diumenge, 11 d’octubre del 2020

Mola del Boix (1333 mts.) i intent a la cresta de l'Avellanar (Marturi)

El Pirineu segueix submergit amb un temps dolent per la pràctica d'activitats a la muntanya. Busquem una zona on el temps fos estable i veiem que la zona sud de Catalunya predomina el sol (les previsions que vam consultar no marcàvem un vent tan fort). Una vegada més, seguim les recomanacions del llibre "Grimpant pel Massís del Port" de Joan J. Tiron Ferre, avui marxem cap al Mont Caro (1441 mts.) per pujar la cresta de l'Avellaner o Marturi i si és possible continuar fins al Mont Caro.
A nosaltres també ens agafa lluny aquesta zona (quasi tres hores), per això sortim el dissabte a la tarda-nit. Hem d'anar fins a Tortosa i continuar a Roquetes, després agafem la carretera que puja al Mont Caro, aquí ja podem veure el vent que fa per la zona. Continuem per la carretera amb forta pujada i moltes corbes tancades de 180º, arribem a la part superior del port, una mica més endavant ens trobem la desviació a l'esquerra del Mont Caro, nosaltres agafem a la dreta direcció a l'Àrea recreativa de cova Avellanes on arribem després de passar per una pista forestal en bon estat uns tres kilòmetres. Aparquem el cotxe passades les onze de la nit, el vent és fort durant tota la nit i no para en tota l'estona.
A les vuit del matí ja estem en funcionament, deixem l'aparcament i caminen un centenar de metres fins a l'Àrea on veiem una tenda muntada dins de l'aixopluc d'obra per protegir-se del vent. Just al costat comença el camí que amb fort pendent ens deixa als bassis de Marturi, en aquest punt agafem el sender a l'esquerra i després d'un curt descens i altre cop pujada, arribem al Coll de Caguitos (1280 mts.).
A la nostra dreta ja podem veure el primer cim del dia, la Mola del Boix (1333 mts.), per arribar passem pel mig dels boixos, agafem per la dreta del cim amb uns metres finals de fàcil grimpada (II), aquí ja ens adonem que avui no val a badar, un cop de vent et pot llençar cap al vessant equivocat. Assolim el cim, on hi ha una vista magnífica de la cresta del Marturi per una part i el Delta de l'Ebre, Tortosa per l'altre.
Desgrimpem amb compte i seguint més o menys el mateix camí arribem fins al Coll de Caguitos (1280 mts.) un altre cop, en aquest punt decidim que fer i al final la decisió és continuar fins a l'inici de les dificultats i en aquest punt valorar, aquesta cresta té trams força aeris i exposats, on un dia com avui amb tant de vent pot ser molt perillós. Caminem pel llom de la muntanya, per baixar algun tram hem de fer servir les mans.
Baixem al primer Coll i davant tenim un mur d'uns vint metres (III) punt on ens hauríem d'encordar, veiem un parabolt a la meitat del llarg, el vent no ha parat en tota l'estona, avui no és el dia per fer aquesta cresta, hem de tornar un altre dia perquè la continuació té molt bona pinta. Estem a la part inferior del primer Coll i ens adonem que en lloc de pujar per on hem baixat (I) podem fer-ho per una agulla que té una roca de molt bona qualitat, ja que hem portat tot el material fins aquí aprofitem per fer aquestes dues tirades.
L'agulla té quinze metres i màxim IV on puc posar dos ponts de roca i un friend per protegir la tirada, després continuem per l'aresta, el vent és fort i fred, fins i tot ens hem de posar el Gore-Tex per protegir-nos una mica.
Recollim tot el material i tornem pel mateix camí que hem passat aquest matí, hem de tornar aquí per finalitzar aquesta cresta però un dia sense tant vent. A veure si millora aquest temps inestable i ens permet fer activitats les pròximes setmanes.

Deixem el cotxe a l'aparcament que hi ha a la mateixa pista.

Àrea recreativa de Cova Avellanes.

Ambient de tardor a la zona del Mont Caro.

Bassis del Marturi.

Imatge amb el zoom del Mont Caro (1441 mts.)

Des del Coll de Caguitos (1280 mts.) ja veiem la Mola del Boix (1333 mts.)

La primera grimpada cap a la Mola del Boix.

Una xemeneia estreta per situar-nos sota el cim.

Arribant al cim de la Mola del Boix (1333 mts.) o Marturi.

El sol es reflecteix a la Mar Mediterrània.

Al cim de la Mola del Boix (1333 mts.)

Des del cim veient el Mont Caro (1441 mts.) al fons.

Arribem al peu del primer ressalt on decidim no continuar pel fort vent a la zona.

Vista enrere per veure la baixada del primer ressalt.

Aprofitant que portàvem tot el material, decidim pujar una agulla (15 mts. IV), mireu les cintes de la motxilla per veure el fort vent a la zona.

Un cop aquí dalt, ja agafem l'aresta.

Detall de l'aresta, un cop superada l'agulla.

Terreny fàcil tot i que amb el vent s'ha d'anar amb compte.

Al fons podem veure el segon ressalt, hi ha un parabolt a la meitat del llarg.

Aquest tram anem a ensamble amb assegurances intermèdies.

Última reunió i final de la cresta.