dissabte, 4 d’agost del 2018

Taillon (3144 mts.), Gabietous Occidental (3036 mts.) i Gabietous Oriental (3034 mts.) per la cresta SO.

Itinerari marcat amb el rellotge Shuunto Traverse.

Mapa Alpina 1:25.000

Ja fa uns quants anys que vaig fer els Gabietousaquell any 2009 vaig pujar des de Bujaruelo i directe per la cara oest fins a la part final de l'aresta que hem escalat avui. Aquell dia vaig pensar que un dia tornaria per fer la cresta sencera que vaig veure arribant al cim i aquest dia ha arribat.
Sortim des del Coll de Tentes (2208 mts.) a 10 kilòmetres de Gavarnie i a més de 6 hores en cotxe de Barcelona. Recorrem els quasi 2 kilòmetres fins al Port de Bujaruelo (2273 mts.) a un ritme tranquil, el dia serà llarg i ja tindrem temps de córrer. Just a l'arribar al Port, agafem un petit sender a mà dreta. Després de baixar uns metres, enfilem una petita canal de pedra descomposta (F+) i iniciem un llarg franqueig per sota la cara oest del Gabieto Occidental. Com a referència hem de seguir tota l'estona el Pic de la Excusaneta (2611 mts.). Arribem al seu peu (2350 mts.) i enfilem uns forts pendents per camí ben marcat al qual ens condueix fins a la Forqueta dels Gabietous (2517 mts.).
Baixem uns metres i tornem a franquejar en lleugera baixada fins a juntar-nos amb el Barranc dels Gabietous (aquest barranc ens portaria fins al mateix Camping de Bujaruelo), quan el camí principal gira a la dreta sentit ascendent (2530 mts.), nosaltres continuem recte, ja podem veure el coll a la llunyania (2820 mts.), pugem per la part inferior del barranc però a l'arribar al punt on el pendent s'incrementa, agafem a mà esquerra i pugem per on la roca té un color molt més marró.
La part central té un color molt més clar però hi ha molta més pedra petita (tartera) i la pujada pot ser molt desagradable. Per aquesta part esquerra la veritat és que es puja força bé i quasi sense anar enrere cap vegada arribem al coll (2820 mts.). Aprofitem per equipar-nos amb l'arnès i el casc però de moment la corda la guardem a la motxilla.
Aquests primers metres són fàcils, ens situem al peu del primer gendarme el qual el franquegem per la dreta. En aquest punt instal·lem la primera reunió, fem un total de 6 tirades de 30 metres. Anem trobant alguna fita però finalment has de seguir una mica la teva intuïció per pujar per on ho vegis millor. Després d'aquestes tirades que en cap cas passen de II+ fem un centenar de metres a l'ensamble col·locant alguna assegurança entre nosaltres dos.
Arribem al Gabietou Occidental (3036 mts.) on ja s'acaben les dificultats, aquí ja podem guardar tot l'equipament i la corda a la motxilla. Iniciem la baixada desgrimpant per la mateixa aresta direcció a l'altre Gabietou, hem de baixar uns 80 metres per després iniciar un franqueig fins al peu del següent cim, ja només ens falta pujar uns metres i assolim el Gabietou Oriental (3034 mts.). Aprofitem aquest cim per beure i menjar una mica, la vista sobre la cara oest del Taillon és brutal. Baixem en tendència a l'esquerra (Coll de Gabietous), no té cap dificultat però has de vigilar on poses els peus, arribem al Coll de Gabietous (2939 mts.) passem per la part superior de l'aresta i iniciem la pujada al Taillon.
Aquesta primera part és força directe amb molta pedra petita i solta en el recorregut, a l'arribar quasi a la part superior d'aquest mur iniciem un franqueig a mà dreta (fites) i passem pel Pic Royo i al fons ja podem veure el Taillon al qual arribem després de pujar aquests últims 150 metres.
Unes fotos al cim i comencem a baixar per la via normal, arribem al Dit el qual passem per l'esquerra (vessant francès), just davant tenim el Pic Bazillac (2976 mts.) un objectiu que em falta i que en un futur l'hem de pujar, arribem a la Brecha de Rolando (2804 mts.) i baixem per la petita glacera sense posar grampons, per què la neu ja està força desfeta. Arribem al refugi de Sarradets (2587 mts.) actualment tancat, ja que està en obres. Aprofitem les fonts que hi ha a l'exterior del refugi per beure una mica, perquè la calor és bastant sufocant, continuem pel camí conegut passant per sota de la cara nord del Taillon i així arribem al Port de Bujaruelo (2273 mts.). Ara només queda un parell de kilòmetres quasi plans fins a arribar al cotxe.
Bona sortida per gaudir d'una bonica i fàcil cresta amb millor roca del que havia llegit a la xarxa.

