dissabte, 5 de setembre del 2015

Pic d'Arriel (2822 mts.) i Petit Arriel (2683 mts.)

Ja feia molt temps que tenia ganes de pujar aquest cim. Durant els anys que vaig estar pujant tots els tresmils del Pirineu vaig tenir l'oportunitat de veure'l moltes vegades sobretot fent la cresta dels Frondellas. Però va ser fa dos anys quan amb la Carme i la Teresa vam fer el Pic Palas que vaig començar a pensar quin dia pujaria al seu cim. Un dia per una cosa una altre dia per un altre i no hi havia manera de venir, finalment aquest dissabte hem pogut pujar als dos Arriels, el Petit (2683 mts.) i el Gran (2822 mts.).
Per arribar aquí hem de conduir fins al poble de Sallent de Gállego molt a prop de la frontera francesa i agafar l'estreta carretera que ens portarà fins a l'embassament de La Sarra (1440 mts.).
Sortim amb les primeres llums del dia i seguim el més que conegut GR-11 direcció al refugi del Respomuso (2208 mts.), quan falten pocs metres per arribar als tres kilòmetres (cota 1640 mts.) des del punt de sortida a La Sarra és el moment de deixar el camí principal per agafar una desviació a mà esquerra (indicadors).
Aquest hivern les allaus han fet molt de mal en aquesta zona (recordeu que al Refugi de Respomuso els dos guardes els varen haver de treure en helicòpter després de què una allau va caure sobre el refugi) i el camí tot i estar marcat està ple d'arbres caiguts per tot arreu. A partir d'aquesta cruïlla el sender és molt estret i amb una forta inclinació fins a arribar a una gran esplanada d'herba on estan les vaques pasturant tranquil.lament (1840 mts.), al fons de tot podem veure el cim d'Arriel i el seu Coll a l'esquerra, seguim pel fons de la vall seguint un petit rierol que baixa de les faldes de l'Arriel. Al arribar a la cota 1950 hem de girar a l'esquerra (fites) i seguir el caminet entremig de l'herba, continuem per unes fortes pendents fins a arribar a un altre pla on aprofitem per fer la primera parada del dia. Són un parell de minuts que aprofitem a part de beure, posar-nos la gorra i les ulleres doncs el sol comença a picar d'allò més.
Continuem amb la mateixa tònica de camí entremig de l'herba fins a arribar al Coll de Soba (2449 mts.), la vista cap a la Vall francesa d'Arrious és magnífica amb el cim de Lurien (2826 mts.),  (ho apuntem a la llista) just davant nostre. En aquest punt iniciem un franqueig amb tendència a la dreta fins que arribem al Coll d'Arriel (2608 mts.), des d'aquest punt tenim la visió del Pic Palas, Balaitús i cresta de Frondellas.
El Pic d'Arriel està més de 200 metres per sobre de nosaltres i la part superior es veu amb bastant inclinació, iniciem la pujada entre pedres petites (tartera) però ben assentades on els pals són de molta ajuda, a meitat de pujada la cosa es comença a complicar (poc) i és el moment de deixar els pals al costat d'una pedra per recollir-los a la baixada, a partir d'ara la pujada consisteix a anar pujant buscant l'itinerari més lògic i amb més bona roca, es pot compara una mica a la pujada de la Gran Facha (3005 mts.), en cap cas passa de II i només en contats passos. Poc abans d'arribar al cim hi ha un pas d'equilibri que es passa sense problemes, uns minuts després estem al cim de l'Arriel (2822 mts.), estem completaments sols, no hi ha ningú al cim,  la vista des d'aquest punt és magnífica però després d'unes fotografies iniciem la desgrimpada, ja que al vessant francès hi ha un bon mar de núvols i sembla que volen venir cap a nosaltres i la veritat que preferim haver desgrimpat aquesta part de la ruta. Amb molt de compte baixem fins on tenim els pals i continuem fins al Coll d'Arriel (2608 mts.), aprofitem per fer un altre petita parada i després continuem cap al Petit Arriel on arribem en pocs minuts doncs el desnivell a salvar des del Coll és mínim (només 80 metres), la pujada és fàcil i només hem de fer servir les mans en els últims metres.
Petit Arriel (2683 mts.) segon i últim cim el dia, tenim just davant el cim de l'Arriel que acabem de pujar fa uns minuts i la veritat que des d'aquí impressiona, fem les fotos de rigor i baixem pel mateix lloc que hem pujat fins a arribar a l'embassament de La Sarra (1440 mts.) havent gaudit molt de la sortida i amb la Teresa que cada dia estar més segura i confiada grimpant i desgrimpant. Moltes felicitats Teresa i ara a entrenar amb força, després de les merescudes vacances que heu fet.

