diumenge, 23 de juny del 2019

Tuc de Maubèrme (2880 mts.) des de Bagergue.

Mapa Alpina 1:25.000

Avui toca sortida a la Vall d'Aran amb la Irene, aquest cim feia molts anys que volia pujar, durant els anys que vaig estar dedicat a pujar els Tresmils del Pirineu, hi van haver cims com: Hourgade (2964 mts.), Mont Valier (2838 mts.) i el Tuc de Maubèrme (2880 mts.) que no vaig poder pujar, en aquests últims anys ja he pogut pujar aquests tres cims que acabo d'anomenar.
Per arribar aquí hem d'anar fins a Salardú, agafar la carretera que puja al poble de Bagergue (1419 mts.),  al municipi de Naut Aran, és el poble més alt de la Vall d'Aran i amb molt d'encant. Hi han unes vistes meravelloses del massís de la Maladeta amb l'Aneto al capdavant.
Travessem el poble per la part exterior i a l'inici la carretera és estreta d'asfalt però després passa a pista forestal. Poc abans de la desviació a la dreta per anar a la Cabana des Calhaus trobem un senyal on prohibeixen el dormir en aquesta zona en qualsevol vehicle o tenda, nosaltres continuem fins a l'aparcament al costat de la Borda Lana (1510 mts.) on començo la sortida.
Pujo directament per un pendent herbós fins a arribar a la pista principal (1570 mts.), no hem volgut pujar amb el cotxe per aquesta pista i la veritat que l'hem encertat, hi ha trams amb força pendent i una mica deteriorada. En 1 hora i 10 minuts arribo a la Cabana des Calhaus (1910 mts.), uns metres abans d'arribar a la cabana, hi han unes fites a la dreta, aquesta és la pujada directa que agafaré per pujar (després al baixar ho faré pel GR-211). Són 870 metres de recorregut fins a juntar-se amb el GR però guanyo 300 metres de desnivell. Arribo a un gran plateau (2215 mts.) segueixo el sender ben marcat i de cop m'apareix el cim del Tuc de Maubèrme (2880 mts.), quina estampa. Continuo fins a arribar a l'Estany de Montoliu (2366 mts.), al qual passo per la seva part esquerra, aquesta és la part amb més neu del recorregut i arribant quasi a la part superior m'he de posar els grampons per un tram petit però la neu està dura i no estaria gens bé relliscar.
Arribo al Coll de Maubèrme (2468 mts.) on ja em puc treure els grampons, segueixo les fites que a partir d'aquest punt comencen a donar la volta al Maubèrme i poder pujar pel seu vessant oest. A l'arribar a la cota 2550 deixo el GR i continuo seguint unes pintades de color groc, el camí va franquejant tota l'estona el vessant oest de la muntanya i els últims 200 metres puja directament fins al cim, pràcticament no fan falta les mans per pujar (un parell de passos), jo he pujat tota l'estona amb els pals.
Arribo al cim del Tuc de Maubèrme (2880 mts.), fa una mica de vent però s'esta força bé. La vista és espectacular: des de l'Aneto fins a la Pica d'Estats, hi han moltes muntanyes de fites col·locades en forma vertical al mateix cim. Coincideixo amb una parella de Barbastro, després de parlar una estona, jo enfilo el camí de baixada, tot i ser fàcil s'ha d'anar amb precaució com a mínim fins a arribar a la cota 2650, a partir d'aquí ja és camí.
Segueixo el mateix camí que de pujada fins a la cota 2200 on continuo pel GR fins a arribar a la pista (2050 mts.), ara només em queden 6,5 kilòmetres per arribar a l'aparcament. Un gran cim, a veure aquest anticicló si ens deixa fer coses interessants en els pròxims dies.

Església romànica del segle XIII al poble de Bagergue (1419 mts.)

Des del mateix poble podem veure: Aneto, Pic Corones, Pico Maldito i Maladeta.

A l'arribar a la Borda Lana (1510 mts.) al fons podem veure l'objectiu per demà.

La mateixa imatge anterior però amb el zoom.

A l'entrada de la Vall ja ho deixen clar.

Començo el dia a les 6.45 del matí, al costat dret de la pista està l'aparcament (1510 mts.)

A mesura que vaig pujant, la vall es va obrint.

La Cabana des Calhaus (1910 mts.) tancada amb cadenat.

A l'arribar a la Cometa de Montoliu (2240 mts.), al fons ja podem veure el cim.

Millor amb el zoom.

Tuc de Maubèrme (2880 mts.) des de l'Estany de Montoliu (2366 mts.)

Tuc der Òme (2763 mts.)

Estanys de Maubèrme.

Franquejant el cim pel seu vessant oest.

Gran fita cimera.

Panoràmica des del cim.

Des del mateix cim podem veure de forma majestuosa: l'Aneto (3404 mts.)

Al fons els Besiberris, Montardo, etc.

Vessant francès.

Al cim del Tuc de Maubèrme (2880 mts.)

Color vermell d'aquestes aigües.

Això és a causa dels minerals que porten les seves aigües.

Per baixar, en lloc d'agafar la via directa (he pujat per aquí), segueixo el GR-211.

Fins aquesta desviació arriben els 4 x 4 (la pista està força malament),  em falten 6,5 Km.

Tossal des Clòssos (2440 mts.), la cascada Calhaus a la part inferior.

Cascada Calhaus (1890 mts.)

El riu Unhòla.

Amb el seu color vermell.