dissabte, 7 de maig del 2016

Circ dels Colells (2510 mts.)

Color lila: Itinerari de pujada
         Color Taronja: Itinerari de baixada

La meteorologia segueix sense mostrar la seva cara més amable aquesta primavera, al Pirineu central la previsió és dolenta. Cada cop ens costa més trobar la zona per què la neu ja comença a faltar al Pirineu Oriental, Capcir i Ariège. Andorra no és una excepció excepte els punts on puguis pujar a cotes altes amb el cotxe i així no haver de  portejar els esquís a l'esquena.
Per tant hem escollit el punt de sortida l'aparcament de l'estació de Grau-Roig (2090 mts.), la idea és anar d'exploració al Circ dels Colells i mirar si podem pujar algun corredor amb grampons i piolet per després baixar esquiant direcció al Refugi de Montmalús (2445 mts.), tornar a posar pells i després de passar pel Coll del Montmalús (2707 mts.) fer el cim i baixar directa al cotxe.
Iniciem la sortida (2090 mts.) amb esquís als peus (hem caminat dos minuts) i després de creuar les pistes ens situem al peu de la pista Montmalús per la qual iniciem la pujada, la neu en un petit tram de 10 metres ha desaparegut però per sort només serà aquest petit tram en tot el dia, al arribar a la cota 2310 deixem la pista i  encarem esquís cap al Circ dels Colells que tenim just davant nostre.
Només deixar la pista (a partir d'aquí aquesta neu ja no ha estat compactada per les màquines retrac) ja veiem que les pluges d'aquests últims dies han fet molt de mal a la neu, en argot de muntanya diem que la neu està podrida, l'aigua penetra per la neu i fa malbé les diferents capes inferiors, és una neu sense consistència. Encara això continuem per veure si a cotes més altes la cosa canvia, després de fer una volta circular pel peu del Circ i comprovar que la neu està igual de malament a tot arreu decidim pujar un centenar de metres i anar a creuar-nos amb la via normal al Montmalús, estem a la cota 2530, uns 170 metres per sota el Coll.
Arribats aquest punt hem de prendre una decisió, continuem cap a dalt el Montmalús (la neu aquí està igual de dolenta i els núvols comencen a baixar complicant la visió del relleu) o fer una primera baixada fins a baix i tornar a posar pells i pujar fins que ens cansem o que el dia digui prou. Escollim aquesta segona opció i crec que vàrem escollir l'opció bona.
La baixada fins a la pista és una mica de supervivència amb la neu podrida, en fí no sempre es guanya. Un cop agafem la pista la neu ja canvia totalment i passa a ser una primavera una mica pesada però que es deixa treballar molt bé després de patir amb la neu de fa una estona. Arribem a la cota 2140, tornem a posar pells (estan tan mullades com si haguessin estat dins el riu una bona estona) i iniciem la segona pujada del dia, el temps cada cop esta més tapat, finalment arribem a la part superior del telecadira (2405 mts.) quan comencen a caure 4 gotes, ens equipem ràpidament i iniciem el descens per una bona neu primavera directes fins al cotxe. A veure si s'arregla el temps, el sol de dia i el fred de nit ajudarà a compactar la neu per poder gaudir d'ella aquests darrers caps de setmana que ens queden per acabar la temporada 2015-2016.
A la nit encara podem arribar (per poc) al concert de Pink Tones, brillant interpretació ahir nit a la sala Barts.

Inici de l'ascensió amb la cara nord del Montmalús a la dreta.

A cotes baixes la neu ja es comença a fondre, però amb tot el dia només hem tingut que passar amb pedres aquest petit tram.

Les darreres pluges a cotes altes han fet molt mal a la neu, aquest color de la neu es de la sorra que transportava aquesta aigua.

A la part inferior es pot veure l'aparcament d'on hem sortit fa una estona.

A l'esquerre el Pic de la Portella dels Colells (2778 mts.) a la dreta el Pic dels Colells (2748 mts.)

Circ dels Colells.

Montmalús (2782 mts.)

Estany que comença a sortir de la seva hibernació.

Núvols amenaçadors que venen cap a nosaltres.

Petit estany gelat al Circ dels Colells.

Bony d'Envalira (2683 mts.)

A la dreta Pic Baix del Cubil (2704 mts.) a l'esquerra Pic Alt del Cubil (2833 mts.).

Segona pujada del dia, ara per les pistes tancades de Grau-Roig.

Els núvols cap a nosaltres, només 4 gotes a la part superior de l'estació.

Petits videos del concert de Pink Tones a la sala Barts.

Sense tenir massa previsió de poder fer alguna cosa, hem anat "d'exploració que no d'expedició" i ja ens hem fet una idea del Circ dels Colells per a un futur.
Esperem que no hagi estat el comiat de la temporada.