dissabte, 7 d’octubre del 2023

56a ascensió a l'Aneto (3404 mts.) per l'Ibon del Salterillo.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.

L'agost de 1984 vaig pujar per primera vegada l'Aneto, fa més de trenta-nou anys. Les altres 55 vegades que havia pujat sempre havia tocat neu o gel, aquesta és la primera vegada que des de La Besurta (1900 mts.) fins al mateix cim no he trepitjat gens de neu. Sota la Punta Estasen hi havia un tram de 10 metres d'amplada que passant per damunt de tres pedres, ni tan sols tocaves la neu, quina llàstima.............
Falten uns quants minuts per les sis del matí quan surto de La Besurta (1900 mts.), agafo el camí més que conegut fins al Pla d'Aigualluts (2030 mts.), ja no perdo el temps buscant per on travessar el riu, em trec els mitjons i les botes i travesso el riu que tot i no baixar massa aigua, és massa profund per passar amb botes.
Segueixo pel GR que va direcció al Coll de la Renclusa, però a l'arribar a la cota 2160, agafo la desviació a l'esquerra cap a l'Ibon del Salterillo (2470 mts.) al que arribo 1:45 h. després de sortir del cotxe. Faig una petita parada per reposar aigua als bidons i continuo, d'ençà que vaig pujar la primera vegada per aquí fa més de quinze anys, la veritat és que ha canviat molt, el camí està molt fressat i es puja amb molta comoditat.
Quan vaig pujar per última vegada a l'Aneto (ara ha fet un any), hi havia més neu, però aquest any anava pujant i no es veia per enlloc. Un cop superat el Coll de Corones i a sota mateix de la Punta Oliveras hi ha un petit tram que passo trepitjant unes pedres que han col·locat al damunt de la neu. Arribo a l'avantcim (3h:59 m. des de La Besurta), m'espero uns minuts que una gent de Navarra facin el Pas de Mahoma, és la primera vegada que pugen i m'estimo més no pressionar per darrere.
Uns minuts després assoleixo per 56a vegada el cim de l'Aneto (3404 mts.), molt content i amb una meteorologia magnífica. Estic una bona estona al cim, que es fa una mica estrany sense la creu del cim, tot i que fa uns anys amb uns forts vendavals ja va sortir volant. La van recuperar i així es va quedar fins fa un parell de setmanes que la van treure per reparar-la, a la primavera la tornaran a posar.
Torno a travessar el Pas de Mahoma, faig la xerrada amb el Navarresos i després m'acomiado d'ells i començo la baixada pel mateix lloc de pujada. Torno a fer una altra parada a l'Ibon del Salterillo per tornar a omplir els bidons i menjar una mica.
La següent parada ja és al cotxe a La Besurta on deixo assecar la tenda que amb la humitat de la nit, estava força mullada. Arreglo tot el material i cap a Benasque on m'espera un bon menjar al Maupas.

Fins a la pròxima Aneto!!!!!!!!

Avui agafo la desviació a l'esquerra cap al Forat d'Aigualluts.

Tot i no baixar massa aigua, no és possible passar el riu al Pla d'Aigualluts sense mullar-se els peus.

Botes i mitjons a la motxilla, i peus a l'aigua.

A poc a poc es comença a fer de dia.

Els primers raigs de sol ja toquen als cims més alts.

La Maladeta i els seus Portillons ben il·luminats pel sol del matí.

En canvi,  a l'altra vessant el sol s'amaga darrere La Forcanada.

Ara si, he pujat uns quants metres i just darrere La Forcanada ja surt el sol.

A la dreta el Coll de Corones, Punta Olivera i al fons l'Aneto.

El fred ja comença a arribar (ja era hora) a l'alta muntanya.

Cada cop més a prop i no es veu ni rastre de neu o gel.

Mirada enrere per veure el que ja he pujat, el Pla d'Aigualluts encara a l'ombra.

Superat l'alçada del Coll de Corones, continuo sense tocar neu.

El que queda de glacera de l'Aneto a octubre de 2023, crec que en 3 o 4 anys no quedarà res 😢😢.

Aquest és l'únic tram de neu-gel que he passat, i passant per damunt de tres pedres, no he tocat neu.

Petit tram per arribar al peu de la Punta Oliveras i continuar cap al cim.

56a ascensió a l'Aneto.

Gràcies Teresa un any més per fer el dibuix de la 56a ascensió.

Després d'estar una estona al cim, inicio la baixada.

Tot el que em queda de baixada fins al Pla d'Aigualluts, després una estona més fins a La Besurta.

Restes de l'avioneta francesa que l'any 1989 es va estavellar a la glacera de l'Aneto.

L'Ibon del Salterillo (2470 mts.) amb molt poca aigua.

Mirada enrere per acomiadar-me un any més del Rei del Pirineu.

Arribo a la cruïlla, un camí cap al Coll de la Renclusa, l'altre cap a Aigualluts, jo per aquest últim.

Pla d'Aigualluts (2030 mts.), a la dreta el Pic d'Aigualluts (2630 mts.), al fons La Forcanada.

Carme S ha dit...

Un any més FELICITATS !!!
Arribar a l'Aneto i no veure la creu també a de tenir la seva gràcia😄