dissabte, 21 de gener del 2023

Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.) des del Col du Portillon (1293 mts.)

La feina principal d'aquestes darreres nits a l'arribar a casa després de treballar, ha estat mirar de buscar algun lloc al Pirineu on no fes massa vent i poguéssim fer esquí de muntanya el dissabte.
Vàrem començar a recórrer virtualment totes les estacions d'esquí del Pirineu, amb diferents webs metereològiques (Meteo-France, Windy, Meteo-Exploration, Meteo-Blue, Meteo-Cat) i finalment van veure que a l'estació de Superbagneres (ben a prop de Bagneres de Luchon) el dissabte al matí no feia pràcticament vent i la visibilitat tot i no ser perfecte, ens podia permetre fer l'activitat.
Ara només ens feia falta trobar un cim que no tingués massa inclinació, recordem que aquest cap de setmana tenim un pronòstic alt de perill d'allaus. Veiem que el Tuc d'Aubars (2073 mts.) i el Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.) són els cims ideals per aquesta sortida, vinga som-hi.
Sortim el dissabte al matí de Bossòst amb el Xavier Martí cap al Col du Portillon (1293 mts.), punt d'inici de la sortida, a l'arribar al Col ja hi ha un cotxe amb una parella francesa a punt de començar l'activitat, el termòmetre assenyala -6ºC, ni gota de vent i bona visibilitat, genial......
Baixem caminant del Col direcció a la Vall d'Aran per la mateixa carretera uns quatre-cents metres fins a agafar a mà dreta (sentit descendent) una pista que ens porta al Col de Barèges (1749 mts.). Aquests dies enrere ha passat per aquesta pista un 4 x 4 que ha deixat unes roderes que incomoden una mica la pujada i la baixada amb esquís per aquesta pista.
Arribem a l'aparcament de la Cabana dera Artiga d'Auras (1610 mts.) on el 4 x 4 ha donat la volta, nosaltres ara pugem directes fins al mateix Col de Barèges (1749 mts.) on comença a fer una mica de vent. El primer que veiem a l'arribar aquí, és que el cim del Tuc d'Aubars (2073 mts.) té la pala per on hem de pujar força pelada, el vent ha fet de les seves aquests dies enrere, en canvi, si mires a la dreta, podem veure el Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.) com si fos un pastís de nata, blanc blanc, ja tenim cim per avui.
Hi ha força neu acumulada aquí, per tant, decidim fer una llarga diagonal a la dreta fins a arribar a buscar l'aresta, en aquesta primera part de la pujada vaig obrint traça, després em relleva el Xavi i continuarem així fins a cim.
Veiem que els dos francesos que han sortit abans que nosaltres del Col du Portillon, estaven al refugi del Col de Barèges (1749 mts.), suposo que al veure'ns pujar han sortit del refugi i venen darrere nostre. Aquesta pujada es fa dura, perquè hi ha molta neu acumulada i costa molt obrir traça, arribem a l'avant cim (on es quedaran els francesos després quan arribin) i nosaltres continuem fins al cim del Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.).
Des d'aquí dalt tenim una magnífica vista de l'estació de Superbagneres i del poble de Luchon, però també veiem el Tuc d'Aubars just davant nostre, al mateix temps que des del coll veiem la cara oest bastant pelada, ara veiem que a la dreta hi ha una petita vall que puja fins a un coll ben a prop del cim. El dia al mateix temps sembla que es vol obrir, decidim baixar directes des del cim fins a la Cabana de Pastors (1750 mts.) al costat mateix del Col de Bàreges i posar pells per pujar per l'altre vessant.
L'inici de la baixada és molt bo, amb una neu pols excel·lent, a mesura que anem arribant al Col cada cop s'encrosta una mica més i al mateix temps el cel comença a tapar-se. Arribem al Col de Barèges (1749 mts.) i comença a bufar el vent amb ganes, la visibilitat és dolenta, decidim girar cua i baixar al cotxe.
Només ens queda baixar per la pista que tot i no tenir massa pendent, pràcticament no hem de remar gens.
Arribem a la cruïlla amb la carretera de Bossòst al Col del Portillon, traiem els esquís i caminen els quatre-cents metres fins al cotxe on la temperatura és de -3ºC, molt bona sortida veient les condicions del Pirineu.
A veure la pròxima setmana que ens ofereix aquest temps.........

Col du Portillon (1293 mts.), separa Luchon (França) de Bossòst (Vall d'Aran)

En aquesta taula podem veure el gruix de neu acumulat aquests darrers dies.

Comencem la sortida al Col du Portillon (1293 mts.)

Agafem la pista totalment innivada del "Còth de Baretja".

Bona nevada ha caigut a la zona i avui pràcticament sense vent.

Aquests dies enrere ha passat per la pista un 4 x 4 que ha deixat unes roderes incòmodes per pujar.

El dia de moment és magnífic, dins del mal temps instal·lat a tot el Pirineu.

Arribant a l'aparcament de la Cabana dera Artiga d'Auras (1610 mts.)

En aquest punt va donar la volta el 4 x 4.

Iniciant la pujada al Col de Barèges.

El Xavi al Col de Barèges (1749 mts.)

El Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.), tot i que això que es veu no és el cim, està més al fons.

Cabana deth Pastor (1750 mts.)

Al Coll de Barèges (1749 mts.)

Iniciant la pujada cap al cim.

Obro traça fins a quasi arribar a l'aresta (1825 mts.), després continua el Xavi.

Tram amb força neu acumulada.

De tant en tant, podem veure petites escletxes de sol entre els núvols.

Últims metres per arribar a l'avant cim.

El Xavi arribant al cim.

Quan arribem al cim comença a nevar molt lleugerament.

Vista cap al nord des del mateix cim.

Amb el zoom podem veure millor el poble francès de Luchon.

Mirada enrere per veure les nostres traces.

Amb el Xavi al cim del Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 mts.)

Xavier M ha dit...

Magnífica sortida i ben documentada.
Un gran treball cercar una zona al Pirineu amb condicions meteoròlogiques acceptables aquest cap de setmana. Bones fotos per cert.

Que ens vinguin més com aquesta !