dissabte, 17 de desembre del 2016

Pic de Freser (2835 mts.)

Un dels meus llocs preferits per fer esquí de muntanya i  a causa del canvi climàtic ja feia tres temporades que no venia per aquí. Aquesta temporada (de moment) sembla que la cosa és diferent i aprofitant la nevada que ha de caure la nit de divendres a dissabte decidim provar sort i el resultat és aquest:
15 centímetres de neu nova caiguda durant la nit, a causa del fred ha aguantat pols tot el dia però has d'anar amb compte, doncs, pots trobar, com ens ha passat a nosaltres, algun tauró amagat sota la neu que fa molta pupa a les soles dels esquís. Per dimarts i dimecres vinent s'esperen noves nevades que ajudarien a consolidar la neu de la zona.
Sortim de l'aparcament inferior de Vallter 2000 (2005 mts.) i iniciem la pujada per la pista del xalet, està totalment nevada però al baixar a la tarda es poden veure algunes pedres (la pista estava tancada), passat el Refugi d'Ulldeter (2236 mts.) agafem a mà esquerra passant per sota de la Cara Nord del Gra de Fajol direcció al Coll de la Marrana (2529 mts.) al qual arribem seguint una bona traça i on no fa falta treure's els esquís. Per fer la sortida una mica més llarga  traiem pells i iniciem la baixada direcció a Coma de Vaca, abans d'arribar a la zona plana del riu girem a la dreta i enfilem a buscar Aigols Podrits on a l'època d'estiu circula per aquí el GR-11.
Continuem direcció a Tirapits, al arribar a la Coma de l'Infern veiem unes bones traces que pugen fins al Fals Coll entre el Pic de Freser i el Pic de l'Infern, decidim canviar la idea inicial de pujar a l'Infern per Tirapits i iniciem la pujada amb una molt bona traça realitzada per uns altres companys, la part final està una mica pelada i en algun punt afloren algunes pedres, arribem al Fals Coll. Carreguem els esquís a la motxilla i per l'aresta intentem seguir, no ho veiem clar i decidim baixar uns metres i continuar direcció al Freser. Deixem els esquís uns 80 metres per sota del cim i amb grampons continuem fins a arribar al Pic de Freser (2835 mts.), unes fotos i baixem fins als esquís, al arribar aprofitem per beure i menjar una mica. Iniciem la baixada per una neu pols molt bona, continuem fins a completar aquesta primera part del descens que és just al punt on travessem el riu Freser (2410 mts.). Tornem a posar pells per tercera vegada en el dia d'avui i iniciem la pujada al Coll de la Marrana (2529 mts.), arribem després d'una pujada molt suau però amb força recorregut, tornem a treure pells, fixem les botes i a gaudir de la baixada, primer fins a arribar al Refugi d'Ulldeter i després per la pista del Xalet fins al cotxe.
Bona primera sortida de temporada per anar escalfant motors, llàstima de l'enganxada amb una pedra a l' esquí, en fi, aquesta setmana haurà de passar pel taller per fer una reparació de posada a punt.

Ambient d'esquí de muntanya a l'aparcament inferior de Vallter 2000.

A la part superior del sostre es pot apreciar els 15 cm. de neu nova caiguts aquesta passada nit.

Amb la Carme i la Teresa a l'inici de la sortida (2005 mts.)

Gra de Fajol Gran (2708 mts.)

Cara Oest del Gra de Fajol Petit (2563 mts.)

Dia magnífic a la Vall de Freser.

Direcció al Coll de la  Marrana, a la dreta el Bastiments (2883 mts.)

Zoom  al cim del Bastiments (2883 mts.)

Cara Nord del Gra de Fajol Gran, fa uns anys amb el Xavi Martí i el Raül vàrem baixar esquiant per aquí.

Al fons el Coll de la Marrana (2529 mts.)

Al arribar al Coll de la Marrana aquesta és la visió que tenim direcció a l'Oest, a la dreta el Pic de Freser.

Nosaltres pujarem el Pic de Freser donant la volta per l'esquerra direcció a Tirapits.

Passant per Aigols Podrits, a l'estiu per aquí passa el GR-11.

Ziga-zagues per superar els trams de més pendent.

Al fons el Coll de la Marrana (2529 mts.) a la dreta just a sobre el Gra de Fajol Gran (2708 mts.)

Pujant per la Coma de l'Infern direcció al fals Coll entre el Pic de Freser i el Pic de l'Infern.

Molt bona traça a la Coma de l'Infern.

Ja queda poc per arribar al Fals Coll.

Fals Coll entre el Freser i l'Infern.

Desgrimpant tram d'aresta del Pic de l'Infern.

Arribant al Pic de Freser (2835 mts.)

Pic de Freser (2835 mts.)

Des del cim visió cap a l'Est.

Des del cim visió cap a l'Oest.

Quins records em porta part d'aquest recorregut, el meu primer tampteig amb esquis de muntanya del qual un llarg trajecte els vaig portar a l'esquena.
Gràcies per la vostra paciència i suport.