el moment però estàvem a Mantet, i de vegades tot no ho pots tenir en aquesta vida, en aquest cas vàrem triar Mantet i aquest dia vam arribar amb els esquís fins al mateix poble (era el dia ideal), aquesta setmana ja et quedes més de100 metres per damunt del pont, en fí, això són reflexions meves.
Deixem el cotxe del Xavier Martí a l'estació de tren de Porté- Puymorens i pugem amb el meu cotxe el mateix Xavier Martí, la Teresa i el Xavier Corbera fins al Col de Puymorens (1920 mts.) on començarem la travessa del dia d'avui. Hi ha força boira a la zona i la visibilitat és força dolenta, comencem per les suaus pendents de la Coma d'en Garcia. Hi ha moments que la boira s'en va però en pocs moments ens torna a envair i no veiem més de 20 metres davant nostre, fins a la cota 2200 el pendent és suau, a partir d'aquest punt pugem 150 metres més inclinats, tornem a arribar a un tram més planer per encarar els últims girs fins a assolir la Portella d'en Garcia (2534 mts.) primer coll del dia, el temps sembla que es vol arreglar i la visibilitat cada cop comença a ser millor.
Traiem pells i comencem el primer descens del dia cap a la Vall de Bésines, deixem a mà dreta el corredor W del Puigpedrós de Lanòs (2842 mts.) que fa uns anys vàrem pujar amb el Xavi, la baixada és magnífica amb uns centímetres de neu pols a la part superior, tot i que al baixar d'alçada la neu està una mica més pesada però es deixa esquiar molt bé i la veritat és que gaudim molt d'aquest primer descens.
Arribem a la Jasse du Pla (1970 mts.) just al costat de l'Estany de Bésines, ara toca tornar a posar pells, el dia s'ha arreglat i el sol brilla amb força, comença a escalfar, ja es nota que estem al mes de març, iniciem la pujada fins al refugi de Bésines (2104 mts.) al qual arribem en uns minuts. D'ençà que hem sortit de la Portella d'en Garcia només hem vist un grup de 4 francesos que han anat directes a la Portella de Bésines, hi ha una gran solitud a l'entorn, cosa d'agrair en el temps que corren.
Sortim del refugi amb un sol que colla de valent, el Xavi Martí es queda amb samarreta de tirants per agafar força vitamina D (abans del coll s'haurà de tapar amb tres capes més), la pujada és molt progressiva i fa de bon pujar, a mesura que arribem al Coll va guanyant inclinació sense arribar a passar dels 25º.
Portella de Bésines (2333 mts.) últim coll del dia, aquí el vent bufa una mica sense ser res anormal, ens preparem per a la llarga baixada que ens ha de dur fins al poble de Merens les Vals. La neu aquí també està força bé, baixem una mica en tendència a la dreta per què hem vist purgues que baixaven des del mateix cim d'Estagnas. Travessem l'Estany d'Estagnas (2050 mts.) pel mig mateix per després girar a l'esquerra i baixar per un tub que ens porta fins a l'inici de la Vall (1820 mts.), a partir d'aquí baixem deixant el riu a la nostra dreta fins que arribem a un punt on ens hem de treure els esquís per travessar el riu (1680 mts.), ja veiem per la part baixa que la neu comença a desaparixa i continuem fins a arribar a la cota 1570 mts. on ja ens hem de posar els esquís a la motxilla per baixar aquests kilòmetres fins al poble, per sort és el GR-10 i quan el camí queda net de neu podem baixar amb comoditat, abans d'arribar al poble passem al costat d'unes banyeres naturals d'aigua calenta, llàstima no tenir temps per fer un bany, el pròxim any serà......
Arribem a les primeres cases de Merens les Vals (1200 mts.) ara encara ens queden 150 metres de desnivell per arribar a l'estació de tren, quan arribem a l'estació encara ens queda temps per poder-nos canviar de roba i menjar una mica fins que arribi el tren a les 17.04 i en dues parades ens deixi a l'estació de Porté- Puymorens on amb el cotxe del Xavi pujarem al Col de Puymorens a recollir el meu.
Gran sortida per una zona solitària amb una molt bona innivació, gràcies als companys per deixar-se enrredar un cop més.

