dissabte, 6 d’agost del 2022

Formiguères (1480 mts.)- Col de Palhières (2001 mts.)- Pic de Tarbésou (2364 mts.)- Ax les Thermes (730 mts.)

Ampliació de la pujada a peu al Pic de Tarbésou (2364 mts.)

Segona sortida amb aquesta combinació de bicicleta i muntanya. Avui ens mourem entre el Capcir  i l'Ariège, situats al sud de França.
Sortim de la capital del Capcir: Formiguères, amb la boira baixa encara a aquestes hores del matí, que fa que la temperatura estigui per sota dels 15º. Després d'equipar-me, surto a la D-118 direcció a Puigvalador, on la boira ja es comença a trencar, al poc d'iniciar la baixada cap a Axat, agafo a l'esquerra la D-16 cap a Quérigut.
Entenc que asfaltaran la carretera, però ara mateix està tota la carretera plena de gravilla, molt i molt perillosa a la baixada, perquè hi ha un bon gruix de grava. Faig la primera pujada del dia, són uns quatre kilòmetres suaus, que em permet pujar amb el plat gran, una delicada baixada em deixa al petit poble de Quérigut. Continuo baixant fins al kilòmetre dinou (faig el primer reagrupament amb la Irene) on comença la pujada al Col de Pailhères (2001 mts.) port de categoria especial.
Inicio la pujada amb un parell de kilòmetres entre el 8% i 9% fins a Mijanès, on ja agafo la D-25. Al mateix poble ja em trobo el primer tram al 12%, els quatre següents kilòmetres tenen una mitjana superior al 9%. Deixo a la meva esquerra la desviació a la pista d'esquí de Mijanès i després de superar una forta rampa, per fi ve un kilòmetre més suau, a partir del kilòmetre onze començo a superar totes les corbes de ferradura que hi han, aquests tres kilòmetres també estan per damunt del 9%. Arribo als dos últims kilòmetres on la cosa ja és més humana i finalment arribo a dalt del Col de Pailhères (2001 mts.), he pujat força bé, fins i tot esperava fer una petita parada al mig de la pujada i he aconseguit pujar tota sense parar.
Ens fem la foto a dalt del Col amb la Irene i baixem un centenar de metres, fins a arribar a un gran aparcament a la dreta. La idea inicial és que m'acompanyes la Irene en la pujada al Tarbésou, però la previsió és de tempestes al migdia i decidim que jo sol aniré més de pressa.
Faig el canvi de sabatilles, roba i casc i surto de l'aparcament (1930 mts.) seguint una bona pista, direcció sud. El camí està molt fressat i a l'arribar a la cota 2050, la cosa es comença a posar dreta, arribo a un petit pla (2250 mts.) i continuo els últims metres fins al cim del Tarbésou (2364 mts.).
Quina diferència de l'últim dia que vaig pujar amb un vent infernal, això si, les dues últimes vegades al cim he estat sol. Després de fer unes quantes fotos, començo a baixar, per no seguir el mateix itinerari, baixo pel vessant oposat per on acabo de pujar.
Arribo al Col de la Coumeille de l'Ours (2180 mts.) i agafo a l'esquerra (sentit descendent) per continuar per un camí amb lleugeres pujades i baixades que em deixarà  a l'aparcament de sota el Col de Pailhères on em torno a canviar l'equipament per realitzar els més de vint kilòmetres fins a Ax-les-Thermes on acabarem el dia als banys termals de Couloubret. Moltes gràcies, una vegada més Irene per fer de fotògrafa, assistenta, etc.....

Sortint de Formiguères, vinga iniciem una nova etapa.

La boira encara està present al passar per Puigvalador.

A la desviació cap a Querigut, tota la carretera plena de gravilla, molt perillosa al baixar.

Primera pujada del dia, suau de moment.

Entrant al petit poble de Querigut.

Altimetria al port de categoria especial de Palhières (2001 mts.)

Pujant cap al poble de Mijanès.

A la dreta, Mijanès.

Moltes vegades hem vingut a fer esquí de muntanya a la zona, mai hagués pensant pujar amb bici.

A la sortida de Mijanès, tot obert.

Ja he fet més de cinc kilòmetres de port, només falten més de deu.

Primeres corbes de 180º, n'hi han unes quantes durant tota la pujada.

Un altre corba amb tram del 10%.

Arribo a la desviació de l'estació d'esquí de Mijanès (1530 mts.)

Al fons l'estació de Mijanès, tram del 12%.

Kilòmetres deu, el més suau de tota la pujada (mitjana del 6,3 %).

Tram amb força arbres, va molt bé per donar una mica d'ombra.

Tram de corbes i més corbes, mirada cap a baix per veure el que he pujat.

Un company de fatigues que m'avança, aquí cadascú al seu ritme.

Després d'aquest petit descans, el pendent torna a incrementar-se de valent.

Encara em queden un parell de kilòmetres per arribar al Col, al fons ja puc veure l'objectiu del dia.

Al moment que he fet la foto anterior, soc caçat guardant la càmera, és complicat fer fotos pujant.

Últimes corbes per arribar a dalt, un company de Puigcerdà a punt de donar-me caça.

Arribant a dalt del Col de Pailhères (2001 mts.)

Amb la Irene al Col de Pailhères (2001 mts.) gràcies per la foto company de Puigcerdà. Clicar per veure la sortida a l'hivern.

Deixo la bici uns metres per sota el Col, canvio el casc per la gorra i les sabatilles per les botes.

Al pujar agafo a la dreta cap al Pic de Tarbésou, al tornar faré una circular i passaré pel GR-7b.

Encara està lluny el cim.

Mirada enrere per veure on he deixat la bici.

Últims 200 mts. de desnivell fins al cim.

Des d'aquí puc veure part de la pujada amb la bicicleta.

Pedra pintada al mateix cim.

Al cim del Pic de Tarbésou (2364 mts.), per sort no hi ha ningú.

Cara sud de la Dent d'Orlú (2222 mts.)

He baixat fins aquest coll, ara a l'esquerra cap al cotxe.

Encara està força lluny el cotxe, per moments el cel es tapa, sembla que hi haurà tempesta.

Arribant on està la Irene amb la bici, torno a canviar l'equipament per baixar fins a Ax.

Torna el terra perillós de gravilla a l'entrada d'Ascou.

Aquí acabem la sortida d'avui, a buscar la pròxima.

Banys Termals Du Couloubret a Ax-les- Thermes, per relaxar el cos després de l'esforç.

A les piscines exterior d'aigua calenta.

Piscina d'aigua freda (14º).