dissabte, 10 d’agost del 2019

Bisaurin (2670 mts.) des del refugi de Lizara.

Mapa Alpina 1:25.000

Aquest cim el tenia pendent de pujar des de feia molts anys,  l'any 2002 amb el Pedro de Ordizia i la Lina de Petrer vam estar a l'Hotel Usón de Hecho propietat de la Lucía i l'Imanol. El Pedro, la Lina i el Juan Carlos juntament amb l'Imanol vam estar l'any 2000 a l'Himàlaia pujant el Cho-Oyu (8201 mts.). L'any 2002 ens van tornar a trobar tots a casa l'Imanol (des del llit de la seva habitació, podia veure el cim del Bisaurin) i un dia vàrem intentar pujar al Bisaurin des del Refugi de Gabardito, però el mal temps ens va fer girar cua.
En ser un cim tan llunyà de casa nostra costa trobar el moment i dia per anar-hi, però aquesta setmana per fi ha arribat el dia. Tot i que al final pensava que tampoc el podria fer per què no hem pogut sortir el divendres tarda-nit i hem hagut de sortir la matinada del dissabte. Això ha fet que al final canvies la ruta circular que tenia marcada per aquest dia, en fí, ens quedarà per un altre dia i millorada després d'haver estat per la zona.
Per arribar al Refugi de Lizara (1540 mts.) punt de sortida en el dia d'avui, hem de conduir fins a Jaca, passar per Puente de la Reina de Jaca i continuar fins a Aragües del Puerto a partir d'aquí una carretera estreta però asfaltada ens deixarà al costat del refugi.
Surto de l'aparcament de Lizara (1520 mts.) i després de passar al costat del refugi, agafo el camí per la part posterior del refugi i amb fort pendent inicio la pujada. Aquest tram és una pista ampla però amb mal estat que l'utilitza el pastor amb el seu 4 x 4. La inclinació és molt forta en algun tram fins que arribo a la Font de Fuenfría (1700 mts.) on s'acaba la pista però el pendent també desapareix per una estona.
Ara segueixo el GR 11.1 ben marcat en tota l'estona, un cop m'apropo al peu del Coll del Foratón, el camí fa unes ziga-zagues per guanyar la inclinació al terreny. Hi ha un moment que el camí comença a fer una diagonal a la dreta (el Coll està a l'esquerra), no fa falta continuar fins al final, jo he tallat la pista abans i en pocs minuts arribo al Coll del Foratón (2032 mts.), a partir d'aquí el camí és el mateix cap al cim que si vens del refugi de Gabardito.
El sender està molt marcat però a mesura que em separo del Coll, la inclinació és més elevada (des del Coll fins al cim he fet 1,8 kilòmetres només però amb més de 650 metres de desnivell) em vaig creuant gent que ja baixa del cim, molta gent del País Basc, jo crec que és la zona del Pirineu que tenen més a prop de Donostía.
Quan estic arribant al cim, puc veure passar davant meu, un avió sense motor. Estarà durant una bona estona donant voltes al costat del cim i en agafar l'aire calent pot pujar una bona quantitat de metres. Finalment 2 hores i 34 minuts després d'haver sortit de l'aparcament assoleixo el cim del Bisaurin (2670 mts.), fa un dia magnífic, amb calor però ni molt menys la passada en les darreres sortides del mes de juliol.
Després de fer unes quantes fotos al cim i descansar una mica, inicio la baixada pel mateix lloc de pujada fent una petita parada a la Font de Fuenfría (1700 mts.) per reposar líquid. Una sortida molt bonica però que s'ha m'ha fet una mica curta. A veure si la pròxima vegada que tornem podem fer la circular dibuixada mentalment en el dia d'avui, al mateix temps que estava baixant cap al cotxe.
L'endemà, les previsions meteorològiques no fallen i ens aixequem al matí amb litres i litres d'aigua i molt aparell elèctric. En fi, diumenge de repòs com mana el codi del bon muntanyenc.

El Bisaurin (2670 mts.) des de l'aparcament de Lizara.

Refugi de Lizara (1540 mts.)

Amb la Irene al costat del refugi de Lizara.

Comença a guanyar metres i el refugi ja queda per sota meu.

Encara queden més de 400 metres de desnivell per arribar al Coll.

Cap al Coll del Foratón (2032 mts.) he d'anar.

Font de Fuenfría (1700 mts.)

Al fons a la dreta ja s'intueix el Coll, de moment seguint el GR 11.1

Des d'aquest punt puc veure la part final de la pujada al Bisaurin.

Coll del Foratón (2032 mts.) dins del requadre el refugi de Lizara d'on he sortit fa 1 hora i 2 minuts.

Quasi 700 metres de desnivell fins al cim del Bisaurin, des del mateix Coll.

Aquesta és la visió des del Coll cap al vessant del Refugi de Gabardito (1360 mts.)

A mesura que m'apropo a la part rocosa del cim, el pendent guanya inclinació.

Part superior, em queden 120 metres de desnivell per arribar al cim.

Que petit es veu el refugi de Lizara punt de sortida en el dia d'avui.

El Coll del Foratón molt per sota meu.

Vol sense motor al Bisaurin des de l'aeròdrom de Santa Cilia.

Amb el zoom es veu millor.

Panoràmica arribant al cim.

Últims metres fins al cim.

Al cim del Bisaurin (2670 mts.)

El cim del Castillo de Acher (2390 mts.) des del cim del Bisaurin.

Del mateix cim també podem veure el Refugi de Lizara (1540 mts.), 2h i 34 minuts m'ha costat arribar al cim.

Felicitats pel cim, ahhh i et queda molt bé aquesta nova gorra de color blau.