Desnivell: +1030 mts.
                 - 1905 mts.

Inici al Col de Puymorens (1920 mts.) amb molta boira.

Aquesta primera part la boira estarà present entre nosaltres.

Hi ha moments que el dia s'aclareix, al fons el Pic de Trespunts (2624 mts.)

Al fons podem intuir l'estació de Porté- Puymorens.

Arribant a la Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Ja falten pocs metres per arribar a la Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Des de la mateixa Portella podem veure el Puigpedrós de Lanòs ( 2842 mts.), la visibilitat de moment no és massa bona.

Portella d'en Garcia (2534 mts.)

Mirada fins al proper coll que hem d'anar.

El Refugi de Bésines (2104 mts.) dins del rectangle, després fins a la Portella de Bésines (2333 mts.)

La via que vàrem pujar fa uns anys amb el Xavi al Puigpedrós de Lanòs (2842 mts.)

El Xavi baixant cap a Bésines.

Descens cap a Bésines amb molt bona neu.

Molt bona neu en aquesta primera baixada.

A la part esquerra es pot veure el final d'aquest primer descens, després pujada al següent coll (part central de la foto)

Quin descens, quina manera de gaudir..............

Final del primer descens fins a la Jasse du Pla al costat de l'Estany de Bésines (1970 mts.), ara a posar pells i cap amunt.

Pont per travessar el riu de la Coume d'Agnel.

Pujant cap al refugi, a sota la Jasse du Pla (1970 mts.) al costat de l'Estany de Bésines.

Arribant al Refugi de Bésines (2104 mts.)

El dia s'esta arreglant, no hi ha ningú per la zona, sensació de LLIBERTAT.

Des del mateix refugi podem veure d'on venim.

Nosaltres, cap al poble de Merens les Vals.

Iniciem la pujada a la Portella de Bésines (2333 mts.)

El Pic d'Estagnas (2615 mts.), aquest passat estiu vàrem pujar per la Cheminée Sud.

El vent comença a bufar, a sota el coll parem per protegir-nos del vent.

Arribant a la Portella de Bésines (2333 mts.)

Seguim cap a Merens les Vals.

La Teresa traient pells i preparant el descens cap al poble de Merens les Vals.

Iniciant el descens des de la Portella de Bésines fins a Merens les Vals.

Baixada des de la Portella de Bésines direcció a l'Estany d' Estagnas (2050 mts.)

Baixant direcció al tub que ens portarà al fons de la vall.

Un cop al fons de la vall, només ens queda seguir el curs natural del riu.

La primavera ja s'apropa i quan la jornada és llarga, de vegades pots fer curt d'aigua, sempre tenim el riu per reomplir.

Fins aquí arribem amb els esquís als peus (1570 mts.), ara toca portar-los a l'esquena.

Ja podem veure el poble de Merens les Vals (1050 mts.)

Amb el zoom millor.

Mirada enrere per veure d'on venim.

A punt de creuar una allau que va caure dies enrere.

Podem veure la magnitud d'aquesta allau.

Després de creuar l'allau.

A prop del poble trobem aquestes banyeres naturals d'aigua calenta, llastima no tenir temps per fer un bany, la próxima vegada serà................. (foto d'internet)

Arribant al poble de Merens les Vals, des d'aquestes primeres cases fins a l'estació hi ha més de 150 metres de desnivell (al poble no hi ha ni una part plana)

Esglèsia Romànica del segle XII al centre de Merens les Vals.

Final de la sortida d'avui, estació de tren de Merens les Vals, ara a esperar el tren que ens porti a l'estació de Porté- Puymorens.

Dins del tren, dues parades i ja hem arribat al nostre destí.

Com molt bé ha dit el Xavier,encertada proposta d'en Josep Maria (una vegada més).... i anem a per una altra.

Estem al passe del film del Kilian i em donen records per tu el Eduard Font germà de l'Enric Font D