dissabte, 5 d’agost del 2023

Aparcament d'Estos (1300 mts.)- Refugi d'Estos (1890 mts.)- Estany de Gias (2635 mts.)

Zoom del tram entre el refugi d'Estós (1890 mts.) i l'Estany de Gias (2635 mts.)

Sortim amb la Teresa de l'Aparcament d'Estos (1300 mts.) a tres kilòmetres de Benasque per pujar cap l'Estany Gias (2635 mts.). La idea és pujar avui a dormir a l'Estany i demà fer els tres Clarabides i el Pic Gias (3011 mts.).
Només sortir de l'aparcament la pujada ja és constant, a la dreta baixa amb força el riu Estos, arribem a la Cabaña de Santa Ana (1540 mts.) on la pujada suavitza una mica. Passem al costat de la Font de Coronas on reomplim els bidons, hi ha força gent a aquesta hora pujant pel camí, sort que a l'arribar a la cota 1600, la majoria de la gent tomba a l'esquerra direcció a l'Estany de Batisielles (1900 mts.).
Nosaltres continuem fins a la Cabaña de Turmo (1750 mts.), a partir d'aquest punt el camí és una mica més estret i amb un cert pendent. Arribem al refugi d'Estos (1890 mts.) on aprofitem per beure i menjar una mica.
El sender continua per la part de darrere del refugi, primer un llarg franqueig fins a trobar el Barranc del Forat d'O (1960 mts.) a partir d'aquí una dura pujada amb moltes fites per no perdre el camí ens deixa al mateix Estany de Gias (2635 mts.).
Ara només ens queda buscar un bon lloc i sobretot protegit del fort vent que ha fet durant tot el dia i sembla que tota la nit. Trobem un lloc ben a condicionat per plantar la tenda i amb força pedres al costat que aniran molt bé pel vent.
Sopem ben d'hora i a descansar que el dia ha estat força dur i demà encara ho serà més.

Amb la Teresa a la sortida de l'aparcament d'Estos (1300 mts.)

El riu Estos baixa força carregat.

Tram planer passat la Palanca de Batisielles.

Al fons d'esquerra a dreta: Seil de la Vaque (3108 mts.), Petit Portillon (3000 mts.) i Portillon d'O (3050 mts.)

Cabaña de Turmo (1750 mts.)

A la llunyania ja podem veure el refugi d'Estos (1890 mts.)

Arribant al refugi, mirada enrere per veure per on hem vingut.

Refugi Estos, propietat de la Federació Aragonesa de muntanya.

Després d'un petit descans, ens hi tornem a posar.

A mesura que anem pujant, el refugi queda als nostres peus, al fons la cresta Bardamida- La Paúl.

Arribant a la cota 2400, ja falta poc per arribar a l'Estany de Gias (2635 mts.)

Últimes rampes fortes del dia, ja portem més de 1300 mts. desnivell positiu.

A la dreta el Pic Jean Arlaud (3065 mts.) a l'esquerra el Gourgs Blancs (3121 mts.).

A l'esquerra el Pic Gias (3013 mts.), Coll de Gias (2927 mts.), Gourgs Blancs (3129 mts.), Coll d'O (2908 mts.) i Seil de la Vaque (3104 mts.)

Últims metres per arribar a l'Estany de Gias.

Estany de Gias (2635 mts.) amb el Gourgs Blancs (3129 mts.) a l'esquerra i el Jean Arlaud (3065 mts.) a la dreta. La canal central vaig pujar fa uns quants anys quan vàrem fer la cresta sencera.

Vinga Teresa, últims metres de pujada.

Ja tenim la tenda muntada, tot i el fort vent. La nit serà dura amb la ventada.