dissabte, 17 d’agost del 2019

Circular al Montlude (2517 mts.) i Tuc de Neres (2247 mts.) des de Les.

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa Alpina 1:25.000

Seguim esborrant cims de menys de tresmil metres que encara no havia pujat, els anys que he estat implicat per fer els 212 tresmils del Pirineu els havia deixat una mica de costat però sense oblidar-los. Hem pujat el cap de setmana amb la Irene i ens hem instal·lat a un càmping de la Vall d'Aran.
Abans d'arribar al poble de Les, agafo a la dreta (al costat del càmping Cauarca) la pista asfaltada però molt estreta la segueixo durant 8 kilòmetres, just quan continua direcció a Bordius i es converteix en pista de terra, aparco el cotxe.
Surto del petit aparcament d'herba (1330 mts.) i en lloc de seguir la pista cap a Bordius (per aquí tornaré en unes hores) agafo a la dreta que continua l'asfalt (s'acaba en 100 metres per continuar en pista forestal en bastant mal estat) però només 20 metres ja agafo una drecera a l'esquerra que va tallant la pista. No hi ha pràcticament sender ni fites, has d'anar jugant bé amb el GPS. Puja 500 metres de desnivell fins a la Cabana de Portet en quasi línia recta, al contrari que la pista va fent ziga-zagues per guanyar els metres de desnivell.
Al passar la Cabana de Portet (1780 mts.) apareixen unes marques amb forma de pal de fusta de mitjana alçada (1,1 mts.) amb una franja de color groc a la part superior. El pendent segueix fort, a l'arribar a la cota 1910 s'ha d'anar amb compte per què has de deixar el camí principal i agafar a la dreta mirant de buscar aquests pals de fusta que he comentat abans. El camí està molt poc fressat però es troba sense massa problemes, a l'arribar a la cota 2080 es franqueja a la dreta sentit ascendent i arribo al coll (2100 mts.).
Quina vista hi ha des d'aquí, al fons de la vall es pot veure perfectament el poble de Les i el primer cim del dia. Després de fer aquests 150 metres de desnivell assoleixo el cim del Tuc de Neres (2247 mts.), aprofito per fer la primera parada del dia i continuo que el dia serà llarg. Baixo fins a un fals coll (2190 mts.) i torno a pujar amb ganes fins a arribar a la cota 2324, torno a baixar fins a la cota 2250 (aquest serà el punt més baix de tota l'aresta) i ara si, pujada fins al cim.
L'aresta no té cap dificultat i amb els dos pals es fa molt bé, finalment 3 hores i 50 minuts després d'haver sortit del cotxe, arribo al cim del Montlude (2517 mts.), aquí al cim no puc estar ni un minut perquè hi ha una invasió de formigues voladores i no s'està gens bé. Inicio la baixada pel vessant contrari fins a arribar al Coll dels Quatre Batlles (2221 mts.) on he de tornar a pujar fins al Coll de la Barracomica (2275 mts.) aquí inicio la baixada seguint els mateixos pals grocs però un altre cop s'ha d'anar molt i molt amb compte perquè a l'arribar a la cota 2050 els has de deixar i continuar a l'esquerra sentit descendent, heu de tenir present que has d'anar a buscar l'Estany de Laujó (1800 mts.)
Passo l'Estany per l'esquerra i torno a pujar a un fals coll (1850 mts.) per ara si, iniciar la baixada definitiva fins a la pista, aquesta és força dreta. Ja fa una bona estona que vaig malament d'aigua, no n'he trobat en tota l'estona i ja fa més de 6 hores que vaig sortir del cotxe, al costat d'aquest últim Estany baixava un petit corriol però estava tot ple de vaques.
Finalment al passar la cota 1660 trobo el naixament d'un riu, aprofito per refrescar-me (el dia és calorós) i per omplir d'aigua amb pastilles isotòniques la meva ampolla d'1,5 litres. Continuo baixant ara molt més content i fresc, entro a dins del bosc i arribo a la pista (1390 mts.) que uneix Canejan i Les, jo agafo direcció a Les que encara em queden més de 4,5 kilòmetres de puja-baixa fins a arribar al cotxe.
Dura sortida circular amb la qual hi ha trams sense sender ni marques, aquí és molt important portar el GPS amb un bon track i saber-ho utilitzar.
Per rematar el dia quedem amb el Xavi i l'Anna a Viella per sopar,  ells estan uns dies de vacances a la Vall d'Aran, llàstima que avui havien de fer el canvi d'allotjament i no m'ha pogut acompanyar el Xavi. La pròxima serà.........

Inici de la sortida al final de la pista asfaltada (1330 mts.)

Jo agafo la direcció cap al Tuc de Neres (2247 mts.)

Aquesta és la segona cabana (1530 mts.) que em trobo.

Pujo directa, a sota s'intueix la malmesa pista que puja a la Cabana de Portet.

Panoràmica per sobre de la Cabana de Portet (1780 mts.)

Per primera vegada puc veure el Montlude (2517 mts.)

300 metres per damunt meu està el cim del Tuc de Neres.

Panoràmica des del Coll, a sobre el Tuc de Neres (2247 mts.), al fons el Montlude (2517 mts.)

Arribant al primer cim del dia.

I tot el que em queda per fer el segon cim............

Al cim del Tuc de Neres (2247 mts.)

Quina quantitat de tresmils puc contar des del cim.

Tot el tram recorregut des del cim del Tuc de Neres.

El poble de Bossots i a l'esquerra la pujada al Col del Portillón.

La fàcil cresta del Montlude.

Pirineu Central quasi sense neu, les glaceres s'estan morint.

Pujant al Montlude, l'última punta és el cim.

El tram recorregut, el cim d'herba de la dreta és el Tuc de Neres.

Al fons ja es pot veure el cim.

Aquí podem veure la pujada marcada amb vermell des de la Cabana Portet.

Arribada al cim.

Al cim del Montlude (2517 mts.)

La baixada per l'altre vessant, al fons el Montlude (2517 mts.) al qual m'acomiado.

Herba molt alta que dificulta la baixada.