A l'esquerra cara nord del Taillon (3144 mts.) i a la dreta Gabietous Oriental (3034 mts.)

Un cop arribem al Port de Bujaruelo (2273 mts.) agafem el petit sender a l'esquerra direcció a la Excusaneta (2611 mts.) on veiem que comença a tocar el sol.

Franquegem la cara oest dels Gabietous.

Ja podem intuir la Forqueta del Gabietou (2511 mts.) a la dreta de la petita taca de neu.

Iniciant la pujada final a la Forqueta del Gabietou.

La Teresa arribant a la Forqueta del Gabietou.

Forqueta del Gabietou (2517 mts.), al fons la Punta Escuzana (2847 mts.)

Baixem uns metres des de la Forqueta i al fons ja podem veure el següent coll.

Amb el zoom es veu millor.

Nosaltres en lloc de pujar pel centre de la tartera ens estimem més pujar per la part esquerra (molt millor)

Hi ha moments que has de fer servir les mans per pujar.

Ja falta menys per arribar a la part superior del coll.

Arribant al coll (2812 mts.)

Ja podem veure l'inici de la cresta.

Aquests primers metres els fem sense la corda, ens assegurarem a l'arribar al  primer gendarme.

Franquegem el gendarme per la dreta i iniciem la grimpada fins a la R-1 (II)

La Teresa sortint de la R-0.

Bona roca calcària en general.

Segona tirada (II+)

Arribant a la segona reunió.

Sortint de la R-2.

Tercera tirada (II)

Arribant a la R-3.

Des de la R-3 podem veure el recorregut des del coll dels Gabietous (2938 mts.) fins al Taillon.

Vista des de la R-5, a la part inferior els Llanos de Salarons (2426 mts.)

I la continuació cap a dalt, ja podem veure el primer tresmil del dia: Gabietou Occ (3036 mts.)

Part horitzontal de la cresta, a la part esquerra inferior de color gris podem veure el coll on hem començat la cresta (2812 mts.)

Arribant al cim del Gabietou Occ (3036 mts.), dins el quadrat podem veure l'aparcament d'on hem sortit.

Amb el zoom, millor.

Cim del Gabietou Occidental (3036 mts.)

L'itinerari al Taillon.

Tram final de franqueig per arribar al Pico Royo (3051 mts.) no puntuable com a tresmil, darrere el Mont Perdut (3355 mts.)

Vista des del Gabietou Oriental del Occidental, el qual fa 30 minuts acabem de pujar.

Gabietou Oriental (3034 mts.)

Al baixar de l'Oriental cap al Coll podem veure la cresta a l'esquerra.

La cresta amb els dos Gabietous.

Direcció al Pico Royo.

Tota la cresta.

100 metres i ja podem assolir el cim del Taillon (3144 mts.)

Molts tresmils davant nostre: Mont Perdut, Cilindre, Marboré, Cassco, Torre de Marboré, Pic de la Cascada, etc.

Taillon (3144 mts.), tercer tresmil del dia.

Des del cim del Taillon podem veure tota la cresta i els dos Gabietous.

Cim del Taillon (3144 mts.) amb el Vignemale darrere.

Baixada per la normal del Taillon, just al fons podem veure el cim.

Pic Bazillac (2976 mts.)

Arribant a la Brecha de Rolando.

Baixant de la Brecha de Rolando cap a Sarradets.

Pic de Sarradets (2738 mts.)

Brecha de Rolando (2804 mts.)

Pic i Refugi de Sarradets (2587 mts.)

Circ de Gavarnie amb la gran cascada. D'esquerra a dreta: Marboré, Pics de la Cascada, Torre de Marboré i el Casco.

Carme S ha dit...

A tope....com sempre!!!!

Una sortida entretinguda, divertida, per gaudir al màxim del paisatge , del bon temps i de tot plegat.