diumenge, 28 de desembre del 2014

Tête de Platasse (2706 mts.) Nadals a l'Alta Ubaye.

La linea vermella: itinerari de pujada
La linea taronja: variant de baixada.

Dissabte 27 de desembre.

Aquestes últimes setmanes abans de sortir cap a l'Alta Ubaya han estat d'una locura constant. Mirant cada dia el pronòstic del temps, que si nevarà abans de sortir, que si no, que si haurem de deixar els esquís i agafar els grampons i piolets, fins i tot, si tindrem que anul.lar la sortida. Però no!!!, finalment sortim amb tot el material (grampons, piolets, corda i evidentment els esquís de muntanya) avui dissabte 27 de desembre.
La previsió per avui dia 27 és de nevades als Alps per sobre de 600 mts., això és el que ens ha donat esperances, doncs, els pròxims dies tindrem anticicló. Tot el camí es desenvolupa amb normalitat fins que arribem a Sisteron, on durant el dia ha estat nevant amb abundància i ha deixat més de 30 cm. a la carretera.
Aquest factor, juntament amb ser dissabte i una sortida de l' autopista dissenyada amb el cul (just en pagar el peatge et trobes una rotonda on es forma un embut) fa que estiguem més de 3 hores aturats a l'autopista sense poder-nos moure, encara sort que al final varen obrir les barreres del peatge i finalment sortim de l'embús. Els 90 kilòmetres fins a Saint-Paul sur Ubaye amb les carreteres força nevades va ser per recordar, arribant a Saint-Paul passades les 10 de la nit i amb una lleugera nevada.

Diumenge 28 de desembre.

Avui només llevar-nos veiem que no hi ha innocentada, ja que el dia es presenta sense cap núvol i amb la neu acabada de caure. Escollirem un itinerari segur i així podem veure l'estat de les muntanyes. Per això avui ens apropem fins al Col de Larche (1987 mts.), punt que divideix l'Alta Ubaya Francesa i el Piemonte Italià.
Sortim de l'aparcament del Col de Larche, evidentment amb els esquís als peus i fent una diagonal ascendent arribem al Torrent de l'Orrenaye, poc abans d'arribar a la cota 2300, la majoria de la gent gira a mà esquerra per pujar fins a un coll, però sense fer el cim del Bec de Liévre (2770 mts.). Nosaltres seguim pujant pel ben mig de la vall. La traça la trobem oberta per un grup de 4 esquiadors italians però que a la baixada no aprofitaran les pales de l'esquerra, cosa que sí que farem nosaltres i així poder dibuixar unes noves traces sobre la neu nova.
Passat un vell pluviòmetre (2450 mts.) i després de baixar un petit turonet, ens situem a la part baixa de la pala final. Seguint unes grans llaçades (hem trobat traces millors obertes, jajaja.) i amb una pendent pronunciada a la part final, arribem al cim de la Tête de Platasse (2706 mts.), primer cim d'aquesta sortida. La temperatura és freda, tot el dia hem estat entre els -5º de màxima i -10º de mínima.
Després de treure pells i amb una molt bona visió per part del Xavi, decidim baixar per les pales de l'esquerra, i poder estrenar la neu encara verge.
La neu està força bé, tot i que no està per tirar cohets. Baixem pel mateix lloc que hem pujat però al arribar a la cota 2150 enlloc de franquejar fins al Col de Larche, baixem directament fins a la carretera, després pugem caminant els últims metres fins a arribar a l'aparcament del Col de Larche.

Recorregut: 1084 Km.

Horari:4h 8m.

Al arribar a la nit, ens trobem aquesta imatge a Saint-Paul sur Ubaye.

Els carrers nevats del mateix Saint-Paul.

Església de Saint-Paul sur Ubaye.

Al matí, la temperatura comença a ser freda.

L'aparcament al Col de Larche (1991 mts.)

El cim rocós es el Bec de Liévre (2770 mts.), a l'esquerra el Col des Auriesses.

La Rosa i el Xavi, just al moment de començar l'ascensió.

Un dia radiant i sense vent.

Agulle Jean Coste (2832 mts.)

Nosaltres venim del fons de la vall.

Les traces de l'esquerra venen d'un petit coll, molt per sota el cim.

Al fons ja es veu el nostre primer objectiu d'aquesta sortida al Alps de l'Alta Ubaye.

Pluviòmetre, camí del cim.

El Xavi lliscant per una petita baixada abans d'iniciar la darrera pujada al cim.

La pujada fa unes grans diagonals per apropar-nos al cim.

Arribant a l'aresta somital, molt a prop del cim de la Platasse.

Tête de Platasse (2706 mts.).

Aiguille de Chambeyron (3412 mts.).

Tête de Moise (3104 mts.)

Aquí estic gaudint d'un gran descens.

Neu pols a l'Alta Ubaya.

Les nostres traces de baixada amb una neu pols de molt bona qualitat.

El Xavi sempre concentrat durant la baixada.

La Rosa gaudint del descens i trepitjant les traces del Xavi.

A la part inferior s'aprecia les instal·lacions d'esquí nòrdic del Col de Larche.

En aquest punt del descens, baixem directa fins a la carretera per pujar l'últim tram caminant.

Punt on acabem el primer descens d'aquesta sortida, al fons es veu La Tête de Platasse (2706 mts.).

Últim tram caminant per arribar al cotxe.