Als pocs minuts de sortir del embassament de La Sarra ja es pot veure el Pic d'Arriel (2822 mts.)

Més de 1400 metres de desnivell ens separen del cim.

En aquest punt deixem el GR-11 que porta al Respomuso i agafem direcció al Coll de la Soba.

Aquest passat hivern les allaus han fet molt mal a aquesta zona del Pirineu.

Els troncs estan mullats i una mica gelats per la part de dalt, s'ha d'anar en compte de no relliscar.

Tot aquest tram abans era bosc, igual que a la part esquerra.

L'allau va baixar tots els troncs fins a la part inferior del riu.

A la cota 1840 arribem a aquest pla herbós.

Amb el cim del Garmo Carnicero (2593 mts.) just darrera.

Al fons ja veiem el nostre objectiu del dia. Uns metres més a dalt (cota 2000) agafem a l'esquerra per anar al Coll de Soba.

A sota podem veure l'embassament de La Sarra punt d'inici, a la dreta i al fons Peña Telera.

Pic Lurien (2826 mts.) vist des del Coll de Soba (2449 mts.)

Des del Coll de Soba, a la dreta sota el sol , el Pic d'Arriel (2822 mts.) a l'esquerra, el Petit Arriel.

Arribant al Coll d'Arriel (2608 mts.)

Iniciant la pujada al Arriel per la tartera.

A l'esquerra el Coll de Soba, sota nostre el Coll d'Arriel, en primer terme: el Petit Arriel, al fons el Lurien.

Aquí deixem els pals d'esquí i iniciem la grimpada.

Pugem per la cresta, al fons el Midi d'Ossau.

Mar de núvols al Midi d'Ossau (Cliqeu per veure piulada)

El primer tram és el més fàcil.

La Teresa amb el Palas (2974 mts.) darrera seu (Cliqeu per veure piulada)

La grimpada mai passa de II.

Tram aeri però fàcil abans d'arribar al cim.

Ja falta poc pel cim.

Al mateix pas però vist des de dalt amb el mar de núvols per sota nostre.

Mireu quin espectador té la Teresa, el Pic Palas.

Bona roca en aquests metres finals.

Pic d'Arriel (2822 mts.) amb el Midi a la meva dreta i el Lurien a l'esquerra de la Teresa.

Vall de Tena.

Panoràmica des del cim d'Arriel.

Iniciant la pujada al Peti Arriel, davant l'Arriel cim que acabem de pujar.

De fons, el Balaitús, Agulla Cadier i els Frondellas.

Coll d'Arriel (2608 mts.) i Arriel (2822 mts.)

Últims metres abans d'arribar al cim.

Petit Arriel.

Cim del Petit Arriel (2683 mts.)

Foto des del mateix cim amb el Lurien darrera.

Vall d'Arrious amb el Midi de guardià.

Midi d'Ossau.

Últims 200 metres fins al cim de l'Arriel.

Balaitús i tota la cresta dels Frondellas.

Iniciant el descens, a l'esquerra el Coll de Arriel, a la dreta el Pic d'Arriel.

De esquerra a dreta: Petit Arriel, Coll d'Arriel i Pic d'Arriel.

Cara oest del Pic d'Arriel (2822 mts.)

Moltes gràcies per les adulacions d'un "aficionat" .
És cert que haig de començar a preparar-me per a la temporada i oblidar-me dels mals costums de les vacances.
Una sortida com sempre PERFECTA.

Arnau ha dit...

Com ho fem per tenir el mateix sentit d'orientació, ja m'han explicat que només imprimeixes el mapa per donar-ho de record.

Animaros y venid este fin de semana pasamos por la zona.