diumenge, 1 de juliol del 2018

Punta Gnifetti o Signalkuppe (4554 mts.) i Balmenhorn (4167 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa IGC, 1:25.000.

A les 3.45 sona el despertador (de fet, ja fa una bona estona que estic despert), el mateix ritual de sempre: vestir-te, recollir l'habitació, anar al lavabo i baixar a esmorzar una mica. A mi em costa menjar alguna cosa a aquestes hores però la Teresa pràcticament no prova res, un te calent que això sí que passa bé.
Poc després de les 5 de la matinada ja estem preparats per sortir, pugem a la part superior del refugi on ens posem els grampons. Baixem les escales metàl·liques i arribem a la glacera, no fa gens de fred, una mica de vent que ens anira força bé per ventilar la pujada, el dia és preciós, no es veu ni un núvol. Ens assegurem per iniciar la marxa per la glacera i comencem. Avui tenim el condicionant que l'últim telefèric de la Punta Indren surt a les 17h. i no el podem perdre de cap manera (això ens condicionarà a no poder fer més cims de 4000 metres).
Aquesta primera part és bastant suau fins a situar-nos al peu de la primera pujada forta. A partir de la cota 3750 el pendent ja s'inclina una mica més, arribem a 4000 metres just el punt on surt la desviació a la dreta per pujar la Piramide Vincent (4215 mts.) i el Balmenhorn (4167 mts.), aquest últim el pujarem al baixar de la Punta Gnifetti. Hi han un parell o tres d'esquerdes obertes però aquesta hora i amb la neu dura es passen molt bé i sense cap perill, un altra cosa serà al baixar amb la neu estovada per l'efecte del sol.
Assolim el Col del Lys (4248 mts.), punt on aprofitem per fer la primera parada del dia, de moment estem pujant força bé, el vent segueix bufant suaument però aquí ja ens toca els primers raigs de sol del dia. Iniciem un franqueig per sota de la Punta Parrot (4436 mts.) fins a situar-nos a la vertical de la Punta Gnifetti però 260 metres per sota del mateix cim. Tornem a pujar amb pendents suaus fins a arribar al Col Gnifetti (4380 mts.) on canviem un pal d'esquí pel piolet.
Pugem aquests últims 170 metres per un pendent de 30º i assolim el cim de la Punta Gnifetti (4554 mts.), hem trigat 3 hores 58 minuts en arribar al cim des del refugi Gnifetti. Aquí dalt hi ha el refugi Margherita (4554 mts.), és el refugi més alt d'Europa i al mateix temps observatori  meteorològic i centre d'investigació dels efectes de l'alçada en el cos humà.
Fa vent al cim per tant, un parell de fotos i cap abaix, baixem en compte aquest primer tram i a l'arribar al coll tornem a canviar el piolet pel pal d'esquí, veient que el vent no afluixa continuem baixant fins al Coll del Lys (4248 mts.) on aquí l'efecte del vent quasi no es deixa sentir, punt que aprofitem per fer la parada gran del dia, encara no haviem fet una parada amb cara i ulls. Menjem i bevem bé i després de pensar quin cim més pujàvem (tenim el condicionant de l'horari del telefèric) decidim continuar baixant i girar suament a l'esquerra (sud) per anar a buscar un fals coll al peu mateix del Balmenhorn (4167 mts.)
A la cota 4220 mts. iniciem la desviació al sud i assolim el fals coll (4140 mts.), davant nostre tenim un mur de roca, cosit amb graons metàl·lics  i corda gruixuda al més pur estil d'una via ferrada. Pujo jo primer i a l'arribar al cim instal·lo una reunió de la qual asseguro a la Teresa que puja sense cap problema fins al mateix cim del Balmenhorn (4167 mts.). Aquest és un cim curiós on ens trobem una estàtua del Cristti de la Vette colocada al mateix cim el mes d'agost del 2008.
Després de les fotos del cim, asseguro a la Teresa la baixada fins a la glacera, després baixo jo mateix autoaseguram-me. Continuem la baixada per la glacera, les esquerdes que aquest matí estaven tan tapades, ara ja no és així i el sol ha estovat molt els ponts de neu, s'ha d'extremar al màxim les precaucions al passar per damunt de l'esquerda. Sense cap incident arribem al refugi, recollim les coses i baixem fins al telefèric de la Punta Indren on ens deixarà a l'aparcament on tenim el cotxe, encara ens queden més de 1100 kilòmetres fins a casa.
Sortida exprés als Alps de cap de setmana (més dilluns per tornar) aprofitant un cap de setmana anticiclònic per poder gaudir de la muntanya. Ara ens esperen els nostres Pirineus, sempre que el temps ho permeti.
Moltes felicitats Teresa pel teu esforç i per la teva dedicació. Sempre endavant mai enrere.

Desnivell:  + 1260 mts.
                   - 1720 mts.

Com haviem previst, les prediccions es compleixen, dia magnífic a la glacera de Garstelet.

No hi ha res com ser el cim més alt (Montblanc 4812 mts.) perquè et toqui el sol el primer.

Cordada a la desviació per pujar a la Piramide Vincent (4215 mts.) i Balmenhorn (4167 mts.)

Esquerdes, al fons el Lyskamm (4527 mts.)

El primer raig de sol ja ens toca, estem arribant al Col del Lys (4248 mts.), darrere l'aresta del Lyskamm.

El sol treu el cap pel Col del Lys.

Des del Col del Lys (4248 mts.) es poden veure diferents cims del massís del Mont Rosa, el nostre objectiu, al centre de la imatge.

Aprofitem la parada al Col del Lys per hidratar-nos una mica.

Al fons podem veure el Ludwigshöhe (4342 mts.)

Punta Zumstein (4563 mts.)

Punta Dufour (4634 mts.) punt més alt del massís, aquest cim es puja des del vessant Suís de Zermatt.

El nostre objectiu davant nostre, Punta Gnifetti (4554 mts.)

Arribant al Col Gnifetti (4380 mts.)

Últims 150 metres fins al cim.

La Punta Parrot (4436 mts.) ja queda per sota nostre.

Recuperant corda del del cim de la Punta Gnifetti (4554 mts.)

Cim de la Punta Gnifetti (4554 mts.) un dels cims del massís del Mont Rosa.

El refugi Margherita (4554 mts.), el més alt d'Europa, observatori i centre d'investigació dels efectes de l'alçada en el cos humà.

Vista des del cim cap al vessant Italià de Valsesia.

A sota nostre podem veure el Col Gnifetti (4380 mts.)

Des del mateix cim: en primer terme Punta Zumstein (4563 mts.), darrere Punta Dufour (4634 mts.)

Lyskamm (4527 mts.)

El Cerví (4478 mts.)

Arribant de nou al Col Gnifetti (4380 mts.)

Seracs per tot arreu.

Aresta est al Lyskamm (4527 mts.)

Per arribar al cim del Balmenhorn (4167 mts.) hem de pujar un tran de via ferrada.

Cim del Balmenhorn (4167 mts.)

Cristi Delle Vette al cim del Balmenhorn.

Refugi vivac Giordano al mateix cim del Balmenhorn (4167 mts.)

Desgrimpada des del cim fins a la mateixa glacera.

Piramide Vincent (4215 mts.) des del cim del Balmenhorn (4167 mts.)

Punta Dufour (4634 mts.) des del coll entre el Balmenhorn i el Cono Nero (4322 mts.)

Una cordada acaba de passar la rimàia baixant del Lyskamm.

Baixada cap al refugi Gnifetti (3647 mts.)

S'ha d'anar amb compte amb les esquerdes, per què ja es comencen a obrir.