diumenge, 23 de juny del 2024

Canfranc Estación- Aisa- Jasa- Refugio de Lizara- Puente la Reina de Jaca- Jaca- Castiello de Jaca.

Itinerari marcat amb el cicle computador Hammerhead Karo II.

La idea inicial per avui, era anar a pujar el Port de Larrau, un dels més durs de tot el Pirineu (per mi, el que més, amb tres kilòmetres amb mitjanes del 11,5%), però el temps no està massa estable per aquesta zona francesa, amb boires baixes, una mica de pluja, però sobretot vent de més de 80 km/h, però tenim una segona alternativa.
Surto ja amb bicicleta de Canfranc Estación (1200 mts.) on estem allotjats, el dia aquí dalt també està tapat i amb una temperatura de 14ºC. Els primers kilòmetres són de baixada, per això surto amb la jaqueta paravents, després de baixar tretze kilòmetres, agafo a la dreta cap a Borau, m'aturo un moment per treure la jaqueta i començo la primera pujada del dia.
Són quasi tres kilòmetres amb rampes de fins al 13% fins al Collado de la Sierra, una ràpida baixada fins al poble de Borau on només passar el poble ja començo la segona pujada del dia fins a la Collada d'Array, un parell de kilòmetres després de Borau, deixo per un moment la carretera principal per anar fins a l'ermita de San Adrián, torno pel mateix lloc que he pujat i continuo fins a la Collada d'Array, són uns quatre kilòmetres amb rampes del 11%.
Baixo fins al poble d'Aisa on aprofito per omplir el bidó a la font i després de travessar el poble, just a la sortida comença la tercera pujada del dia fins al Coll de la Loma d'Aisa (1228 mts.), són uns tres kilòmetres amb una mitjana del 7%, de les tres pujades aquesta és la més suau.
Començo la baixada amb un asfalt molt dolent, ple de forats encara rai que vaig amb la gravel perquè amb bicicleta de carretera no guanyaries per neumàtics. Arribo a Jasa, travesso el poble i baixo un parell de kilòmetres més fins a arribar a la carretera HU-212, aquí l'asfalt ja és totalment normal. Just en aquesta cruïlla, comença la pujada al refugi de Lizara, són quasi tretze kilòmetres on els últims kilòmetres són els més durs.
Arribo a la font del bosc on m'espera la Irene, omplo el bidó i segueixo cap a dalt, uns metres més endavant i just al costat del restaurant los Corralones comença la part més dura de tota la pujada, són tres kilòmetres al quasi 8% de mitjana amb trams del 11%. Arribo al refugi de Lizara (1540 mts.) on volíem aprofitar per dinar, però fa molt de vent i decidim baixar fins a Aragües del Puerto on hi han unes taules de pic-nic i aprofitem per dinar.
Després del dinar, tinc uns quants kilòmetres de baixada on has de donar pedals, però s'agraeix, a l'arribar a la cruïlla de la A-176, la carretera canvia de sentit i el vent em comença a tocar de cara, em costa una bona estona arribar a Puente la Reina de Jaca on s'acaba la baixada i des d'aquest punt la carretera va pujant tota l'estona en els quasi vint kilòmetres fins a Jaca.
Travesso Jaca i al sortir a la nacional N-330 el trànsit és molt intens, la idea inicial era arribar fins a Canfranc estación d'on he començat, però a l'arribar a Castiello de Jaca decideixo deixar-ho, el que volia fer i el més bonic ja ho he fet.
Una dura circular on les curtes, però dures pujades et marca per tot el dia.

A 179 metres, desviació a la dreta i comença la primera pujada del dia.

Gir a la dreta, vaig cap a Borau i Aisa.

Altimetria del primer port del dia.

Vistes cap a La Collarada (2883 mts.), aquesta hora amb núvols al seu damunt.

Aquesta primera pujada ja em trobo amb percentatges del 12%.

Final d'aquesta primera pujada, han estat quasi tres kilòmetres al 9% de mitjana.

Baixo fins al poble de Borau i comença la segona pujada del dia fins al Collado de Array.

A mitja pujada em desvio uns kilòmetres fins a l'ermita de San Adrián.

Torno a la carretera principal, la pujada continua.

Arribant al Collado de Array, final de la segona pujada. Han estat tres kilòmetres al 7%.

Baixo fins al petit poble d'Aisa on faig una petita parada per omplir el bidó.

Només sortir d'Aisa ja comença la tercera pujada del dia fins a la Loma d'Aisa (1228 mts.)

Els núvols tapen els cims, la carretera per aquí ja està pitjor, encara que res com la baixada....

Mirada enrere per veure el poble d'Aisa.

Aquí podem veure com està la baixada fins a Jasa.

No pots córrer gens per aquí, el que has de mirar és de no anar per terra.

Per fi arribo a Jasa, un cop al poble hi han un parell de kilòmetres de baixada  fins a la HU-212.

Altimetria de la pujada al refugi de Lizara.

Passo per Aragües del Puerto, l'últim poble abans del refugi.

Amb les pluges d'aquests últims mesos, el Pirineu està molt verd.

A partir del restaurant Los Corralones, el pendent no baixa del 10%.

Tram del 11%, i encara falten dos kilòmetres fins al refugi.

L'asfalt també està bastant malament, l'hivern es nota en aquestes carreteres.

Arribant al refugi de Lizara, ja el puc veure al fons.

Últims metres de pujada per arribar al refugi.

Els núvols estan presents a la part alta de les muntanyes i fa molt vent.

Refugi de Lizara (1540 mts.)

Amb la Irene a punt d'iniciar la baixada fins a Aragües del Puerto on dinarem.

Després d'un bon pic-nic a Aragües del Puerto, continuo cap a baix. Cruïlla A-176 direcció Jaca.

Arribant a Puente la Reina de Jaca, el fort vent de cara, m'ha molestat molt en tot aquest tram.

A partir de Puente la Reina cap a Jaca, la carretera tota l'estona va cap amunt.

Entrant a Jaca, capital de la comarca de la Jacetania.