dissabte, 30 de juliol del 2022

Burgi (595 mts.)- Alt de Laza (1129 mts.)- Col de Larrau (1578 mts.)- Pic d'Orhy (2017 mts.)

Itinerari ampliat del tram caminat entre el Col de Larrau (1578 mts.) i el Pic d'Orhy (2017 mts.)

Durant l'octubre tinc uns dies de vacances, si el temps ho permet (si no, ja serà l'any 2023) vull fer el que he anomenat "L'Aneto (3404 mts.) des de casa (12 mts.)". M'agradaria pujar fins a La Besurta en 2 dies (tinc uns 300 kilòmetres) i l'endemà cap a l'Aneto.
Amb aquesta idea al cap, avui vaig a fer el primer entrenament per aquesta sortida, consistirà a fer quaranta-cinc kilòmetres amb bicicleta, pujant dos ports (un de tercera categoria i l'altre de primera), després pujar al Pic d'Orhy (2017 mts.), baixar fins al Col de Larrau (1578 mts.) i tornar a agafar la bicicleta per baixar  fins a Larrau.
Conduïm amb la Irene fins al poble Navarrés de Burgi (594 mts.), aquí fem el canvi i ja agafo la bicicleta. Surto per l'NA- 137 direcció cap al nord, el primer poble que travesso és Roncal, un poble formatger amb denominació d'origen. Continuo fins a Urzainqui (kilòmetre quinze), de moment la pujada és suau i permet pujar amb el plat gran.
Poc abans d'entrar al poble d'Isaba hi ha una pujada curta (un kilòmetre), però ja et fa treure la son de les orelles. A la sortida del poble, deixo aquesta carretera i agafo l'NA-140, aquí comença la pujada al primer port del dia, Alt de Laza (3a categoria), els primers vuit kilòmetres també són suaus i permet pujar amb el plat gran, al kilòmetre vint-i-cinc de sortida, arribo a la primera parada del dia (i última), és l'àrea de descans d'Uztarroz on hi han taules i una font.
Després d'un breu descans, continuo i en un parell de kilòmetres comença la pujada forta a aquest port, són tres kilòmetres amb una mitjana del 7% i un petit tram al 10%. Sense problemes arribo a l'Alto de Laza (1129 mts.) i començo una baixada de quasi quatre kilòmetres amb un asfalt molt dolent.
A la cruïlla (900 mts.) agafo la NA-2011 que coincideix amb l'inici de la pujada al Col de Larrau ( 1578 mts.), tot i no tenir res a veure amb el seu vessant nord (duríssim), per aquest vessant sud és un port de primera categoria, amb onze kilòmetres força mantinguts entre el 6,5% i 7,5%.
Vaig pujant al meu ritme, la calor comença a collar a partir del kilòmetre sis i la Irene m'ha de donar un nou bidó de líquid. Arribo a l'últim kilòmetre on has de travessar un túnel i al sortir ja estàs a França, sorpresa... hi ha una boira que no et deixa veure més de tres metres i veiem dues pilones de formigó al mig de la carretera on posa ben clar que la carretera està tallada, haurem d'acabar l'etapa uns kilòmetres abans de previst (la meva idea inicial era baixar fins al petit poble de Larrau)
Avui m'acompanyarà en aquesta pujada la Irene,  em canvio la roba i les sabatilles, agafem els pals i comencem a pujar entre palpentes, encara rai que hi ha bona traça (i porto el GPS), la pujada és força directa i a l'arribar a la cota 1800, la boira queda a la part inferior i nosaltres podem gaudir d'una vista magnífica cap al sud.
Passem un tram on hi ha un cable d'acer per protegir un parell de passos i arribem al Coll (1900 mts.) sota el mateix cim, ara només ens queda continuar per un fort pendent fins a arribar al mateix cim del Pic d'Orhy (2017 mts.), aquest és el primer o últim cim de més de 2.000 mts. del Pirineu, depèn de quina part vinguis. Un cop al cim, la sorpresa del dia, la Irene treu un pastisset amb les espelmes per bufar (avui és el meu aniversari), només hi ha una noia al cim, que després de fer-nos la foto marxa cap a baix.
Estem una bona estona al cim, mirant el mar de núvols de la part francesa, un cop ja en tenim prou, iniciem la marxa de tornada pel mateix camí, la boira segueix al mateix lloc que l'hem deixat. Quan arribem al Col de Larrau (1578 mts.) es segueix sense veure res, decidim baixar a menjar una mica més avall on faci una mica de sol i no hi hagi boira.
Molt bona sortida per posar les cames al seu lloc, seguim.......

Poc abans del poble de Burgi (595 mts.) iniciem la sortida del dia d'avui.

A la dreta direcció Isaba.

Entro al petit poble formatger de Roncal.

Aquests kilòmetres des de Burgi fins a Isaba es pot pujar amb el plat gran, la pujada és suau.

A l'entrada d'Isaba hi ha una pujada d'un kilòmetre amb un 6% de pendent.

Només sortir d'Isaba comença la pujada a l'Alt de Laza, el primer tram és molt suau.

En una font fem la primera parada (i última) del dia.

A poc a poc, s'incrementa el pendent.

Carreteres solitàries per gaudir de la bicicleta.

Els últims tres kilòmetres abans d'arribar a l'Alt, hi ha un tram al 10%.

Coronant l'Alt de Laza (1129 mts.), baixada ràpida fins a la cruïlla de l'inici del següent port.

Cruïlla a la carretera, a l'esquerra cap a Ochagavia, a la dreta inici de Port de Larrau.

Altimetria de la pujada al Col de Larrau (1a categoria) pel sud.

Tot i no ser un port amb grans percentatges, són onze kilòmetres constants.

Estem a estiu, tots els Ports oberts (esquís de moment, a descansar).

Aquesta també és una carretera tranquil·la per anar en bici.

Pas Canadenc, en compte amb les rodes de la bicicleta.

Passant pel Centre d'esquí nòrdic d'Abodi.

Al fons ja puc veure el Pic d'Orhy (2017 mts.), amb la bici encara em queden tres kilòmetres.

Panoràmica de les últimes corbes del port de Larrau.

Acabant l'últim kilòmetre, al fons el túnel, a la sortida estem a França i veureu el canvi de temps.

La boira ho envaeix tot al Col de Larrau (1578 mts.) i 12ºC ara mateix.

Quan baixem del cim ho haurem de deixar aquí, no puc baixar fins a Larrau (era el final de l'etapa).

Després de fer canvi de roba i sabates, iniciem la pujada al Pic d'Orhy (2017 mts.)

La boira ens continua acompanyant durant una bona part de la pujada.

Mirada endavant per veure que no es veu res......

I de cop, la boira continua enganxada a certa altura, al pujar nosaltres la estem deixant enrere.

Ara si que es veu perfectament, al fons ja podem veure el nostre objectiu.

Nosaltres pujarem fins al coll que es veu a l'esquerra, després darrere del cim, cap a dalt.

La Irene arribant al Coll (1900 mts.)

Els últims 117 mts. de desnivell fins al cim.

Arribant a l'últim cim de més de 2.000 mts. dels Pirineus, si vens des de la part Oriental.

Mar de núvols a sota nostre, cap al departament francès dels Pyrénées- Atlantiques.

La Irene descansant al cim d'Orhy.

Avui celebro el meu aniversari aquí dalt.

Per mi també és la primera vegada que pujo aquest cim.

Al Pic d'Orhy (2017 mts.)