dissabte, 14 de juliol del 2018

Pic de Clavera (2721 mts.) i Punta les Muntanyoles (2556 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa ICGC. 1: 1:25.000

La sortida d'avui anava dirigida principalment a pujar el  Mont Valier (2838 mts.) però en un moment del recorregut i per una mala interpretació del camí per part meva, m'he desviat de vall i quan he volgut girar cua ja era massa tard. M'he estimat més continuar per un terreny aventurer, salvatge i solitari, al final tot i no haver pogut fer el Mont Valier crec que ha sortit un dia molt complert, només he coincidit amb una parella de catalans i tres francesos al cim del Pic de Clavera (2721 mts.) la resta sol.
El divendres a la nit (passades les 22h) arribem amb la Irene al Pont de Perosa (1475 mts.) lloc on dormirem avui i punt de sortida pel dia següent, a uns 10 kilòmetres del poble d'Alós d'Isil direcció a Montgarri.
Aquests dies que fa força calor a Barcelona és un plaer llevar-se amb una temperatura de 10º. Quan passen uns minuts de 2/4 de 7 surto direcció al Coll de la Pala Clavera, aquesta primera part està força ben definit el camí, a l'arribar a la cota 1550 el camí passa a ser un corriol, és una zona de moltes pastures i els animals fan senders per tot arreu.
A la cota 1790 jo havia d'haver girat a l'esquerra però el rètol està força deteriorat i a mi em sembla que el camí principal continua recta, per aquí continuo (error) fins a arribar a un pla (1870 mts.), baixo uns metres per l'altre vessant i vaig a buscar la capçalera del Barranc de la Tinta, punt on ja m'adono que vaig malament, no tinc ganes de donar la volta, per tant segueixo pujant amb fortes pendents herboses, estic al mateix límit entre Catalunya i França. Finalment arribo al punt més alt d'aquesta vall: Punta les Muntanyoles (2556 mts.).
Davant meu tinc el Pic de Clavera (2721 mts.), Petit Valier (2737. mts.) i el Mont Valier (2838 mts.), i  a la meva esquerra la Vall per la qual havia d'haver pujat, després de fer unes quantes fotos començo a baixar, vaig baixant pel mateix fil per veure si trobo algun lloc segur per baixar a l'altre vessant, però tot es veu força dret i molt herbós que fa més por que si fos roca o neu. Finalment a la cota 2395 tinc sort i trobo un pendent moderat per baixar amb tota seguretat, arribo a 2230, la primera idea era baixar per aquí però al ser d'hora em decideixo a continuar una estona més, no sé si arribaré al coll o al cim però la qüestió és continuar, sempre endavant mai enrere.
Poc abans d'arribar al coll m'he de posar els grampons perquè la neu està bastant dura i fa una mica de por relliscar, arribo al Coll de la Pala de Clavera (2524 mts.), moment que aprofito per beure i menjar una mica, a la llunyania puc veure la Punta les Muntanyoles (2556 mts.) on he estat fa 1 hora i 50 minuts.
Continuo cap al cim, els primers metres fàcils i després de passar un primer turó has d'anar amb compte, sense cap problema assoleixo el cim del Pic de Clavera (2721 mts.) on coincideixo amb una parella de catalans i tres francesos, són les úniques persones que he vist i veuré en tot el dia perquè després de fer unes quantes fotos, inicio la baixada despedint-me de tots ells.
Al coll em torno a posar els grampons i baixo tot el màxim que puc per damunt de la meva estimada neu, als 2290 mts ja no queda quasi neu i paro a treure'm els grampons. Deixo l'Estany de Clavera (2230 mts.) a la meva dreta i per un corriol poc definit baixo amb trams força drets fins a la mateixa cruïlla on aquest matí m'he desviat, ara per terreny conegut només queda seguir el camí fins a arribar a l'aparcament on m'espera la Irene, després de fer un bany al Noguera Pallaresa és l'hora de fer un bon pícnic.
Si quan vaig planificar aquesta sortida tenia els meus dubtes de si pujar per Catalunya o pel vessant francès, ara ja ho tinc clar: la pròxima l'intentaré per França tot i que són 2000 metres positius, a veure si pot caure aquesta temporada estival.

Punt de sortida al Pont de Perosa (1475 mts.), amb el Montaud (2496 mts.) al fons.

Cascada d'aigua pocs minuts després de sortir de l'aparcament.

Encara queda força neu als Pirineus. Pont de neu seguramnet causat per una allau.

Verd i més verd.

Mirada enrere per on acabo de pujar, vaig direcció a la Punta les Muntanyoles (2556 mts.)

A pocs metres del cim, per la part dreta és per on he pujat.

Arribant al cim, d´esquerra a dreta: Pic de Clavera (2721 mts.), Petit Valier (2737 mts.) i Mont Valier (2838 mts.)

Estany de Clavera (2230 mts.) cap alla vaig.

Des del mateix cim puc veure per on pujaré al Pic de Clavera.

Punta les Muntanyoles (2556 mts.) amb el Mont Valier darrera meu.

A la dreta el Mont Valier (2838 mts.)

Començo a baixar direcció a l'Estany de Clavera.

Un cop a l'altre vall (2230 mts.) puc veure per on acabo de baixar, ara toca tornar a pujar.

I ja puc veure el següent objectiu, el Pic de Clavera (2721 mts.)

Arribant al Coll de la Pala de Clavera (2524 mts.) puc veure d'on vinc.

Vessant francés des del Coll.

Continuació direcció al cim.

A prop del cim puc veure el Refugi Les Estagnous (2240 mts.) al vessant francés.

Amb el zoom millor: Refugi Les Estagnous (2240 mts.)

Pic de Clavera (2556 mts.)

Mont Valier (2838 mts.)

Panoràmica de la zona, d'esquerra a dreta; Pic de Clavera, Punta les Muntanyoles.

Arribant a l'Estany de Clavera (2230 mts.)

Encara queden els últims blocs de gel a l'Estany.

Cabana de Clavera (2240 mts.)

Aigua per tot arreu.

De tant en tant va bé equivocar-se per descobrir noves zones, quina guapadada de vall, després de veure les fotos no trigaré molt en anar per la zona.
Bona patejada.

Xavier M ha dit...

Bona sortida i bon aperitiu. Segur que quan pugis assolir l'objectiu el disfrutaràs encara més... cim llunyà el Mont Valier i d'accés mai fàcil.