dissabte, 1 d’agost del 2020

Pic d'Anayet (2545 mts.) i Vértice d'Anayet (2559 mts.) des del Corral de las Mulas (1620 mts.)

Mapa Alpina 1:25.000

Segueixo amb les sortides a cims emblemàtics de menys de 3000 metres que no he pujat per la dedicació durant anys d'acabar els 212 cims de més de tres mil metres del Pirineu.
Avui toca el Pic d'Anayet (2545 mts) i el Vértice d'Anayet (2559 mts.) des de les proximitats del Coll del Portalet a la frontera amb França per la zona dels Pyrénées Atlantiques. Pugem a dormir el divendres a la nit amb la Irene a l'aparcament del Corral de las Mulas (1620 mts.) un parell de kilòmetres abans d'arribar al Coll del Portalet (1794 mts.).
Avui la Irene m'acompanyarà fins als Estanys d'Anayet (2230 mts.) un dels llocs més bonics del Pirineu, sortim quan passen pocs minuts de les set del matí de l'aparcament (1620 mts.), hem de caminar 2,5 kilòmetres per la carretera asfaltada que ens deixa a l'aparcament d'Anayet (1750 mts.) a l'estació d'esquí de Formigal, aquest tram està tancat durant l'època que l'estació d'esquí està tancada.
Aquí ja agafem el sender que puja tota l'estona al costat del barranc de Culivillas, és també el GR-11 que travessa tot el Pirineu des de l'Atlàntic fins al Mediterrani. Quan portem uns minuts pel camí coincidim amb el Pedro i l'Amàlia d'Ordizia. Amb ell he compartit multitud d'expedicions arreu del món. Ells també van al Pic d'Anayet i al Vértice (al final només van pujar al Vértice per la quantitat de gent que hi havia al pas de les cadenes), després de xerrar una estona ens acomiadem d'ells i nosaltres continuem al nostre ritme.
És una pujada bastant continua i fora d'un parell de trams amb més inclinació es puja força bé. Arribem a l'Estany d'Anayet (2230 mts.) on la vista és magnífica amb el Midi d'Ossau al fons i al costat el Pic d'Anayet i el Vértice d'Anayet.
Busquem un bon lloc a la gespa fresca al costat mateix de l'aigua on la Irene m'esperarà que baixi dels dos cims, m'acomiado d'ella i segueixo el camí que em porta al Coll Vermell (2410 mts.), poc abans d'arribar em trobo al Pedro i a l'Amàlia que ja baixen del Vértice d'Anayet, no han volgut pujar al Pic d'Anayet per l'aglomeració que hi havia al tram de les cadenes. M'acomiado d'ells amb l'intenció de pujar primer al Vértice i després ja pujaré al Pic d'Anayet.
Arribo al Coll Vermell (2410 mts.) i sembla que no hi ha gent al tram de les cadenes, pujo en aquella direcció, quan arribo sí que hi ha una mica de tap (una família amb els nens que baixen molt a poc a poc), miro per la part dreta de les cadenes i començo a pujar per la roca, no passa de II i la roca és molt bona. En un moment he passat aquest tram (la família continua al pas), arribo al segon tram de cadenes on no trobo ningú (aquest tram és una mica més exposat que l'anterior) i passo sense cap problema.
Em situo a sota el corredor final que em porta fins al mateix cim, no és difícil però hi ha molta pedra solta, tinc sort i quasi no coincideixo amb ningú, finalment arribo al cim del Pic d'Anayet (2545 mts.) gran mirador de tota aquesta part del Pirineu, uns minuts al cim i inicio la baixada pel mateix lloc que he pujat, amb la mateixa sort que al pujar, sense adonar-me ja estic fóra de les cadenes i traient els pals per continuar caminant.
Arribo al Coll Vermell (2410 mts.) i pujada per la part contrària del Pic d'Anayet, aquesta pujada d'ara al Vértice és molt constant i quasi sense adonar-me pujo els 150 mts. de desnivell fins al mateix cim del Vértice d'Anayet (2559 mts.) amb unes espectaculars vistes al Pic d'Anayet que fa una estona he pujat, unes fotos i baixada fins al Coll Vermell i des d'aquí fins i tot corrent en alguna estona, aprofitant l´herba que hi ha a terra arribo a l'Estany d'Anayet (2230 mts.), dues hores i vint minuts he trigat des de l'Estany en fer els dos cims i tornar.
Fa bastant calor, el primer que faig és fer un bon bany a l'Estany, la Irene s'ha banyat abans i m'ha comentat que l'aigua està perfecte i és així, per ser el Pirineu i estar per damunt dels 2200 mts. no està massa freda. Aprofitem per dinar i descansar una bona estona, passades les tres de la tarda , decidim que ja està bé i iniciem la baixada pel mateix lloc que hem pujat, fins i tot quasi al final del Barranc de Culivillas veiem un pou magnífic d'aigua i decidim tornar a fer un altre bany per refrescar-nos de la calor del dia.
Gran dia de muntanya en una zona poc visitada per nosaltres (ens agafa molt lluny de casa) però amb molta gent del País Vasc i com no d'Aragonesos.
A veure com continua aquest estrany mes d'agost per a tothom, com a minin que aguanti el bon temps els caps de setmana, jajajaja.

