dissabte, 28 d’octubre del 2017

Circular al Pic de l'Estanyó (2915 mts.) i La Cabaneta (2862 mts.) des de la Vall de Sorteny (1805 mts.)

Recorregut marcat amb el rellotge Suunto Traverse.

Aquests dos cims realitzats a Andorra no els tenia a la llista d'ascendits i ja feia temps que els hi tenia ganes, hem de contar que el Pic de l'Estanyó (2915 mts.) és el tercer cim més alt del Principat d'Andorra. El més delicat de tota la sortida és el descens des del Pic de la Cabaneta (2862 mts.) fins a l'inici de l'aresta que ens porta a la Collada de Meners (2720 mts.), és un tram amb força inclinació i molta pedra solta, evitar baixar amb gent per damunt teu, si és el cas, baixeu tots els més junts possible.
Inicio la sortida a l'aparcament de la Vall de Sorteny (1805 mts.),  per arribar aquí hem de passar el poble d'El Serrat direcció a l'estació d'Ordino-Arcalis trobem una desviació a mà dreta, uns kilòmetres més endavant arribem a l'aparcament. Surto quan encara falten uns minuts per les 8 del matí, encara em fa falta el frontal aquests primers minuts, pujo per una pista forestal amb bones condicions pels vehicles, tantes vegades que he pujat per aquí amb els esquís de muntanya a l'hivern i és la primera vegada que pujo sense neu. Quan porto 1,7 kilòmetres trobo a mà dreta una desviació amb un rètol que posa Pic de l'Estanyó, doncs som-hi.
Passo un petit pont de fusta per travessar el riu Sorteny i inicio un franqueig ascendent direcció a l'esquerra, fins que em trobo amb el camí (1960 mts.) que ve del Refugi del Sorteny. A partir d'aquí comença una forta pujada que no disminueix fins a arribar a les Saleres del Estanyó (2250 mts.), en pocs minuts assoleixo el Llac de l'Estanyó (2340 mts.), fa força fred en aquest vessant, no toca el sol fins ben entrat el dia (Oest). Ara torno a guanyar metres ràpid acausa de la forta inclinació del terreny, arribo al llom (2500 mts.) on puc veure darrera meu la Pica d'Estats, el Pic de la Fontblanca, etc. Continuo per un petit sender, tot el recorregut del dia d'avui està molt ben marcat amb uns punts de color groc a les roques. A mesura que vaig pujant apareixen les primeres neus de la temporada, de cop em trobo a l'avantcim (2850 mts.) on puc gaudir d'un sol que no he tingut en tota la pujada, uns metres més i arribo al cim del Pic de l'Estanyó (2915 mts.). Unes fotos i temps per beure una mica, no he vist a ningú en tot el dia, començo a baixar direcció al fals coll (2720 mts.) entre l'Estanyó i la Cabaneta, aquesta baixada és fàcil, després de baixar més de 200 metres inicio la suau pujada al següent cim. Uns metres abans d'arribar al cim puc veure a mà esquerra la desviació per baixar a la Collada de Meners però això serà després.
Assoleixo el Pic de la Cabaneta (2862 mts.), bona visió des del cim cap a Ransol, Soldeu i el Port d'Envalira més lluny. El vent cada cop bufa amb més ganes i en pocs minuts enllesteixo l'estada al cim, baixo pel mateix lloc que he pujat i en menys de 100 metres de recorregut agafo a mà dreta (sentit descendent) una canal amb forta inclinació de pedra solta. Per mi, el millor és baixar el més a la dreta possible i així poder fer servir les roques del lateral per agafar-te. Molt de compte si hi ha gent per damunt vostre per què poden caure pedres, avui no és el cas, ja que no hi havia ningú a la zona. Quan el pendent ja no és tan fort i pots veure l'aresta a mà dreta, inicio un franqueig descendent a la dreta per anar a buscar la fàcil aresta que em portarà fins a la Collada de Meners (2720 mts.) aquest tram és una mica llarg per què és un puja-baixa constant durant més de 800 metres de recorregut.
A l'arribar a la Collada de Meners (2720 mts.) i veient que el vent no para de bufar, si no tot el contrari encara bufa més fort, decideixo no continuar cap al Pic de la Serrera (2912 mts.) que ja l'he fet moltes vegades amb esquís. És una llastima per què només faltaven 180 metres de desnivell i la trilogia hagués estat molt bé, en fi, un altre cop serà.  Segueixo el GRP molt ben marcat fins al Pas de la Serrera (2220 mts.), una baixada dreta i travesso el riu de la Cebollera per un pont de fusta, ara només em queda enfilar tot directa fins a arribar al Refugi de Sorteny (1965 mts.) on m'espera la Irene, ella ha pujat fa una estona fins aquí. Després de comentar el dia i beure una mica iniciem els dos els 2 kilòmetres fins a arribar a l'aparcament de Sorteny punt d'inici d'aquesta excursió.

Poc abans d'arribar al refugi de Sorteny agafo aquesta desviació molt ben indicada.

Al fons ja es pot veure la Serra de l'Estanyó.

Vinga vinga que ja s'apropa l'hivern. Comença a glaçar al Pirineu.

Llac de l'Estanyó (2340 mts.)

A mesura que pujo l'estany queda més abaix.

Visió cap a Arcalis, de dreta a esquerra: Pic de la Fontblanca, Pica d'Estats i el Cataperdis.

Amb el zoom, la Pica d'Estats (3143 mts.), cim més alt de Catalunya.

Pic de la Fontblanca (2903 mts.)

Ara a continuar per tot el llom.

Ja estic a l'avantcim, només queden uns metres per assolir el cim.

Arribant al cim puc veure, d'esquerra a dreta: Russell (3207 mts.), Margalida (3241 mts.), Aneto (3404 mts.), Maldito (3350 mts.) i Maladeta (3312 mts.)

Pic de l'Estanyó (2915 mts.)

Al cim de la tercera muntanya més alta d'Andorra.

Des del mateix cim puc veure, a la dreta la Cabaneta (2862 mts.) i a l'esquerra el Pic de la  Serrera (2912 mts.)

Per aquesta vall acabo de pujar.

A la baixada del cim per la cara nord ja trobo les primeres neus de la temporada.

Al fons el proper objectiu, el Pic de la Cabaneta (2862 mts.)

Tot el recorregut realitzat des del Pic de l'Estanyó.

I la continuació cap al Serrera.

Petit bivac al cim.

Pic de la Cabaneta (2862 mts.)

Al vessant de Ransol podem veure l'Estany dels Meners de la Coma.

Iniciant el descens cap a la Collada de Meners (2720 mts.)

Mirada cap a la part superior per on he iniciat el descens.

Aquest vessant encara està a l'ombra.

Forta inclinació  i molta pedra solta.

Fàcil grimpada direcció a la Collada.

Des de l'aresta podem veure la baixada realitzada.

Al fons el Pic de l'Estanyó (2915 mts.)

Petit tram de cordes fixes a l'aresta.

Collada de Meners (2720 mts.)

Baixant de la Collada direcció al refugí de Sorteny puc veure el descens del Pic de la Cabaneta.

Dins del quadrat ja s'intueix el refugi de Sorteny (1965 mts.) on m'espera la Irene.

Al refugi de Sorteny (1965 mts.) tancat en aquesta època,  amb la Irene baixarem fins al cotxe.

Quina llàstima que no hagis pogut completar la trilogia pel fort vent, queda pendent i si vols només has de dir-m'ho i t'acompanyo.

Que maco és el Pic de Besalí, però amb NEU molt més.