dissabte, 18 d’agost del 2018

Mont Valier (2838 mts.) i Petit Valier (2737 mts.) des de la Maison du Valier (935 mts.)

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa IGN

El Mont Valier (2838 mts.) deu el seu nom a Valerius, primer bisbe de Couserans (territori situat a la part Occidental del departament de l'Ariège). Per arribar aquí hem de creuar Saint Girons (capital del Couserans), continuar fins a Les Bordes-sur-Lez i a la sortida del poble agafem una desviació a mà esquerra, direcció a La Maison du Valier, continuem per una carretera estreta i a uns 5 kilòmetres de la desviació arribem a l'aparcament. Les places estan ben delimitades per aparcar amb comoditat, tenim el riu al costat i fins i tot hi ha WC. La tarda-nit del divendres havien anunciat pluges com així ha estat, no ha estat continu però ha anat plovent tot el viatge, a l'arribar aquí encara continua plovent, anem a dormir d'hora i a veure quin temps ens espera demà al matí.
Passades les 6 sona el despertador, a l'exterior encara és negra nit, em començo a preparar tranquil·lament, no hi ha pressa, tot i que el dia serà llarg, avui m'estimo més sortir amb la llum del dia i no fer servir el frontal. Quan passen uns minuts de les 7, m'acomiado  de la Irene i deixo l'aparcament (935 mts.), camino un centenar de metres i puc veure a la meva esquerra, La Maison du Valier on hi ha un restaurant i una Gîte d'Etape.
Aquesta primera part el camí és força planer però a poc a poc comença a guanyar alçada, de moment no plou però a la llunyania puc veure unes boires que comencen a baixar, el límit de la boira deu estar a la cota 2000 més o menys. Travesso un parell de vegades el riu Riberot amb unes pasarel·les de fusta, hi ha trams del camí que la vegetació és tan espessa que sembla que sigui de nit. Arribo a la cota 1350 on puc contemplar davant meu la Cascada Nerech, baixa molta aigua per tot arreu. En aquest punt hi ha un pont metàl·lic per travessar el riu i per la part esquerra i fent unes zigazagues arribo a la part superior de la cascada.
Després d'un tram força plar, el camí es torna a enfilar i així arribo al refugi des Caussis (1859 mts.), lloc on aprofito per fer una petita parada, uns metres més amunt puc veure un gran pluviòmetre. Just a partir d'aquest punt (començo a trobar les primeres persones que baixen després de fer nit al refugi) la boira ho comença a envair tot, segueixo pujant i de cop apareix entremig de la boira el refugi des Estagnous (2240 mts.), hi ha molta humitat en l'ambient, aprofito l'arribada al refugi per canviar-me la tèrmica i posar-me la de màniga llarga, després de beure i menjar una mica continuo que encara queda bastant per arribar al cim.
A partir d'aquí deixo les marques vermelles i blanques del GR i segueixo uns punts grocs marcats a les roques, el camí surt de la part posterior del refugi i està molt ben senyalitzat. A poc a poc el camí guanya inclinació amb petits trams de tartera (molt còmode), passo un petit tram de neu i ara el camí comença a franquejar molt lleugerament cap a la dreta a buscar el marcat coll (Col Faustin), trobo un parell de trams equipats amb cables d'acer totalment nous. Arribo al Col Faustin (2655 mts.) on coincideixo amb tres persones del Bàges (Conchita, Josep i ??), després de parlar una estona continuo cap al cim al qual arribo en poc temps, Mont Valier (2838 mts.). Ja fa una estona que la boira s'ha quedat per la part inferior del Col Faustin però en algun moment sembla que vol arribar al mateix coll.
Després de fer unes fotos al cim, inicio la baixada fins al Col, pujo direcció contrària i arribo a un petit tram de 6 metres equipats amb un cable d'acer, arribo a la part superior de l'aresta i ara només em queda seguir un tram caminant fins al segon cim del dia: Petit Valier (2737 mts.), just davant puc veure el Pic de Clavera (2721 mts.), cim que vaig pujar fa un mes. Després de fer les fotos de torn, començo a baixar, passo el Col Faustin (2655 mts.) i pel mateix camí de pujada, baixo fins al Refugi des Estagnous (2240 mts.) ja fa una bona estona que torno a estar dins de la boira, aprofito per beure i menjar una mica. No se estar massa bé amb la boira per tant decideixo continuar fins al cotxe, al qual arribaré 2 hores i 40 minuts després de sortir del refugi.

Avui estreno botes, Lowa Renegade (a mala casa has vingut a parar, poc descansaràs)

Passades les 7 del matí i a punt de ploure, surto. La Irene dorm plàcidament dins del cotxe.

He sortit de l'aparcament (935 mts.) per sota de la Maison du Valier, ara direcció al refugi des Estagnous (2240 mts.)

Vista cap a la part inferior, d'on he sortit fa una estona.

Cap a la part superior la boira ja comença a baixar.

Cascada de Nerech (1350 mts. a la part inferior de la cascada).

Vista des de la part inferior.

Pel mig del camí baixa un riu, cau aigua per tot arreu.

Refugi des Caussis (1859 mts.)

La boira ho comença a envair tot.

El camí continua una mica a la dreta on trobaré la cruïlla.

La idea inicial (així ho he gravat al rellotge) era pujar per Les Estagnous i baixar per l'Estany Rond.

Pluviómetre (1890 mts.)

Entre la boira apareix el Refugi des Estagnous (2240 mts.)

Des de el cotxe m'ha costat 3 hores i 14 minuts arribar al refugi.

Col de Faustin (2655 mts.)

Des del coll ja es pot veure el cim del Mont Valier.

Pujant al Mont Valier es pot veure el Col Faustin i la pujada al Petit Valier que realitzaré després.

Al cim del Couserans, Mont Valier (2838 mts.)

Encara hem queda pujar al Petit Valier (2737 mts.)

Mont Valier (2838 mts.) també dit com "El senyor de Couserans".

Pujada al Petit Valier, a l'esquerra es pot veure el cable d'acer (no fa falta)

Últims metres abans de sortir a la part final del cim.

Al fons ja es pot veure el cim.

Panoràmica des del Petit Valier, a la dreta el Mont Valier.

Mont Valier (2838 mts.)

Al cim del Petit Valier (2737 mts.)

Un cop desgrimpada la fàcil xemeneia, a la dreta el cable, jo crec que pel centre es passa molt millor.

A l'arribar al Refugi des Estagnous (2240 mts.) la boira continua igual.

Xavier M ha dit...

Ferma ascensió. Feta en el dia i amb el Petit Valier a més a més. El Senyor de Couserans s’ho val. Felicitats

Josep Mª Moyà ha dit...

Moltes gràcies Xavier. Vosaltres si que vareu fer una gran ascenció hivernal. https://cecmoalpi.blogspot.com/2016/12/el-senyor-de-couserans.html