Tram d'asfalt per arribar a la part superior de l'estació, a l'estiu la carretera està tancada.

El sol comença a sortir, en pocs minuts ja ens tocarà.

Deixem la carretera i agafem el GR-11 direcció als Estanys d'Anayet.

Pel camí coincidim amb el Pedro i l'Amalia de Ordizia, amb ell he compartit multitud d'expedicions, Cho-Oyu, Shisha-Pagma, Elbrus, Damavand, Kazbeh,etc.

Fins allà hem de pujar per arribar als Estanys d'Anayet.

Al ser un GR el camí està perfectament marcat.

Vinga Irene que ja se t'acaba la pujada.

Estany d'Anayet (2230 mts.)

El Pic d'Anayet (2545 mts.), el primer objectiu del dia.

A l'esquerra, Vértice d'Anayet (2559 mts.) a la dreta el Pic d'Anayet (2545 mts.)

Deixo a la Irene a l'Estany d'Anayet i jo marxo a intentar els dos cims.

A mesura que pujo puc veure el tram final de la pujada a l'Anayet. A punts el tram de les cadenes.

Ja puc veure el Coll Vermell (2410 mts.) que separa el Pic del Vértice.

Arribo al tram de cadenes, si la roca no està mullada, és un pas molt segur.

Vista des de les mateixes cadenes.

Últim tram de cadenes.

Arribant a la zona de grimpada final.

Tram fàcil però amb molta pedra solta que amb el pas de la gent poden enviar alguna cap abaix.

Al cim del Pic d'Anayet (2545 mts.)

Vista cap a l'Estany d'Anayet.

Amb el zoom millor, dins del requadre està la Irene al sol després del bany a l'Estany.

Panoràmica d'aquesta part del Pirineu, Midi d'Ossau, Balaitous, Palas, Arriel, Frondellas, Infiernos.

Visió cap al Aspe, Bisaurin, etc.

Davant meu puc veure el Vértice d'Anayet, cap allà vaig.

Quasi arribant al cim del Vértice puc veure per on acabo de pujar fa una estona. La línia discontinua és el tram de cadenes, l'altre el corredor que ens porta al cim (I+)

Des del cim del Vértice, el Pic d'Anayet (2545 mts.) que acabo de pujar fa una estona.

Vista al sud, amb l'Estany d'Anayet, al damunt el Espelunciecha (2399 mts.)

Al cim del Vértice d'Anayet (2559 mts.) amb el Midi d'Ossau darrera meu.

A l'arribar a l'Estany d'Anayet (2230 mts.) un bany a les seves aigües fresques.

I arriba el moment d'iniciar la baixada cap al cotxe.

Tot baixada fins al cotxe.

Més de sis-cents metres de desnivell fins al cotxe.