dissabte, 12 d’octubre del 2019

La Forqueta (3007 mts.), La Forqueta SE (3004 mts.) i Tuca Forau de la Neu (3080 mts.) des de Viadós (1690 mts.)

Primera part itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Segona part itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa Alpina 1:25.000

Amb aquesta sortida d'avui, dono per acabada la temporada d'estiu- tardor al Pirineu. Ha estat una temporada molt ben aprofitada, he tingut molta sort amb el temps per què pràcticament tots els caps de setmana d'ençà que vaig penjar els esquís de muntanya l'1 de juny a l'Aneto (3404 mts.) he pogut fer activitat al Pirineu.
Uns cops amb els companys, uns altres sol, finalment he pujat 17 cims de més de 3000 metres, 19 cims de més de 2000 metres, amb un desnivell de 24.400 metres positius i 264 kilòmetres de recorregut. Gràcies a la Carme, Pilar, Teresa, Irene, David i Xavi per haver-me acompanyat aquests mesos en les Sortides a Muntanya.
Ara toca descansar unes setmanes per agafar amb moltes ganes la pròxima temporada d'esquí de muntanya 2019-2020.
Com a comiat de la temporada pugem amb la Teresa a Viadós (1690 mts.) per intentar pujar els dos cims de Les Forquetes. Durant la nit sentim ploure una mica i això ens fa estar intranquils, la previsió no era magnífica però tampoc anunciàven pluges la matinada de divendres a dissabte. Quan sona el despertador mirem a l'exterior i veiem que tot i haver-hi força núvols no plou, vinga, ens preparem per sortir.
Deixem les Granjes de Viadós (1690 mts.) i després de 700 metres deixem el GR 11(cap al refugi d'Estos) i agafem a la dreta per agafar la variant GR11-2 direcció al refugi Angel Orus passant per Coll d'Eriste (2860 mts.). Baixem uns metres i passem el pont de fusta que travessa el riu Cinqueta d'Añes i comencem a pujar pel Barranc de la Ribereta amb un fort pendent. El camí com correspon a un GR està molt ben marcat i és de fàcil caminar.
Arribem a la cruïlla amb l'Estany de Millars (2275 mts.), punt on fem la primera parada del dia (5 minuts), agafem a l'esquerra per iniciar una forta pujada amb pedra solta que ens deixa a una mena de coll a la vall superior (2520 mts.), al fons ja podem veure el Coll d'Eriste (2860 mts.) al qual arribem després de pujar per un camí entre blocs petits. A la nostra dreta iniciem la pujada a La Forqueta, és fàcil en general tot i que has de fer servir les mans per grimpar i mirar bé on t'agafes. Arribem al fals coll (2970 mts.) que separa els dos cims, anem primer a la dreta i en pocs minuts assolim el cim de La Forqueta (3007 mts.), no estem massa al cim, unes fotos i iniciem la baixada fins al fals coll un altre cop.
Baixem uns metres i franquejem per la part inferior fins a situar-nos a la vertical del cim, una fàcil grimpada ens deixa a La Forqueta SE (3004 mts.), igual que a l'altre cim no ens estem massa temps i en pocs minuts estem iniciant la baixada pel mateix lloc de la pujada. Arribem al Coll d'Eriste (2860 mts.) on aquí si parem una estona i decidim que fer. La idea principal del dia d'avui ja l'hem realitzat però com que no tenim mai prou pensem a allargar una mica més el dia.
Fa més de 15 anys quan vaig realitzar la cresta d'Espadas-Posets amb el Juan Carlos Vizcaíno i la Mari recordo que hi havia un cim al mig de res que va ser molt esgotador anar-hi, has de deixar la cresta per baixar una vall, remuntar el cim i després tornar a pujar. En total perds més de 2 hores i l'esgotador que és. Al voler fer aquesta cresta l'any vinent amb la Teresa hem pensat que si el fèiem avui ens estalviariem pujar-hi l'any vinent, tot i que està lluny d'on som estem decidits a intentar-ho.
Baixem del Coll d'Eriste per la part contrària que hem pujat (direcció al refugi Angel Orus)
fins a la cota 2790 i aquí iniciem un franqueig molt desagradable amb fort pendent i roca solta. Finalment aconseguim arribar a l'inici de la pujada (2750 mts.) i comencem a pujar per pendents forts fins que arribem al plateau (2870 mts.), ja veiem al fons el cim però encara queda lluny. L'ataquem per la seva part oest que es veu la més suau, la boira ho comença a envair tot però seguim amb convicció cap a cim. A l'arribar a la cota 3000 girem a la dreta (sentit ascendent) i amb una petita grimpada ens situem sota el cim, una fàcil aresta ens deixa al cim de la Tuca Forau de la Neu (3080 mts.). Uns minuts al cim i iniciem la baixada, el primer tram igual fins al plateau i després directament fins a l'Estany de Llardaneta (2676 mts.).
En aquest punt ja agafem el GR 11.2 direcció al Coll d'Eriste, són 200 metres de desnivell des de l'Estany de Llardaneta que ja amb el cansament del dia l'esforç ja es nota. Finalment assolim el Coll, fa força vent, no parem gens sinó al contrari, iniciem la baixada per l'altre costat. Fem la parada una mica per sota de la cruïlla de l'Estany de Millars i ja sense parar fins a les Granjes de Viadós on arribem minuts abans que es faci de nit, no ha fet falta obrir els frontals.
Gran sortida i solitària per una part magnífica del Pirineu Aragonés. Fins d'aquí a uns dies.

