diumenge, 16 de juny del 2019

Circular al Pic de Fontfreda (2738 mts.), Pic de les Valletes (2793 mts.), Punta de la Vinyola (2814 mts.), Pic de la Mina (2683 mts.)

Mapa IGN 1:25.000

Mapa Alpina 1:25.000

Aquesta circular ja fa molt temps que la teníem al cap, un dia per una cosa, un dia per un altre, no hi havia manera d'anar-hi. Finalment aquest dia ha arribat.
Sortim de l'aparcament superior (1860 mts.) de l'estació de Portè- Puymorens, seguim el camí ample i (a l'hivern pista d'esquí) arribem a la part superior de l'estació per aquest vessant, zona Fontfrède. Continuem seguint la mateixa línia del telearrastre, quan portem uns 600 metres des de l'inici de l'arrastre, agafem una desviació a mà esquerra (fites), al fons ja podem veure el Coll del Roc de les Ombres (2309 mts.) on arribem al cap d'una estona després d'algun tram amb força inclinació.
Des del Coll mateix ja veiem el primer cim del dia davant nostra, però encara falten metres de desnivell per arribar al seu cim. Baixem uns metres fins a les Basses de Fonfrède (2290 mts.) i a partir d'aquí i seguint les fites que anem trobant amb regularitat, arribem al primer cim del dia: Pic de Fontfreda (2738 mts.), en realitat són dos cims, el primer té unes antenes i blocs amb moltes fites col·locades de manera vertical,  però és una mica més baix que l'altre. Ens arribem a l'altre cim i en pocs minuts ja hi som, unes fotos i continuem per una ampla carena típica de cara sud, semblant al Cadi amb verticals cares nords i arrodonides cares suds. A poc a poc el pendent s'incrementa fins a assolir el segon cim del dia: Pic de les Valletes (2793 mts.), en aquest cim aprofitem per fer la primera parada del dia, després de beure i menjar una mica fem les fotos de rigor i iniciem la baixada cap al següent objectiu.
Arribem al punt més baix de la carena (2772 mts.) per on puja la via normal al Pic de les Valletes (actualment encara amb molta neu, imprescindibles piolet i grampons per baixar per aquí), tornem a pujar i en pocs minuts arribem al tercer cim del dia: Punta de la Vinyola (2814 mts.). Tornem a baixar, passem pel Coll de l'Orri de la Vinyola (2722 mts.) i un altre cop cap a dalt...., en aquest punt coincidim amb la normal del Fontnegra (aquests tres cims els deixem per un altre dia), baixem fins al peu del Pic de la Mina (2683 mts.) al qual assolim el seu cim després de fer un franqueig pel seu vessant oest i  a l'arribar a la vertical del cim, pujar directament per una canal d'herba i pedres.
Al cim realitzem la segona i última parada del dia, enfilem el descens fins al Coll de la Mina. Tantes vegades que he fet aquest cim a l'hivern i és la primera vegada que baixo per aquí sense els esquís de muntanya. La baixada es fa pesada però finalment arribem d'on hem sortit aquest matí.
Divertida sortida, on hem gaudit d'una gran solitud (només hem trobat un pare i la seva filla a la baixada del Pic de la Mina)

Pujant per la pista d'esquí de Porté- Puymorens.

La Teresa sota el Coll del Roc de les Ombres.

Pujant els últims metres abans del Coll.

Des del Coll del Roc de les Ombres (2309 mts.) podem veure el Pic de Fontfreda (2738 mts.)

A mitja pujada, a la part esquerra podem veure el Coll que hem passat fa una estona.

Arribant a un petit plateau a prop del cim.

Panoràmica de la Vall de Portè durant la pujada al Pic de Fontfreda.

Grimpada entre blocs amb el poble de Porta a sota.

Col de Puymorens (1920 mts.)

Últimes neus a la zona de Porte- Puymorens.

Falta poc per arribar al cim.

Ja arribem al cim amb les muntanyes de l'Ariège al fons.

El primer cim del dia Pic de Fontfreda (2738 mts.)

Vistes des del cim.

Panoràmica des del cim.

Ja veiem els dos següents cims que hem de pujar en el dia d'avui.

Pic de les Valletes (2793 mts.) fa molts anys, amb el Xavi Martí van pujar per la via del Gran Diedre.

Al fons podem veure el Pic de Fontfreda (2738 mts.)

Cap a l'altre vessant podem veure el següent cim del dia: Punta de la Vinyola (2814 mts.)

Segon cim del dia: Pic de les Valletes (2793 mts.)

La Teresa a la Punta de la Vinyola (2814 mts.), al seu darrere, els 2 cims que ja hem pujat.

Des del cim podem veure el Pic de la Mina (2683 mts.), cap allà hem d'anar.

Des del Coll de l'Orri de la Vinyola (2722 mts.) observem els cims que hem pujat.

Baixada del Coll de l'Orri de la Vinyola.

La fàcil aresta cap al Pic de la Mina (2683 mts.)

Estany de la Vinyola (2498 mts.) a punt de perdre tot el gel.

Pujant cap al Pic de la Mina, al fons el Pic de Pedrons (2715 mts.)

Últim tram fins al cim.

Panoràmica des del Pic de la Mina dels 3 cims ascendits.

La Teresa arribant al cim.

Primer cim del dia: Pic de Fontfreda (2738 mts.)

Segon cim del dia: Pic de les Valletes (2793 mts.)

Tercer cim del dia: Punta de la Vinyola (2814 mts.)

Quart i últim: Pic de la Mina (2683 mts.)

Una circular magnífica de VERITAT.
Llàstima que era diumenge (i demà treballem)sinó haguéssim acabat amb els 3 que ens han quedat pendents, haurem de tornar.