dissabte, 23 d’agost del 2014

Pic du Midi d'Ossau (2884 mts.)

El Midi d'Ossau (2884 mts.) és un cim que destaca per la seva figura esvelta, avui ha estat el gran dia per pujar-lo. Hem fet una molt bona planificació i això ha donat els resultats positius esperats. Aquest és un cim on les principals dificultats es concentren en l'escalada de tres xemeneies (màxim II+) però al ser un cim tan conegut, de vegades poden haver-hi concentració de gent a l'inici de les esmentades xemeneies, per això hem sortit ben d'hora de l'aparcament.
Per arribar aquí hem de conduir fins a Sabiñanigo i continuar direcció a Sallent de Gállego per passar a França per la frontera del Portalet (1794 mts.), un cop arribat al Coll, baixar per la carretera 1,5 Km. i a mà dreta en sentit descendent trobarem un aparcament per deixar els cotxes en bateria.
Sortim de l'aparcament (1730 mts.) al costat del refugí d'Araille i la boira ens envaeix completament, hem de fer servir el GPS, el qual ens permet agafar el camí correcte aquests primers metres. Passem al costat de la Cabana Sénescao (1812 mts.), a partir d'aquest punt el camí molt marcat puja amb forta inclinació fent unes zigazagues molt pronunciades, uns 100 metres per sota el coll, sortim de la boira i tenim un mar de núvols sota nostre, arribem al Col del Soum de Pombie (2129 mts.) on ens apareix en tota la seva grandària el Midi d'Ossau (2884 mts.), el camí en aquest punt inicia un lleuger descens per arribar en 15 minuts al Refugi de Pombie (2031 mts.), la boira també ha envaït el mateix refugi.
Aquest primer tram, el camí és una mica emprenyador, doncs va per sobre de blocs, un cop hem passat el Midi per sota, el camí gira al nord i desapareixen els blocs. Arribem a l'herbós Col Suzón (2127 mts.), aquí girem a l'esquerra i iniciem l'aproximació al peu de la pared, la tenim davant i ens adonem de les dimensions d'aquesta muntanya. Arribem al peu de la pared (2345 mts.) on aprofitem per posar-nos l'arnès i el casc, de moment la corda la guardem a la motxilla (només la farem servir pels dos rappels de baixada).
Aquesta primera xemeneia té 25 metres, nosaltres pugem tota l'estona pel centre, quan arribem a la meitat de la tirada, ens agafem a la pared de la dreta per poder superar un petit desplom, al final d'aquesta canal arribem al pas més complicat d'aquesta tirada que consisteix en superar una placa llisa però  hi ha una vella clavilla on pots posar el peu esquerre i superar-te (II), just a sobre trobem l'instalació del rappel que utilitzarem a la baixada. A partir d'aquí continuem per un camí fàcil però que has de fer servir les mans, fins a situar-te al peu de la segona xemeneia.
Aquesta segona l'agafem per la part esquerra, quan portem uns 10 metres ens desviem a la dreta i continuem fins a arribar a la part superior, (25 metres, II+) a la dreta està l'instalació pel rappel. Uns metres per sobre de la sortida d'aquesta xemeneia hi ha un franqueig amb un parell de clavilles per agafar-se.
A partir d'ara és molt important no perdre les fites, n'hi han moltes, agafeu sempre les de la dreta (sentit ascendent), arribem al peu de la tercera xemeneia, és la més fàcil de les tres. Són 30 metres (II-), quan arribem a la part superior ens trobem a mà esquerra una creu, és el Pas del Portillon del Midi (2657 mts.). Fixeu-vos que són més de 300 metres de desnivell, des del peu de la primera xemeneia a la part superior de la tercera. A partir d'aquí ja s'han acabat les dificultats però no es pot baixar la guàrdia, aquesta part superior es fa una mica pesada per la quantitat de pedra que hi ha en el camí. Finalment arribem a la cresta (2874 mts.) que uneix la Pointe France de la Pointe Espagne. Girem a mà esquerra i per una fàcil cresta arribem al cim del Midi d'Ossau (2884 mts.), el dia és radiant i quasi no fa vent, després de beure i menjar una mica fem unes fotos i iniciem la baixada. Atenció a la baixada: no perdis les fites en cas de mal temps o boira, doncs, et pots complicar molt i molt la baixada. Arribem a la creu (punt d'inici del descens de la tercera xemeneia) i amb compte la desgrimpem, seguim el camí fins a arribar al rappel de la segona xemeneia, llencem la corda de 50 metres i en un moment estem els dos al peu de la segona. Continuem pel camí fins a arribar a l'instalació del rappel de la primera xemeneia. Un altre rappel de 25 metres fins a arribar a peu plà on guardem la corda, l'arnès i el casc.
Iniciem el descens caminant passant pel Refugí de Pombie on ens refresquem a la font per continuar fins al cotxe.

Encara negre nit, just el punt que sortim de la boira.

Mar de núvols a sota nostre.

El Midi d'Ossau (2884 mts,) vist des del Col de Soum de Pombie (2129 mts.)

El refugi de Pombie fantasmagóricament amagat entre la boira.

El Petit Pic (2807 mts.) a l'esquerra, al centre el Col de la Fourche (2705 mts.), a la dreta el Gran Pic (2884 mts.)

Refugi de Pombie (2031 mts.)

Visió cap al vessant francès des del Col de Suzon ( 2127 mts.)

A l'esquerra, la punta Jean-Sante. El nostre itinerari va per la dreta.

El Xavi a punt d'arribar a l'inici de les dificultats.

500 mts. de pared davant nostre.

La primera de les xemeneies, s'escala pel centre.

Sortida de la segona xemeneia (II+).

El Xavi iniciant l'escalada de la tercera xemeneia.

Al inici de la tercera xemeneia.

Bona roca durant tot l'itineràri.

Des de la Pointe d'Espagne (2884 mts.) veiem davant la Pointe de France (2881 mts.).

Al cim del Midi d'Ossau (2884 mts.)

Bisaurin (2670 mts.)

Rapelant la segona xemeneia.

El Xavi iniciant el rappel de la primera xemeneia.

Acabant de rapelar la primera xemeneia.

Les boires que no acaban de marxar.

Al peu del Midi després de fer una ràpida i elegant ascensió.

Paisatge verd al Pyrénées-Atlantiques.

Baixant content després de fer la feina ben feta.

Refugi de Pombie amb el Midi d'Ossau darrera.

A la part inferior ja es veu l'aparcament al costat de la carretera.