Desnivell: 1970 mts.

Des de Viadós (1690 mts.) ja podem veure la primera part de la sortida.

La tardor ja arriba al Pirineu.

Eristes (3053 mts.)

Caminant per la Vall de Millars.

Desviació per anar als Eristes o cap al Coll d'Eriste, nosaltres cap al Coll.

Comença una forta pujada amb pendent considerable.

En mig del fort pendent.

Petit descans a la cota 2520, per un moment s'acabat el pendent.

Al fons ja podem veure el Coll d'Eriste (2860 mts.)

Cada cop més a prop el Coll.

Arribant al Coll d'Eriste (2860 mts.)

Pujant a la Forqueta deixem el Coll a baix.

Estany de Llardaneta (2676 mts.) per on passarem en unes hores.

Iniciem la grimpada.

Fàcil grimpada en tot el recorregut.

Pots anar buscant l'itinerari amb millor roca.

A poc a poc anem guanyant metres.

Després de la primera grimpada, ens trobem aquest tram horitzontal.

Últims metres per arribar al cim principal.

Ja estem a dalt de tot, al fons La Forqueta SE (3004 mts.).

Al cim de La Forqueta (3007 mts.)

Des del mateix cim podem veure l'itinerari des del Coll d'Eriste fins al cim de la Tuca Forau de la Neu (3080 mts.) però això serà més tard.

Posets (3375 mts.)

Baixem de La Forqueta i anem a pujar La Forqueta SE.

Grimpada cap a cim.

Que divertit és grimpar amb bona roca.

Últims metres per assolir el segon tresmil del dia.

Des del mateix cim.

Al cim de La Forqueta SE (3004 mts.)

Tota la cresta d'Espadas al Posets darrera la Teresa.

Iniciem el descens amb precaució.

Baixem del Coll d'Eriste cap a l'Estany de Llardaneta, a 2790 iniciem el franqueig.

Entre boires podem veure el cim de la Tuca Forau de la Neu (3080 mts.), cap allà anem.

Panoràmica de la cresta d'Espadas.

Metres finals per assolir el tercer tresmil del dia.

A l'aresta cimera.

Al mateix cim.

Tuca Forau de la Neu (3080 mts.), tercer tresmil del dia.

Baixem fins a l'Estany de Llardaneta (2676 mts.)

Al mig de l'última pujada del dia, arribar al Coll d'Eriste (2860 mts.)

Coll d'Eriste (2860 mts.)

Vinga Teresa que s'acaben les pujades per avui, encara queda baixar fins al cotxe.

Fort pendent de terra durant la baixada a Viadós.

Carme S ha dit...

Felicitats companys !!!

L'última sortida de crestes per recordar, una sortida llarga i amb fort desnivell, però alhora divertida.