dijous, 3 de desembre del 2020

Cresta Coma de Gelis (V 330 mts.) Sant Llorenç de Montgai.

La ressenya de la cresta.

Ja fa unes setmanes que teníem que venir a fer aquesta cresta, per diferents motius no ha pogut ser fins avui, però realment ha valgut molt la pena. Això que a l'arribar a l'aparcament la temperatura era de 0 graus, però a la cresta fora de la primera tirada no hem passat gens de fred.
Per arribar aquí hem d'anar per la C-13 i poc abans d'arribar al poble de Camarasa, agafem una desviació a l'esquerra i conduïm un parell de kilòmetres. Just abans de travessar el riu Segre pel pont, aparquem a la dreta o esquerra on trobarem un parell o tres llocs per deixar el cotxe. A l'esquerra surt un camí que hem de seguir un kilòmetre aproximadament, tota l'estona estem veient la cresta, l'inici de la via és en un pas obert entre dues roques i abans de girar el camí a l'esquerra.

L1. Iniciem la via amb un pas dur per començar (IV+), a quatre metres de terra veiem un pont de roca on ens assegurem, continuem amb un tram força vertical, però a mesura que anem pujant cada cop és més fàcil per acabar arribant a la reunió quasi caminant. Reunió d'una savina i pont de roca, 20 mts. IV+.

L2. Sortim de la reunió una mica a la dreta i agafem el mateix fil de l'aresta (IV-) on trobem un pitó de l'època, un cop assolim aquesta petita agulla continuem amb passos més fàcils. Hem de vigilar perquè aquesta tirada és molt llarga i les cordes arriben justes. Reunió de dos ponts de roca, 60 mts. IV-.

L3. Just davant de la reunió tenim el pas més difícil d'aquesta tirada (IV+), és un petit mur vertical on ens assegurem a una savina a la part dreta i uns metres més amunt podem veure un pitó. Un cop arribem a la part superior, iniciem un tram horitzontal i força aeri on podem assegurar bé. Reunió de dos pitons, un d'ells sense anella, però on podem passar una baga, 50 mts. IV+.

L4. Aquesta tirada la podem fer per dues parts, a la dreta pel mateix fil de l'aresta (IV+) però després s'ha de desgrimpar o per l'esquerra (III), nosaltres agafem aquesta opció i arribem a una bretxa aèria, en aquest punt tornem a escalar pel mateix fil de la cresta, vigilant amb la roca per què hi ha algun tram una mica descompost. Reunió de dues savines, 55 mts. III+. Aquí recollim les cordes una mica i caminem trenta metres per situar la pròxima reunió al peu de la canal.

L5. Agafem en tendència a l'esquerra fins a situar-nos al peu de la canal, comencem a pujar vigilant la roca, trobem un parell de ponts de roca i un pitó, un cop a dalt de l'agulla muntem reunió en lloc de desgrimpar i fer-la al coll. Reunió de tascó i pont de roca, 23 mts. IV-.  Pugem amb les cordes a les mans fins a situar-nos al peu del Torreó final.

L6. Ara encetem el que és la Via Badalona al Torreó, la primera via oberta en aquesta zona per la gent del C. E. Badalona el 10 abril de 1960. És la millor tirada de tota la via, Iniciem la tirada amb un tram força vertical, però amb molt bona pressa, reforcem un pitó vell amb un alien, pugem una mica amb oposició fins a assolir una gran savina on posem nosaltres una nova baga per assegurar, fem un petit franqueig a l'esquerra i després continuem directes fins al cim. Reunió de friend i pont de roca, 30 mts. V-.

Un cop al cim, baixem per la part oposada per on hem pujat, veiem a l'esquerra un bon arbre on està instal·lat el rapel, hi ha cadena i maion, són 25 mts. per tant amb una sola corda podem fer la baixada. Un cop a baix i després de recollir el material, iniciem la baixada per un corriol força humit i relliscós en el dia d'avui. En 20 minuts tornem a estar al camí pel qual hem vingut aquest matí, ara només ens falta continuar fins al mateix cotxe.

Molt bon dia d'escalada entremig de setmana, s'haurà de repetir.

Tota l'aresta vista des de l'altra part del riu Segre.

Al fons a l'esquerra podem veure l'aresta.

Una sortida més amb l'amic Juan Carlos Vizcaíno.

Aresta de l'Abellarol (IV, 70 mts.), la vàrem fer el mes passat.

Inici de la via, al mateix camí.

Iniciant la primera tirada (IV+) amb roca força freda.

A partir d'aquí fins a la primera reunió és força fàcil.

Sortida de la segona reunió (III+)

Roca força bona en general.

Arribant a la part superior d'aquest primer tram.

Pitó de l'època.

Dia magnífic sense vent i amb sol.

Inici de la tercera tirada (IV+)

Tram molt aeri i roca a vigilar avui (una mica humida)

La continuació de la cresta.

I mirada enrere pel que hem passat ja.

El Juan Carlos assegurant a la tercera reunió.

Una escalada molt maca tota l'estona.

Assegurant la quarta tirada.

Friend ben col·locat.

Vista de la paret de la Formiguera, Cilindre i de l'Os.

El sol s'agraeix en un dia fred com avui.

Inici de la cinquena tirada per la canal una mica descomposta (IV-)

Part superior d'aquesta tirada, ara toca desgrimpar uns metres per l'altre vessant.

Assegurant amb el cim al fons.

Detall de l'última tirada (V-)

Inici de la setena i última tirada (V-)

Vista del riu Segre, al fons el poble de Camarasa.

Escalant aquest tram amb tècnica de diedre.

Al cim després de realitzar la cresta.

El Juan Carlos iniciant el rapel de 25 mts.

Baixant a la meitat del rapel.

No hi ha com agafar vacances entre setmana els que poden, una cresta molt guapa.